Jag kört två ph mätare från ebay. Den ena fungerade bra i ca 1 år den andra vägrade att bli calibrerad, så har tröttnst på kina skiten. Såg att maltmagnus har en som hsr utbytbar sensor, vilket vore praktiskt. Nån som testat den? Vad det verkar är det en milwaukee ph mätare och då borde den tänkas vara av lite kvalitet?! Tacksam för svar av nån användare eller tips på andra mätare
God ny öl allihopa 2016
Pålitlig ph mätare?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Pålitlig ph mätare?
Jag har en bra från Humlegården som jag kan rekommendera. Utbytbar sensor också.
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/08/d ... ph-matare/
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/08/d ... ph-matare/
Ok bra att veta, men de hade ingen i lager som bäst. Tyckte den farligt lik en ebay mätare jag hade men utseendet kanske bedrar.
- magnda
- Torrhumlare

Jag sitter och suger på om jag ska beställa från ebay både refractometer och kombi ph/temp från Milwaukee. Samma refrac som Humlegården MA885. MW102 ph/temp. Lyxigt ja men bra kontroll på bryggprocesser. Har dock inte hittat några reviews typ alls på produkterna. Misco gör dyrare refractometrar och gör big deal av att de är anpassade till vört med större del maltos etc än de flesta refrac. Som är gjorda för att mäta fruktos (oftast angivet brix) i druvsaft. Fan vet hur man ska göra. Ska man lägga ner tusenlappar ska det vara sjysst. Annars kan man få ok för hundralappar.
magnda skrev:Jag sitter och suger på om jag ska beställa från ebay både refractometer och kombi ph/temp från Milwaukee. Samma refrac som Humlegården MA885. MW102 ph/temp. Lyxigt ja men bra kontroll på bryggprocesser. Har dock inte hittat några reviews typ alls på produkterna. Misco gör dyrare refractometrar och gör big deal av att de är anpassade till vört med större del maltos etc än de flesta refrac. Som är gjorda för att mäta fruktos (oftast angivet brix) i druvsaft. Fan vet hur man ska göra. Ska man lägga ner tusenlappar ska det vara sjysst. Annars kan man få ok för hundralappar.
Senaste Brew Strong-podden handlar om ph och de nämner olika mätare. Kanske är år det dyrare hållet dock...