Hej,
Har läste en del om att göra ett humlete med 65-70 c vatten i en fransk kaffebur istället för att torrhumla, någon här med erfarenhet av detta?
Humle te
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Daddybrewer
- Torrhumlare

Re: Humle te
@assistredo gjorde det till en öl han serverade på SM för några år sedan. Riktigt god! "Fifty shades of hops" tror jag den hette. Han kan säkert förklara processen närmare. Det kanske finns i en tråd redan. 
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Trots att jag bara har 4 bryggningar bakom mig så har jag oxå börjat spånat om humlete.
Blir nog till min nästa IPA att tappa ur säg 3liter till ett nytt jäskärl o köra humlete i den .
Provade med 5gram humle i ett halv glas med 67g vatten .
Lät dra i några minuter sedan sila.
Jädrar vad koncentrerat det var.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Blir nog till min nästa IPA att tappa ur säg 3liter till ett nytt jäskärl o köra humlete i den .
Provade med 5gram humle i ett halv glas med 67g vatten .
Lät dra i några minuter sedan sila.
Jädrar vad koncentrerat det var.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
- Christian C
- Torrhumlare

Hej!
Gammal tråd kanske, men jag hittar ingen bra info om hur man går tillväga för tex en 20-liters batch. Någon som har något bra tips eller länk till hur man gör humle te - gärna på svenska, men engelska går ju bra det med.
Tänkte prova detta då det verkar smidigare och med bättre utbyte än med torrhumling, men vad vet jag. Har torrhumlat innan och är lite osäker på om det ger så mycket i slutändan jämfört med tex en kraftig giva vid tex 78 grader.
Gammal tråd kanske, men jag hittar ingen bra info om hur man går tillväga för tex en 20-liters batch. Någon som har något bra tips eller länk till hur man gör humle te - gärna på svenska, men engelska går ju bra det med.
Tänkte prova detta då det verkar smidigare och med bättre utbyte än med torrhumling, men vad vet jag. Har torrhumlat innan och är lite osäker på om det ger så mycket i slutändan jämfört med tex en kraftig giva vid tex 78 grader.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!