Tackar och tackar för rättningen. Krausen ska det så klart vara även om ölen hade en välsignad doft efter pitchen.
Jäsningen har gått bra och det var ca 4-5cm krausen efter 3-4 dagar som nu har fallit.
Temperaturen i C har dag för dag varit 18, 19, 20, 22, 22, 22, 23. Vilket känns som om det är på spåret. Jag hälde i 600g dextros och 1/ 4 tsk näring i kokad lag efter 3 dagar strax innan jäsningen toppade.
Dom tre första dagarna luktade det som sagt himmelskt ur "blow off" slangen. Blommigt, färska stenfrukter och ljus malt och lite aromatiskt oljigt som vattenpipetobak med frukt smak. Dag 3 och 4 kom det fenol lukter och kanske lite klorfenol lukter, svagt men tydligt. Jag smakade på vörten och det fanns inga klorfenol smaker men lite vulk eller plastic padding efter dom sena eftersmakerna, typ i utandningsluften. Det här känns lite som en avgörande punkt hurvida eventuellt kvarvarande klor eller kloramin förenar sig med fenolerna från jästen. Dag 5 kom en svag ton av svavel som avtog dag 6. Nytt smakprov grön ölen luktar nu bara belgisk öl och jag kunde inte känna några osmaker. Jag är lite förkyld men jag känner mig väldigt hoppfull. Sg var 1.004 och det bubblade ca två gånger i minuten i ett välfyllt jäsrör. Det verkar som om det kommer att bli en torr öl med en ganska potent alkoholstyrka på minst 7.8% abv med en tydlig saisonjäst karraktär. En glädjande sak är att det inte fanns några högre alkoholer eller agressiva alkoholsmaker som stack ut. Nu gäller det bara att ha is i magen och låta jästen faller ut så gott det går och hoppas att det inte bildas mer klorfenoler.
Men jag tänker inte bara hoppas på ett perfekt utfall med tanke på den långa lagringstiden. Jag tänker forma slagfältet lite till min fördel och brygga en till på samma recept med följande förändring. Planen är att försöka ta bort allt klor eller kloramin med askorbinsyra (100-200mg per 40 liter vatten) och sen röra våldsammt och låta det stå över natten och sen piska vattnet eller hälla lite till. Så dra ner lite på mjölksyran i mashen. Sen tänkte jag tillsätta dubbel mängd jäst näring och puffa i 10 sekunder O2 vid skakningen av vörten. Det kanske verkar lite analt men det skulle verkligen vara kul att ha en perfekt bords saison till våren och försommaren. Allt är illa underbyggda höftskott, den vetenskapliga förankringen obefintlig och bygger i bästa fall på andra generationens hörsägen, så ta det för vad det är.