Jag har varit i väg på resa, och inser nu när jag kommer hem att mitt vattenlås "bubblat" tomt.
Hur stor fara är det egentligen, det var star-san i det från början men bubblade ganska friskt. Jag fyllde på, men tror att det förutom första dygnet stått tomt nu en vecka. Hur stor risk är det att att det blivit infekterat?
tomt vattenlås
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: tomt vattenlås
Inte särskilt. Det "blåser" utåt och du har troligtvis inte massa flugor som kryper in i röret.
Nästa gång gör du en blow-off när du åker på resa. Då kommer inte låset bli tomt.
Nästa gång gör du en blow-off när du åker på resa. Då kommer inte låset bli tomt.
Eller så använder du något annat än starsan i vattenlåset. Det töms väldigt fort när starsan skummar som det gör.
Haha! Ja, så kan man ju också göra.
Det självklara svaret är ju använd vatten.
Det självklara svaret är ju använd vatten.
Maxter
Hade samma oro över ett liknande scenario i höstas och den verkade helt obefogad då vi vann en lokal öltävling med ölet (kanske säger mer om vad vi mötte)
Men kör normalt med renat brännvin i låset, just denna gång var spriten slut och utspädd Starsan bubblade tomt i röret på nolltid, men jag skulle inte vara allt för orolig över att det skulle bli några problem, trycket/locket av koldioxid lär skydda bra mycket mer än vad man tror...
Hade samma oro över ett liknande scenario i höstas och den verkade helt obefogad då vi vann en lokal öltävling med ölet (kanske säger mer om vad vi mötte)
Men kör normalt med renat brännvin i låset, just denna gång var spriten slut och utspädd Starsan bubblade tomt i röret på nolltid, men jag skulle inte vara allt för orolig över att det skulle bli några problem, trycket/locket av koldioxid lär skydda bra mycket mer än vad man tror...