DIPA blomsteräng

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare

DIPA blomsteräng

Inlägg av Daddybrewer »

Hej,

Har vid två tillfällen nu druckit dipor som smakat som en hel blomsteräng, en var malmö brygghus egna och den andra var monks egna.

Och nu mitt problem, när jag brygger dipa lyckas jag aldrig få fram sommarängssmaken trots en massa torrhumling. Har testat med flertalet olika sorter och tider men lyckas ändå inte, tycker mest att jag får ut de beska och lite gräsiga smakerna men inte de blommiga.

Är det någon här som lyckats göra en dipa som smakar som en sommaräng och vill dela med sig av receptet, eller har några tips för hur jag ska få fram blommigheten.?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: DIPA blomsteräng

Inlägg av Rocksolid »

0 minters givorna eller hopstand är minst lika viktiga som torrhumling.
Personligen skippar jag 0 minters givan, börjar kyla vörten till straxt under 80 grader. Stoppar kylningen o drar i humle och låter ligga i 30 minuter innan jag fortsätter kylningen
På det sätter får man ut nästan igen beska alls ur humlen utan endast massor med doft och arom.

Sen brukar jag torrhumla i olika steg beroende på mängd humle. Exempelvis om jag ska torrhumla med 200g så kör jag 120g först i 3 dagar sen har jag i resterande 80g i 3 dagar. Torrhumlar aldrig mer än 7 dagar.
Grejen är att det är bättre att torrhumla mer mängd i mindre tid än mindre mängd i längre tid. Får humlen ligga för länge kommer just gräsigheten fram.

Hoppas det hjälper.
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Daddybrewer »

Tack o bock☺
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Groopen »

Jag tror även att kolsyrejäsning på flaska kan ha viss orsak till frånvaron av smak. Vid min senaste bryggning så körde jag med stora mängder sena givar och torrhumling och efter en veckas kolsyrejäsning så var smaken fantastisk. Veckan efter hade nästan all humlesmak försvunnit och kvar var det beska och malt, fortfarande drickbar men inte samma upplevelse. Om det är jäsningen eller kapsylen som är orsak till att smakerna försvunnit låter jag vara osagt men jag kommer nog inte att torrhumla igen, förrän jag kommit på ett sätt att bevara humlesmaken.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Det viktigaste är ju att se till att ingen oxidation sker vid flasktappning (eller fattappning för den delen). Ta din soda streamer och spruta i flaskorna/fatet så du byter luften mot Co2. Det hjälper väldigt bra för bevarandet av humlearomerna.
faltskog1971
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av faltskog1971 »

Rocksolid. ...
Hur länge räcker en kolsyrepatron?
Till enbart denna process.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Bra fråga, min har inte tagit slut än. Ja eller min fru byter den då och då eftersom vi också gör sodavatten. Men föreställ dig att du just gör sodavatten. Hur länge räcker den då? Till ölen borde det räcka bra länge dock. Du sprutar inte så agressivt i flaskorna eller fatet som du gör när du gör bubbelvatten.

PS: Försökte kolsyresätta öl en gång på samma sätt som vatten... Gör inte det ;)
Skriv svar