Vörtkylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Vörtkylare

Inlägg av Bee »

bredsida skrev: Så mitt resonemang ovan är helt fel menar du? Jag hävdade ju precis tvärtom, att samma yta och flöde ger exakt samma kylning i en enkel seriell som i en dubbel parallell.
Hmm, nej jag gjorde en tankevurpa där! Tyckte att jag tänkt igenom det helt.
Det är såklart för att kobran har mindre motstånd och kan ha högre flöde som gör skillnaden.

Jag tyckte att jag läst igenom alla inlägg men med så mycket text blir visst hjärnan slö!

Termodynamikenslagar gäller! Som föreläsarna sa...
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

[quote="Pvv och motströmskylare är uteslutet då jag gillar simpel rengöring och användning.[/quote]

???

Jo, jag läste om motviljan att använda motströmskylare.....

Anledningen till det är mig dock fullständigt obegriplig.

Rengöring av en motströmskylare innebär att man under 3-5 minuter pumpar lämplig vätska genom den.
Om det inte är "simpelt", så vet jag inte hur lat man kan bli...

Jag rekommenderar en effektiv motströmskylare.

Med den kylare som medföljer mitt bryggverk (The Grainfather), kan jag lätt få 17-15 grader på den utpumpade vörten ned i jäshinken direkt efter avslutad kokning, om jag vill.

Jag brukar välja 18 grader genom att justera flödet genom kylaren med den befintliga kulventilen.

Denna temperatur får jag alltså direkt ut ur kylaren.
Temperaturen erhålls genom att ha ett bra flöde på kylvattnet, samt att justera ned flödet på vörten med en kulventil.
Det blir ett ganska långsamt flöde av vört vid dessa temperaturer, och märkbart högre om man justerar kulventilen så att vörten håller 20 grader.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ja. Rengöring med av min icke pvv motströmskylare är att bara köra vatten igenom. (köpt från lundteknik.dk)
Angående rätt temperatur så kör jag min motströmskylare på fullt tillbaka i den varma vörten tills dess att den kylda vörten har rätt temperatur. Då kör jag ut den i jäshinken rakt av. Det brukar vara 65-70°C då så isomeriseringen är marginell. Tar kanske 5 minuter att få ner temperaturen dit.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag ser en ännu simplare rengöring genom att bara skölja av kylspiralen i badkaret med mina förutsättningar. Att leva i en lägenhet på 38 kvadrat med barn på deltid och bryggeri den andra tiden kräver ett annat tänk. Motströmskylare är förmodligen riktigt effektivt och bra och inte förens jag sneglade på drakes cobrakylare trodde jag att det var det ända alternativet för snabb vörtkylning. Hur som är 25m prisolrör på väg hem. Nu ska jag bara leta upp några fina kopplingar så man kan köra flera kretsar. Har hittills bara hittat T- kopplingar. Y-kopplingar hade varit trevligare för ändamålet och gjort kylaren lite mer kompakt. Ingen som har koll på vart man kan hitta Y-kopplingar som funkar till kopparrör?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Alla gör som dom vill. :-) Bara du blir nöjd själv! Det är det viktigaste.
Jag bytte främst för att kylning sker numera under lock och överföring till jäskärlet blev kombinerat med kylningen. Ett plus är ytterligare en tidsbesparing i bryggdagen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Tidsbesparing jämfört med vad? Jämfört med min förra pvv så spar jag mer tid nu.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Att först kyla vörten och sedan föra över den till kärlet. Dessutom slipper jag bry mig om det. Diskar samtidigt och stänger bara av pumpen när det gurglar. Inget väntande på rätt temperatur för att sen föra över.

Jag vill inte göra det här till en "spiral vs motströmskylare" den passar bara bättre in i min process och tidsplanering. Jag var jättenöjd med funktionen på min spiral, men inte processen runt.

Edit: Sen är ju möjligheten att kyla till pitch på 6-7 minuter en stor tidsbesparing i sig. Men som sagt, min process är inte sån.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Alla metoder har såklart för och nackdelar.
Det enda som jag inte riktigt gillar med en spiral är att det numera är omöjligt att få till en snygg kon när jag whirlpoolar, det blir bara ett jämt lager på botten oavsett hur mycket jag än vevar. Det har inneburit att jag numera struntar att whirlpoola och helt enkelt låter allt sedimentera på botten. Det förlorar jag ett par liter till på men får å andra sidan bort all kalldruv som tidigare med en PVV åkte ner i jäshinken. Min problem med köldgrumling har försvunnit och jag tror det beror på just avsaknaden av kalldruv i jäshinken. Inbillar mig också att ölen blivit lite bättre, men det kanske bara är inbillning som sagt.

Andra fördelar är att jag kyler till pitch på 3 minuter, diskar på 15 sekunder och att jag fått till humlebomber som var helt omöjliga jämfört med tidigare. Extrema 5 och 0-givor och toksnabb kylning är mitt recept för det och det verkar funka. Håller på att brygga en Ipa nu med 400 gram Amarillo och Cascade till en 25-liters batch. Kan bli intressant. :D
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

På annandagens bryggning testade jag att konstant röra om med spiralen men det tog ändå ca 20 min att få ned den blivande lagern till 17 grader. Resterande fick jag tvinga ner med fermenteringskylen innan det var dags för pitch. Vart lite orolig för all kalldruv som drogs omkring men det visade sig att min leuter helix var värd varenda öre. Helt kristallkar vört ner i jäskärlet. Tar lite längre tid att få över det i jäskärlet med självrinn. Därav känns spiral vettigast för min setup. Återkommer med resultat när jag har jagat kopplingar och fått tid att bygga.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Menar du att lauterhelixen stoppar kalldruven? Måste man ha kottar i så fall eller funkar det med pellets?

Lycka till med kylaren, med lite tur får du samma kyltider som med orginalet. Jag fick ner 32 liter till 20 grader på 4 minuter och 4 sekunder, det får väl ses som godkänt? ;) 20 liter ner till 12 grader tar runt 6 minuter. Häpp!
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Lauterhelix funkar finemang.mkörde en blandning av kottar och pellets sist och det vart som sagt kristallklart i jäskärlet. Jag kortade dock ner spiralen några cm så jag slapp ha den som en 8 i kastrullen. När den ligger som ett O blir det finare öppningar och bättre filtrering. Om jag bara orkar lära mig lägga upp mina bilder nån gång ska jag göra en brygglogg med bilder på utrustningen för att få lite tips på dét sista finliret.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Nu har jag provat nya kylaren. Byggde ihop en två krets spiral av 12mm prisolrör med ca 11m i varje krets. Från kok till 50 grader på ganska exakt två minuter. Från kok till 20 grader på 4 minuter 50 sekunder. Jobbet med att tömma och vira ihop gardenaslangen tar längre tid än att rengöra kylspiralen men det skulle jag få göra även med pvv. Känner mig nöjd förutom den knöliga designen. Cobran är ju bra mycket läckrare.
Bild
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Riktigt snyggt! Och imponerande snabb. Snabb som en kobra :) Eller nästan i alla fall.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Coolt! Bokstavligt talat. :wink:
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Snyggt! Vad använde du för kopplingar?