Surnade på röran
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Surnade på röran
Jäpp, från PGW.
Fodertunnan skulle ju kunna funka men helst skulle jag vilja ha stapelbara tunnor och det har jag bara sett i större storlekar.
Fodertunnan skulle ju kunna funka men helst skulle jag vilja ha stapelbara tunnor och det har jag bara sett i större storlekar.
Är du nöjd med den malten? Köpte en säck men har inte hunnit testa än, riktigt billig frakt gör att man blir sugen på att storhandla där.Drake skrev:Jäpp, från PGW.
Vad är det för tillverkare?
Malten kommer från Muntons. Jag har nästan bara kört med den malten så jag har inte så mycket att jämföra med. I början köpte jag en del malt från MM och Humle och sedan dess har mina öl förbättrats en hel del men tvivlar att det beror på malten, tror snarare att den är mina bryggmetoder som förbättrats.
Jag beställer säckarna till butiken i Masmo och dom brukar komma dagen efter utan extra fraktkostnad. Tror jag gav 340:- för 25 kilo Maris Otter/Pale ale 50/50
Jag beställer säckarna till butiken i Masmo och dom brukar komma dagen efter utan extra fraktkostnad. Tror jag gav 340:- för 25 kilo Maris Otter/Pale ale 50/50
Känns helt klart värt att testa den malten. 69kr i flat rate för frakten är riktigt bra, Förra paketet vägde 31kg och vart hemkört till dörrn. För 69kr kan man knappt skicka tre jäsrör med Maltmagnus...
De måste ju gå back på det fraktpriset
Eller så tjänar Humle och MM väldigt bra på frakten. MM vill inte skicka med mottagarfrakt för övrigt, då fraktkostnaden skall täcka kartonger och löner eller vad de skrev, känns lite sådär tycker jag.Patrik-b skrev:De måste ju gå back på det fraktpriset
Ja kanske. Men jag jämför med andra saker jag brukar köpa via e-handel. Speciellt tunga saker brukar inte vara billiga.
"Dra röven i koks" va snyggt.....Drake skrev:Bygger om lite hemma så att det ska bli enklare och trevligare att brygga. Mycket jobb kvar men nu börjar det likna något.
Mvh
Anders
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Dra åt helvete!!! Så sjukt snyggt ! Bra jobbat! Ger mig idéer till mig rum!!!
Tackar!
Det här rummet har såväl Gud, Ernst och Timell glömt ända sedan det byggdes på 50-talet och det är skönt att äntligen kunna släppa in gäster i gubbdagiset, men det jag är mest nöjd med att det är så galet praktiskt och enkelt att brygga nu. Det som faktiskt betytt mest är nog hur jag förvarar saker nu. Den som uppfann utdragbara lådor borde verkligen nomineras till ett Nobelpris! Jag har alltid haft saker i skåp och plastbackar etc. i mina tidigare verkstäder/hobbyrum och det var alltid ett elände att hitta saker, men nu känns det mer som om man står i ett labb eller liknade och brygger. Dessutom är det så enkelt att hålla ordning för att var sak har sin plats och det är så lätt att lägga tillbaka dom igen.
Gjorde en EPA nu ikväll och stod faktiskt med ett leende och tänkte på hur enkelt allt är numera. Kanske att man skulle skaffa en laboratorierock också?
Så summa summarum: Utdragbara lådor is the shit!
Det här rummet har såväl Gud, Ernst och Timell glömt ända sedan det byggdes på 50-talet och det är skönt att äntligen kunna släppa in gäster i gubbdagiset, men det jag är mest nöjd med att det är så galet praktiskt och enkelt att brygga nu. Det som faktiskt betytt mest är nog hur jag förvarar saker nu. Den som uppfann utdragbara lådor borde verkligen nomineras till ett Nobelpris! Jag har alltid haft saker i skåp och plastbackar etc. i mina tidigare verkstäder/hobbyrum och det var alltid ett elände att hitta saker, men nu känns det mer som om man står i ett labb eller liknade och brygger. Dessutom är det så enkelt att hålla ordning för att var sak har sin plats och det är så lätt att lägga tillbaka dom igen.
Gjorde en EPA nu ikväll och stod faktiskt med ett leende och tänkte på hur enkelt allt är numera. Kanske att man skulle skaffa en laboratorierock också?
Så summa summarum: Utdragbara lådor is the shit!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Hittade dessa till rimligt pris på biltema igår. 39 eller 55 liters.Drake skrev:Då var äntligen den sista malten paketerad. Tyvärr får jag bara ner 18 kilo i en jästunna tyvärr så frågan är om det finns mer lämpliga kärl? Runt 40 liter hade varit optimalt. Tips någon?
http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/ ... 000033219/
Staplingsbara och med färgglada lock
Skulle kunna funka, men dom är väl förmodligen inte lufttäta? Hur viktigt det nu är?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Dom behöver väl inte vara mer lufttäta än att möss inte kommer i dom?
Jag har min malt i jäshinkar men där är ju hål för jäsröret så dom är inte heller täta.
Där är 2 hål i bakkanten på locksargen såg jag när jag stod och klämde på en.
Jag har min malt i jäshinkar men där är ju hål för jäsröret så dom är inte heller täta.
Där är 2 hål i bakkanten på locksargen såg jag när jag stod och klämde på en.