Hej!
Jag sitter för närvarande med delar till en hembyggd kegerator för två femliters partyfat med öltorn och dubbla flexitappar (saknar bara kyl samt en snygg träskiva till topp för att avsluta bygget).
Nu undrar jag dock ngt jag inte hittat någon information om någon annan stans: Tornet levererades med två stycken s.k. kompensatorkranar, som känns rejäla och därtill snygga. Med dessa kan man ställa om flödet i kranen till önskad mängd. Min fråga är om man behöver tänka på något särskilt avseende slangkoppling till dessa? Mer precist. Bör man satsa på 1,5 m sytråd för tryckfall (gör detta till min nuvarande picnickran, med gott resultat), eller kan jag minska slangsalladen något och reglera flödet med enbart kranen?
Erfarenheter av kompensatorkranar?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Sawbones79
- Torrhumlare

Erfarenheter av kompensatorkranar?
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Re: Erfarenheter av kompensatorkranar?
En bra kompensatorkran ska inte behöva sytråd.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Toppen, det underlättar ju bygget påtagligt! (Och skulle det krångla blir det ju inga problem att skarva in sytråden med JG-kopplingar i efterhand).Drake skrev:En bra kompensatorkran ska inte behöva sytråd.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Nu när bygget är klart och testat med min hembryggda pilsner vill jag bara meddela att kompensatorkranarna ger ypperligt resultat, flödet kan kontrolleras i väldigt hög grad och upphällningen blir finfin utan sytråd.
Funderar på att göra något liknande och är lite nyfiken på vilka delar du har använt. Tips och råd mottages tacksamt.
/lasse
/lasse