Jäser det fortfarande?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jäser det fortfarande?
I tisdags satte jag en Brooklyn Lager Clone. Allt verkade gå bra med mäsk/lak/kylning. Slutade med ett OG på 1056. Fick ut 10 liter och strödde i ett paket safale s23 efter att jag skakat hinken kraftigt i 5 min. Eftersom vi har för varmt i lgh satte jag upp den på vår vind som nu håller ca 10 grader. Efter ca en dag kom jäsningen igång lite försiktigt. Nu dag 3-4 verkar det helt dött i jäsröret. Temp ca 8-9 grader utanför hinken. Vet att safale s23 vill ha ca 12-15. Har jag haft för kallt och dödat jästen? Kan jag rädda det på nåt sätt?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Jäser det fortfarande?
Flytta hinken till ett varmare ställe, troligtvis har nog bara jästen "somnat" och vaknar om du lyckas med att få den lite varmare.
Det kan vara ok att ställa in i rumstemperatur om SG ligger runt 1030, kolla http://brulosophy.com/methods/lager-method/
Stort tack för svaren. Jag hoppas på det bästa och ska öka på tempen imorgon om det inte kommit igång igen pga av det mildare vädret och ökad temp på vinden. Intressant angreppsmetod på en lager Nisse.
Kanske är jag helt ute o cyklar... Själv nybörjare ...Wurföl skrev:I tisdags satte jag en Brooklyn Lager Clone. Allt verkade gå bra med mäsk/lak/kylning. Slutade med ett OG på 1056. Fick ut 10 liter och strödde i ett paket safale s23 efter att jag skakat hinken kraftigt i 5 min. Eftersom vi har för varmt i lgh satte jag upp den på vår vind som nu håller ca 10 grader. Efter ca en dag kom jäsningen igång lite försiktigt. Nu dag 3-4 verkar det helt dött i jäsröret. Temp ca 8-9 grader utanför hinken. Vet att safale s23 vill ha ca 12-15. Har jag haft för kallt och dödat jästen? Kan jag rädda det på nåt sätt?
Kikade lite på div recept av denna öl o då står det att det skall vara lager jäst .
Har du en Ale jäst ?
Vet att steambeer är en lager med alejäst men detta är väl en renodlad lager?
Hej! Skrev fel på jästen. Är en saflager s23. Idag när jag kom till hinken var det 9 grader utanför. Petade till på jäsröret o då visades en långsam aktivitet med bubbel var 2 minut ca. Antar att jag låter den vara ostört och utgår från att allt går som det ska. Bevakar den noga.
Om du upplever att du har för kallt kan du göra som jag har gjort.
Nämligen slå runt ett liggunderlag eller nått liknande,
Brukar mäta med en ir-mätare på lock o nedre delen av hinken för att kontrollera tempen.
Nämligen slå runt ett liggunderlag eller nått liknande,
Brukar mäta med en ir-mätare på lock o nedre delen av hinken för att kontrollera tempen.
Tack för tipset Fritte.
Jag har bryggt en Citra Cascade IPA med ett OG på 1073 och har nu jäst ner till 1012 med WLP001. Väldigt nära receptet.
Jag har mätt med 2 dagar mellan och båda har visat 1012, men det bubblar fortfarande med ca 2-3 minuter i jäshinken.
Har detta jäst klart? Det har nu jäst 16 dagar i ca 20-21 grader.
Jag har alternativen att kallkrascha nu och tappa om några dagar eller att skjuta upp detta 1 vecka.
Vad tror ni?
Jag har mätt med 2 dagar mellan och båda har visat 1012, men det bubblar fortfarande med ca 2-3 minuter i jäshinken.
Har detta jäst klart? Det har nu jäst 16 dagar i ca 20-21 grader.
Jag har alternativen att kallkrascha nu och tappa om några dagar eller att skjuta upp detta 1 vecka.
Vad tror ni?
-
MadManMacho
- Vattenbehandlare

Är du osäker så låt den stå en vecka till du. Det dör den inte av och någon autolys eller liknande ska du nog inte bekymra dig över heller. 3 veckor på primär ser jag inte som ett problem.
Du kan nog kallkrascha den nu också om du vill det. Ligger FG stabilt så beror väl bubblorna på något annat. Avdunstning? Mest troligt är väl att det ligger och småjäser lite lätt dock.
/// M
Du kan nog kallkrascha den nu också om du vill det. Ligger FG stabilt så beror väl bubblorna på något annat. Avdunstning? Mest troligt är väl att det ligger och småjäser lite lätt dock.
/// M
Tack, det låter bra.MadManMacho skrev:Är du osäker så låt den stå en vecka till du. Det dör den inte av och någon autolys eller liknande ska du nog inte bekymra dig över heller. 3 veckor på primär ser jag inte som ett problem.
/// M
Då tar jag det i början av nästa vecka