Hjälp med Black IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Hjälp med Black IPA

Inlägg av Bastuöl »

Hej på er!

Med endast en bryggning i bagaget hade jag under julhelgen tänkt försöka mig på en av mina favoritöltyper, nämligen svart IPA. Har siktat in mig på receptet i följande artikel: http://byo.com/hops/item/2013-birth-of- ... n-dark-ale, närmare bestämt "Turmoil Cascadian Dark Ale clone" och då all-grain varianten av den.

Ett par frågor på det här:

För det första - min leverantör av ingredienser hade inte inne just de humlesorter som föreslås i receptet. Jag kommer att istället använda Cascade, Simcoe, Magnum och Northern Brewer. Utgick ifrån ett "Hop Substitution Chart" när jag valde. Min fråga gäller mängd och timing av de olika sorterna eftersom det inte är exakt samma som i receptet. Förslag på hur mycket jag ska ha i av varje, i vilken ordning och tidpunkt? Vilken/vilka lönar det sig att torrhumla med förresten?

Nästa fråga - receptet beskriver en batch på 19 l. Vad är det här ett mått på - volym til jäsning? Hur ska jag räkna då jag siktar på ca 9 l i jäskärl? Mest relevant är väl hur jag beräknar total tillsatt vattenvolym, dvs mängd före mäskning plus mängd jag lakar ur med p.g.a. av begränsad kastrullstorlek.

Kan även tilläggas at jag kör BIAB.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Rocksolid »

Föreslår att du laddar ner en brygg app om du inte tänkt köpa eller har beersmith redan.
Prova "Wort" en rätt bra och lättanvänd brygg app. Där kan du laborera med mängder, tid för humlegivor, alfasyra etc.

Det du ska tänka på är alfasyran i orginalhumlet kontra den du byter det mot. Åtminstone när det gäller beskan.
Smakerna och aromerna har du redan tänk eftersom du bytt till just dom specifika sorterna?

Med batch på 19L brukar man prata om mängd öl ner i jäskärlet. Så har du planerat att göra 9L ska du i praktiken nästan halvera alla mängder.

Men allt detta hjälper bryggprogrammen eller apparna dig med. Ladda ner och börja laborera =)
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Bastuöl »

Jag har laborerat lite i BrewMate och fick fram följande recept:
Original Gravity (OG): 1.077 (°P): 18.7
Final Gravity (FG): 1.019 (°P): 4.8
Alcohol (ABV): 7.57 %
Colour (SRM): 37.2 (EBC): 73.3
Bitterness (IBU): 71.4 (Average)

76.58% Pale Malt
7.51% Chocolate malt
7.51% Munich I
5.01% Wheat Malt
3.39% Crystal 90

0.3 g/L Magnum (12.5% Alpha) (snabela) 90 Minutes (Boil)
0.1 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 90 Minutes (Boil)
0.7 g/L Magnum (12.5% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)
0.7 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)
0.6 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) (snabela) 30 Minutes (Boil)
0.7 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 15 Minutes (Boil)
0.7 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 2 Minutes (Boil)
1.1 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 0 Minutes (Boil)
1.8 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 0 Days (Dry Hop)


Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 90 Minutes

Fermented at 21°C with Safale US-05
Vad tror experterna? Borde jag öka mängderna Magnum och Simcoe för att komma närmare IBU:n i originalreceptet?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Weinkeller »

Smaken är som baken men tänk på att den mörka malten 'äter' humlearom. Brygger jag en svart IPA så använder jag ungefär lika mycket humle som i en DIPA. Särskilt i sena givor..
Visst kan man ha en liten giva vid 60min men onödigt vid 90min, ger mest ökad risk för kärvhet.
Resten hade jag bombat i vid 15-20 min och 0-5min. Minst 3g/l och kanske 6g/l torrhumling.
Chokladmalt en kan du dessutom kallmäska ett dygn innan och tillsätta mot slutet av koket för en mjukare rostad karaktär.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Bastuöl »

Okej, t.ex. så här då eller (modifieringar med fet stil):
1.0 g/L Magnum (12.5% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)
0.8 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)

0.6 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) (snabela) 20 Minutes (Boil)
0.7 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 15 Minutes (Boil)
0.7 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 2 Minutes (Boil)
1.1 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 0 Minutes (Boil)
6.0 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 0 Days (Dry Hop)
Ihopräknade så blir ju givorna från 20-0 min 3.1 g/l.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Weinkeller »

Bastuöl skrev:Okej, t.ex. så här då eller (modifieringar med fet stil):
1.0 g/L Magnum (12.5% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)
0.8 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)

0.6 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) (snabela) 20 Minutes (Boil)
0.7 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 15 Minutes (Boil)
0.7 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 2 Minutes (Boil)
1.1 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 0 Minutes (Boil)
6.0 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 0 Days (Dry Hop)
Ihopräknade så blir ju givorna från 20-0 min 3.1 g/l.
Bättre, men jag menade 3g/l st för 5 och 15 intervallen. Snåla kan man göra i alkoholsvaga och ljusa öl där humlen är dominerande. Blanda gärna in Simcoe och NB i alla givor, det kommer ge en större komplexitet och mer liv i humlearomen.

Tex
60min: 1g/l Magnum
20min: 2-4g/l Simcoe/NB/Cascade
5min: 4-6g/l Simcoe/NB/Cascade
Torrhumling: 4-8g/l Simcoe/NB/Cascade i ca 4 dgr.

Sedan är ju vad man gillar väldigt individuellt men min erfarenhet av black ipas är att bomba på ordentligt med humle, särskilt om man har mycket mörk malt i receptet.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Bastuöl »

Tack för tipset! Jag humlar gärna lite för mycket än för lite.

Med senaste uppdateringarna skulle humlegivorna se ut så här (om jag tolkade ditt förslag korrekt):
1 g/L Magnum (12.5% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil)
1 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 20 Minutes (Boil)
1 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) (snabela) 20 Minutes (Boil)
1 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 20 Minutes (Boil)
1.5 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 5 Minutes (Boil)
1.5 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) (snabela) 5 Minutes (Boil)
1.5 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 5 Minutes (Boil)
2 g/L Cascade (7.8% Alpha) (snabela) 4 Days (Dry Hop)
2 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) (snabela) 4 Days (Dry Hop)
2 g/L Simcoe (12.2% Alpha) (snabela) 4 Days (Dry Hop)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Weinkeller »

Det receptet ser mer ut som jag vill ha det. Enda sättet att veta om det blir bra är att brygga. Lycka till!
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Hjälp med Black IPA

Inlägg av Bastuöl »

Bryggdagen infann sig förra lördagen så nu står ca 9 l förmodad black IPA och spontanbubblar lite i min bastu.

Jag valde att kallmäska 2/3 av chokladmalten i 20 h och körde resten med den övriga malten.

Mitt OG blev tyvärr rejält lägre än planerat. Enligt beräkningarna borde jag ha landat på >1.07, men mitt uppmätta OG vid rumstemp låg på 1.059. Orsaken torde ligga i mäskningtemperaturen som under stora delar av mäskningen var på tok för hög, bortåt 75 C. Mitt problem var att vattnet under mäskpåsen höll en betydligt högre temperatur och när jag rörde om i malten, där min termometer låg, steg även maltblandningens temperatur med flera grader. Jag lade även till ca 1l kallt vatten, tills kastrullen var fylld till bredden, men temperaturen var fortfarande för hög. Kanske borde ha kört med is istället.

För övrigt had jag väntat mig en mörkare öl, närmast svart, men det som for ner i jäshinnken var snarare mörkbrunt. Kanske färgen ändrar under jäsningen... ?

Några tips på förbättringar till nästa gång? Ett problem är nog att jag försöker brygga största möjliga volym med min kastrull vilket resulterar i att jag inte har några marginaler. Dessutom blir mäskningen otymplig med en kastrull som nästan har ytspänning. Jag skulle även gärna höra tips exakt på hur andra går tillväga i början av påsmäskningen, dvs vid vilken temp sänker ni ner påsen, när tillsätts malten, osv.
Skriv svar