Färsk frusen humle
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pontus Hulin
- Torrhumlare

Färsk frusen humle
Hej
Jag har fått hem ca 250 gr färsk humle, som frusits utan att torkas. Tyvärr vet jag ej namn, eller typ på den.
Hur är det enklast/bäst att hantera den? Göra en liten provbryggning, eller köra en chansning på ett 20 liters kok?
Eller bara torrhumla med?
Mvh
/ Pontus
Jag har fått hem ca 250 gr färsk humle, som frusits utan att torkas. Tyvärr vet jag ej namn, eller typ på den.
Hur är det enklast/bäst att hantera den? Göra en liten provbryggning, eller köra en chansning på ett 20 liters kok?
Eller bara torrhumla med?
Mvh
/ Pontus
Re: Färsk frusen humle
Precis det har jag provat en gång, färskfrusen Saaz som aromhumle till en ljus tjeck. Resultatet? Det smakade massor av gräs, inget jag rekommenderar.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Kan du inte torka den?
Använd en humle med känd alfasyra till bittergivan så har du den torkade okända till de sena givorna.
Detta har jag provat med framgång.
Använd en humle med känd alfasyra till bittergivan så har du den torkade okända till de sena givorna.
Detta har jag provat med framgång.
- Weinkeller
- Maltrostare

Har använt 600g färsk humle i en ljus lageröl. Blev ingen gräsighet att tala om, däremot lite lägre beska än jag räknat med. Mitt tips är att använda en känd humle till bittergiva och slänga i all den färska vid 15min kvar av koket.
Problemet med färsk frusen humle är att cellerna spricker och kottarna blir mer som en sörja. Precis som sallad som frusit. (Detta är vad jag läst mig till.)
Har aldrig frusit färsk humle av just den anledningen, så jag kan inte bekräfta det.
Det kanske är därför du får så mycket gräsighet, eller för att din humle inte är så potent.
Har aldrig frusit färsk humle av just den anledningen, så jag kan inte bekräfta det.
Det kanske är därför du får så mycket gräsighet, eller för att din humle inte är så potent.
- Weinkeller
- Maltrostare

Gräsighet kommer nog främst av att inte koka den tillräckligt länge. 15-20 min bör räcka för att bli av med gräsighet. Sedan har ju hemodlad humle ofta drag av örter, gräs, blommor etc. Alltså typisk grön humlekaraktär. Jag tyckte inte det var några problem att använda färskfrusen humle även om de kanske föll sönder lite i koket.
- Pontus Hulin
- Torrhumlare

Hej
Tog fasta på att koka den färska humlen lite längre.
Jag körde i 30 gram som 30 minuters giva, så nu får vi se vad som händer.
Återkommer med rapport senare.
Mvh
/ Pontus
Tog fasta på att koka den färska humlen lite längre.
Jag körde i 30 gram som 30 minuters giva, så nu får vi se vad som händer.
Återkommer med rapport senare.
Mvh
/ Pontus
- Pontus Hulin
- Torrhumlare

Tappat ölen på fat. Det blev en sculpin klon med 30 gr färsk humle som 30 min giva. Tyckte att humlen gav en lite oanvänt skarp beska och en gräsig ton. Ingen katastrof, men verkligen ingen succé. Tror att humlen var för grön, dvs inte riktigt mogen då den skördades. Skörde det ej själv.
Skall nog göra ett experiment med att lägga ett par gram i kokande vatten, samt samma antal gram pellets och jämföra smaker innan jag använder mer färsk fryst i något kok.
Med vänlig hälsning,
/pontus
Skall nog göra ett experiment med att lägga ett par gram i kokande vatten, samt samma antal gram pellets och jämföra smaker innan jag använder mer färsk fryst i något kok.
Med vänlig hälsning,
/pontus
Jag har just börjat brygga och det sista jag gjorde i höstas var att skörda vår humle eftersom jag hade kommit i bryggartankar. Vi hade ingen Humlesommar här i Södra Lappland men jag fick ihop nästan 300gram kottar som jag frös direkt. Bryggde senare en ale med lite rökmalt och la i min färskfrusna humle i tre givor, 60, 15 och vid kokslut. Alen har nu mognat 5 veckor och jag är helnöjd, den blev jättegod. Till sommaren skall vår humle delas på och bindas upp ordentligt för att ge mer.
Spännande, vilken humlesort är det frågan om?
Har själv gått i tankarna att odla humle men har som fått för mig att det inte är så lätt här uppe i dom norra delarna av landet.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Har själv gått i tankarna att odla humle men har som fått för mig att det inte är så lätt här uppe i dom norra delarna av landet.
Jag har ingen aning om vilken sort det är, jag flyttade med mej plantor från Brattliden/Kusmark när jag flyttade till Blattnicksele för 18år sedan. Humlen växer utmärkt härinne, bara den inte står för fuktigt (på våren?). Jag tar vad jag har. Skall nu ordna så att de plantor jag har får bättre växtbetingelser och åtminstone fyra meter höga stöd att klättra på.paytrik skrev:Spännande, vilken humlesort är det frågan om?
Jag kan väl tillägga att humlen gav beska nog, men som skrevs ovan så kan man lägga i annan välkänd bitterhumle och använda sin gröna till de senare givorna. De 300g jag skördade motsvarar bara 60 gram torkad humle så jag hoppas på bättre sommar. Jag har sett att humle växer lite här o där på verandor o dyl här i trakten så jag kan nog få skörda på flera ställen.
Humle älskar ju sol och det har ni gott om på sommaren, så jag är inte förvånad. Men alla sorter kanske inte klarar den hårda vintern och kan ha svårt för den sena starten.
En idé:
Om ni bygger ett litet 50x50x200cm växthus av sån där genomskinlig korrugerad plast man använder till altantak, så borde humlen få en riktigt bra start. Då borde den sena starten bli tidigare och varmare. Sen kanske det ger fler kottar. (Se till att den får bra med vatten och gödning också.)
En idé:
Om ni bygger ett litet 50x50x200cm växthus av sån där genomskinlig korrugerad plast man använder till altantak, så borde humlen få en riktigt bra start. Då borde den sena starten bli tidigare och varmare. Sen kanske det ger fler kottar. (Se till att den får bra med vatten och gödning också.)
Jag har humlen stående vid huset och på våren är massor av nerrasad snö och is från taket liggande på humlen. Så fort is o snö har tinat i maj så startar humlen och drar iväg uppåt på humlens vis, decimetrar per dag. Sorten är som sagt okänd, det är ingen kraftig bitterhumle, men aromen var ljuvlig när jag plockade en korg med kottar i höstas, och ölet blev som sagt gott.Bee skrev:Humle älskar ju sol och det har ni gott om på sommaren, så jag är inte förvånad. Men alla sorter kanske inte klarar den hårda vintern och kan ha svårt för den sena starten.