Glögg
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
pettersson80
- Torrhumlare

Re: Glögg
Varför bakjäst?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Novisfråga, tillsätter du allt socker på en gång ?magnus_a skrev:Här kommer mitt recept från förra året.
Glöggen blev väldigt lyckad och omtyckt av många.
19l färdig glögg.
6 veckor primärjäsning
2 veckor sekundär
15l Svagdricka
6kg Socker
20g Kardemumma
22g Nejlikor
4st Pomeransskal
1kg Russin
2 pkt bakjäst
2 bitar Ingefära (10cm/st)
3 Kanelstänger
Silade av allt efter 6 veckor och lät stå i 2 veckor på sekundärjäsning.
Med vänlig hälsning/
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Så gjorde jag. Kan dock inte uttala mig om skillnad i utjäsning om man delar upp sockret under jäsprocessen. Glöggen smakar iaf kanon!
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag gör sällan samma recept varje år. Men som jag skrev tidigare i tråden utgå gärna från dunderglöggen men:tm_brewing skrev: @Weinkeller: Du känns väldigt kunnig, har du ett recept i bakfickan och förfarande du kan dela med dig av?
1. Uteslut potatisen.
2. Använd inte bakjäst utan riktig starkvinsjäst + jästnäring.
3. Minska sockret till max 250g/l vid start. Mata eventuellt med mera socker 50-150g/l när jäsningen lugnat ner sig. Beroende på hur mycket jästen jäser ut så får man en glögg mellan 10-20%. Jag föredrar att använda någon form av starkvinsjäst och då brukar glöggen orka till intervallet 15-20%.
4. Tappa om efter ca en vecka från russinen. (här kan det vara lämpligt att tillsätta mer socker omjäsningen varit god)
5. Överväg kryddningen. Kryddor blir ofta inte roliga vid lång kontakttid, det blir kärvt och träigt. Ett bättre alternativ är att ta din favoritsprit och häll i glöggkryddorna där. Låt stå en till två dagar och sila sedan av. När glöggen jäst klart provar du hur mycket av tinkturen som behövs till 1dl glögg och skalar sedan upp. Lite i överkant är att rekommendera då man ändå kan späda senare och kryddorna bleknar något med lagring. Passa även på att smaka av sötman. Olika fabrikat på svagdricka lämnar olika mycket sötma beroende på mängd och typ av sötningsmedel.
5. Jässtoppa och tillsätt tinktur samt erfoderlig mängd socker om det behövs. Låt glöggen stå på lufttätt kärl och klarna innan den tappas upp på flaska.
Ett tips: Hemgjort Äppelvin, lite mörk rom, socker och kanel samt lite andra glöggkryddor blir en utomordentlig vit glögg.
Jag har en minnesanteckning från 2011 om att jag hade ett OG på 1.145 och SG på 1.080. Har för mig att jag fick späda med häften vatten för att ens kunna mäta. 
HVAD?johansjogren skrev:Vet att detta är ett ölforum men glögg görs ju på svagdricka som ju ändå är ganska likt öl så jag tänkte att frågan funkar nog ändå.
Glögg "görs INTE på svagdricka"! Det var det dummaste jag har läst under hela året.
Du syftar förhoppningsvis på drycken "Mumma", men det är åt helvete fel, det också.
Glögg gör man på en bas av rödvin och kryddor, och socker.
Sprit i form av brännvin, eller Konjak är väldigt vanligt förekommande i glögg.
Mitt tips till en BRA glögg är något som jag tillverkade under ett antal år under 70-talet.
"Den bästa glöggen från år 1870".
----------------------------------------
Recepet avser en sats om 4 st. 75-cl flaskor.
Jag rekommenderar starkt att att socker tillsätts efter behag!
Denna glögg blir bäst med ett minimum av socker, så att en tydlig rödvinsmak känns.
Inget jävla sockerslisk, tack!
Man kan även tänka sig att lägga kryddorna i ett minimum av sprit, det tar nämligen en VÄLDIGT lång tid att filtrera den lösningen genom ett pappersfilter.
RECEPT
---------
4 st. 75 cl flaskor robust rödvin
40 cl sprit (renat brännvin, etc.)
40 gram kanel (16-20 bitar)
6 gram kryddnejlikor (80 st.)
4 små bitar ingefära
8 gram krossade kardemummakärnor ( 4 rågade teskedar)
2 pomeransskal
CIRKA! 12 dl strösocker (men tillsätt lite i taget, så att det inte blir sötsliskigt! Typen av rödvin har betydelse här)
4 rågade teskedar vaniljsocker
Mandel och russin efter behag (jag skippar alltid det i glöggglaset)
1) Krossa kardemumman, och bryt sönder kanelen.
2) Lägg alla kryddor i en burk med lock.
3) Häll över spriten, och låt stå över natten i rumstemperatur.
4) Sila bort kryddorna genom ett kaffefilter av papper (det tar LÅÅÅÅNG tid), eller hellre genomi ett finmaskigt tyg.
5) Häll vin och sprit i en kastrull.
6) Tillsätt vaniljsocker.
7) Låt blandningen sjuda, MEN LÅT DEN ALDRIG BLI VARMARE ÄN SÅ!
Det ska INTE smaka sötsliskigt, det ska smaka ORDENTLIGT av rödvinet och kryddorna, inte sötsliskigt.
Det ska vara en ganska tunn glögg, ej simmig.
Receptet innehåller ganska mycket kanel.
Om du mot förmodan ej blir nöjd med glöggen, meddela mig gärna vad du ej tyckte om.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Anledningen till just svagdricka är väl att det ingår i ett av de mest kända glöggrecepten om man söker på nätet efter att göra egen glögg. Jag pratar då om den s.k dunderglöggen. Sen om det är "rätt" eller inte för att göra äkta glögg låter jag vara osagt. Väldigt många har gjort dunderglöggen och är väldigt nöjda. Jag har bara provat min icke färdigjästa skapelse och det verkar väldigt lovande iaf.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
[quote="dernebo"]Anledningen till just svagdricka är väl att det ingår i ett av de mest kända glöggrecepten om man söker på nätet efter att göra egen glögg./quote]
???
Om man gör en snabb sökning på Internet, så hittar man såklart på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6gg
"Glögg är en nordisk varm dryck baserad på kryddat vin (vanligtvis rött) eller sprit.
Ordet glögg kommer av det äldre ordet glödg, bildat av verbet glödga 'värma upp' (jämför glöda). I andra språk förekommer varmt kryddat vin under namn som vin chaud (franska), Glühwein (tyska) och mulled wine (engelska).
Glögg kan även vara alkoholfri, baserad på saft eller alkoholfritt vin".
"Dunderglögg" är bara trams.
???
Om man gör en snabb sökning på Internet, så hittar man såklart på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6gg
"Glögg är en nordisk varm dryck baserad på kryddat vin (vanligtvis rött) eller sprit.
Ordet glögg kommer av det äldre ordet glödg, bildat av verbet glödga 'värma upp' (jämför glöda). I andra språk förekommer varmt kryddat vin under namn som vin chaud (franska), Glühwein (tyska) och mulled wine (engelska).
Glögg kan även vara alkoholfri, baserad på saft eller alkoholfritt vin".
"Dunderglögg" är bara trams.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Men snälla du, tagga ner lite. Ingen anledning att bli upprörd. Har du testat den själv, eftersom du säger att den är trams? Detta är min första glögg jag gjort, och den icke utjästa glögg som står och puttrar för mig verkar riktigt lovande efter provsmak.
Jag skrev inte att det var det enda receptet som finns. Jag skrev ETT av de mest kända glöggrecepten. GPs dunderglögg finns på alltommat.se bland annat, vilket kommer upp som nummer två på google "göra egen glögg".
Jag är ledsen om det gör dig upprörd, men eftersom det finns spaltmeter skrivet på forum och annat om GPs dunderglögg och olika varianter så ser jag inget fel i att diskutera det här heller. Sen om du tycker det är helt trams så är det helt ok också. Min fråga var iaf om någon hade OG och FG på deras varianter av det recept som skrivits om här i tråden.
/Fredrik
Jag skrev inte att det var det enda receptet som finns. Jag skrev ETT av de mest kända glöggrecepten. GPs dunderglögg finns på alltommat.se bland annat, vilket kommer upp som nummer två på google "göra egen glögg".
Jag är ledsen om det gör dig upprörd, men eftersom det finns spaltmeter skrivet på forum och annat om GPs dunderglögg och olika varianter så ser jag inget fel i att diskutera det här heller. Sen om du tycker det är helt trams så är det helt ok också. Min fråga var iaf om någon hade OG och FG på deras varianter av det recept som skrivits om här i tråden.
/Fredrik