Första bittern

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Första bittern

Inlägg av Zebulon »

Älskar egentligen engelsk öl men har i princip bara bryggt humlebomber och någon hefeweizen tidigare så nu ska första bittern bryggas. Har komponerat ihop ett litet recept på vad som ska bli en sorts "vardagsbitter", dvs. ganska låg alkoholhalt. Hur tycker ni att detta ser ut?

3000,00 g Pale Malt, Maris Otter
350,00 g Crystal 150
40,00 g Chocolate Malt
25,00 g Fuggles [5,00 %] - Boil 60,0 min
20,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 15,0 min
1,0 pkg London ESB Ale (Wyeast Labs #1968)

18 liter ned i jästunnan, 1,041 OG, 27,5 IBU.
Mäska i 69 grader i 60 min och sedan koka i 90 min.

Några specifika tips vid bryggande av en Ordinary bitter?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Första bittern

Inlägg av Bee »

Ta bort chokladmalten.
Lite mera bittergiva. Typ 35 IBU i jäskärlet.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Jag tackar ödmjukast. Tar bort chokladmalten från receptet och ökar på humlegivan.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Bra att skippa chokladmalten, i övrigt:

Det räcker att koka i 60 minuter drygt.

Var beredd på att Wyeast 1968 är en besvärlig jäst. Den är extremt högflockulerande och kan lägga sig på botten innan den är färdig, med dåligt utjäst öl som följd som dessutom riskerar att jäsa vidare på flaska och bli överkolsyrade. Lyckas man bemästra den ger den dock utsökta öl. Det är bara att googla så hittar du en massa tips på hur du kan hantera den.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Tack för svar, ska tänka på att ibland ta och ruska/röra om jästunnan så att jästen inte flockar för tidigt och inte jäser ut ordentligt. Kommer tappa upp ölet på fat så flaskbomber slipper jag i alla fall.

Bryggde igår och testade lite nya grejer vilket tyvärr ledde till lite för dåligt utbyte och för lite bortkok. Blev 1½ liter vört mer än beräknat och OG landade för lågt så den beräknade alkoholhalten landar på 3,4%. Vilket iofs inte är helt fel med tanke på att det skulle bli en vardagsöl. Hoppas bara inte att den smakar för blaskigt. Provade även No Chill så jag fick justera humlegivorna.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Blev en best bitter alltså... :-)
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Yes sir!

Ska dessutom ta till vara jästkakan och brygga en Extra special bitter när den här jäst klart.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

*host* jag tror Bee menar ordinary bitter... Hatten av för 3,4% - för vardagsöl en helt utomordentligt lämplig ABV!

Inget fel på receptet och du har redan fått väldigt bra feedback men jag skulle ändå inflika att om du vill ändra färgen åt det mörkare så är chokladmalt det traditionella bland engelska bryggerier. Med det sagt så hade jag också struntat i det. Sen hade jag nog personligen backat aningen på crystal-malten (i kombination med London ESB), dragit upp den sena givan lite och/eller lagt den lite senare, men detta är helt beroende på hur man gillar sin öl.

Hoppas på fortsatt framgång.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Grindcrusher skrev:*host* jag tror Bee menar ordinary bitter... Hatten av för 3,4% - för vardagsöl en helt utomordentligt lämplig ABV!
Såklart att jag gör. ;-)

Intressant att höra om chokladmalten.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Bee skrev: Intressant att höra om chokladmalten.
Medhålles, finns det några kända exempel på dylika öl? Själv tycker jag mig hitta en hint av chokladmalt i Fuller's 1845. I Fuller's ESB är det dock enbart pale ale- och karamellmalt (~10 %) som gäller.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Fuller's ska använda chokladmalt ibland för att justera färg, men extremt små mängder. Wychwoods Hobgoblin är ett annat exempel.
Jag tycker man läser att folk använder det titt som tätt på Jim's Beer Kit forumet också, vilket är engelska motsvarigheten till Bryggaren.

Just Fuller's ESB är ju ett lurigt exempel dock, då den bryggs med 5% karamellmalt men smakar som 10%. Jag har efter mycket huvudgnuggnade lutat åt att det bör vara deras annorlunda partigyle-teknik som är anledningen. De kokar sina runnings separat, vilket borde leda till en del karamelisering av första gylen.
Ekstedt får ursäkta svengelskan, jag vet att du skyr den som pesten.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag var på väg att peka på Graham Wheeler också men kom på att han använder svartmalt i alla sina recept. Nåväl, jag kanske överdriver chokladmaltens roll, men det är iallafall inte helt ovanligt vad jag förstått.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

I det klonrecept för ESB som Keeling släppte för BYO:s räkning så är det ungefär 10 % karamellmalt: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... l-esb.html

Jag antar att det är ett sätt att försöka kompensera för party gyle, men det känns som att det blev lite för mycket, då färgen blev något för mörk.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Kanske hade varit rimligt att köra deras 5% 150EBC crystal och 5% med en ljus motsvarighet. Jag har annars på min lista över projekt att prova i framtiden en tanke om att göra ett separat litet kok med ett par liter av första avrinningen. Aningen svårt att skissa på IBU och boil-off den vägen dock. Vi får se när jag orkar.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Grindcrusher skrev:Kanske hade varit rimligt att köra deras 5% 150EBC crystal och 5% med en ljus motsvarighet. Jag har annars på min lista över projekt att prova i framtiden en tanke om att göra ett separat litet kok med ett par liter av första avrinningen. Aningen svårt att skissa på IBU och boil-off den vägen dock. Vi får se när jag orkar.
Har gjort detta flera gånger i maltigare öl, nema problema. Frågan är hur stor effekt det har dock.

Påverkan på IBU lär vara försumbar i alla fall.
Skriv svar