Ert bästa förbättringstips?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Ert bästa förbättringstips?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det är svårt att ge förbättringstips utan att det bara blir genvägar.
Annars var kranen på bryggrytan en uppenbarelse, eller när jag väl byggde det rostfria jäskärlet och började att jäsa ölen under tryck.

Tålamod är också något som behövs :wink: Ölen blir bättre när den får den tid som behövs.
Användarens profilbild
timppa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av timppa »

Inget som gör ölen bättre, men något som personligen gör att man känner sig otroligt mkt effektivare som hembryggare. Så för att hålla sig på lika gott humör vid flaskning som vid själva bryggningen så har jag förbättrar min flaskningsdag med ett par enkla medel:
1. Bänkkapsylerare(Grifo). In action: https://www.instagram.com/p/9Lx9SnIsal/
2. 2st flaskare istället för en, flaskar numera dubbelt så fort. In action(med vatten-test): https://www.instagram.com/p/-bpAVdose6/

Bild på den simpla dubbelflaskaren:
Bild
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Håller med Karl R om BM. Mycket pengar men ökade repeterbarheten enormt.
Håller dock ett ganska bra andrahandsvärde om det nu hjälper. :?

På andra plats kommer kyl med ngn form av tempkontroll.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Som för de flesta så har förbättringarna kommit steg för steg.

Men att sätta kranar på jäshinkarna och därigenom slippa tappa över med hävert till annat kärl innan flasktappning var ett stort lyft både rent arbetsmässigt men även kvalitetsmässigt. Har så här i efteråt förstått att mina öl, förvisso goda enligt min mening, led av en släng av oxidering. Detta är nu helt borta iom att jag slipper omtappningen.

/lasse
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Jättekul att läsa om alla listiga lösningar och små knep. Mycket är bekant för mig, annat nytt och inspirerande. Min första pilsner skall tappas på fat i helgen, och det hör nog till mina mest lärorika bryggningar i och med att man inte har någon chans att gömma felsmaker i ett så "stramt" öl....
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Splix »

timppa skrev:Inget som gör ölen bättre, men något som personligen gör att man känner sig otroligt mkt effektivare som hembryggare. Så för att hålla sig på lika gott humör vid flaskning som vid själva bryggningen så har jag förbättrar min flaskningsdag med ett par enkla medel:
1. Bänkkapsylerare(Grifo). In action: https://www.instagram.com/p/9Lx9SnIsal/
2. 2st flaskare istället för en, flaskar numera dubbelt så fort. In action(med vatten-test): https://www.instagram.com/p/-bpAVdose6/

Bild på den simpla dubbelflaskaren:
Bild
Det där var ju riktigt smart och så enkelt!! :)
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Gällande oxidation vid tappning. Är det så viktigt även när man kolsyrejäser på flaska? Syret försvinner väl bort under jäsningen?
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag märker en hel del skillnad, även vid flaskjäsning.
Limbie
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Limbie »

Fråga när det gäller partyfat, jag primar ölen innan jag fyller dessa. Sen gör jag nog lite fel nät jag börjar tappa på glas(bottenventil ala baginbox) och trycker inte ner mittpluggen.
Kommer att uppgradera till partystar, men frågan är, primar jag direkt och skjuter ner mittpluggen när partystar kopplas på? Eller primar jag när partystar kopplas på? Upplever nu utan att ta ur pluggen att det blir ju en del skum, och jag vet att jag gör lite fel.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

entombed skrev:Gällande oxidation vid tappning. Är det så viktigt även när man kolsyrejäser på flaska? Syret försvinner väl bort under jäsningen?
Nej, endast en mindre mängd.
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av magnuswid »

Jag är också lite inne på att gå framåt i min bryggning. Kört BIAB kanske en 15 gånger och det är ju helt klart drickbart och en del blev fina. Speciellt med flytande jäst tycker jag och att de fick va på flaska en tid extra och mogna. Men var i Malmö på Bishops och provade bl.a. Magnus (Living Dead Brewery) Barley Wine och även en Winter Ale från deras Minus Ett kooperativ. Helt makalöst fina öl! Så då blev det lite att man kom på ruta ett igen och vill stega upp sin öltillverkning. Fick även av min fru boken av Mikeller och det är inte något om BIAB i denna bok....så kag är väl lite inne på att införskaffa ett märkkärl och gå på recirkulering och lakning med vad det innebär. Är jag rätt på det att min öl kommer öka i kvalitet? Vet att en del lyckas bra med BIAB men jag vill liksom bli av med den där hembryggarkänslan i ölet. Märkte att deras öl hade högre densitet och visst kom de från fat. Alla böcker man läser och kikar i så är det alltid nästan helmäskning, recirkulering och lakning i recepten.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Tror nog att det beror mer på din bryggteknik än metoden. Det finns ju många som brygger med biab-metoden och vinner fina priser.
Jag kör också biab (50-60 batcher på ett drygt år) så jag är väl partisk, men visst har jag fått till några riktigt goda öl. Faktiskt så bra att jag anser några minst jämförbara med fin-öl från bolaget. Speciellt några ipor som ju är godare när dom är helt färska. Andra gånger är dom kanske inte helt perfekta men det skyller jag mer på mig och min okunskap än på biab-metoden. En kontrollerad mäsk och jästemperatur, vattenbehandling, ph-justering och korrekt pitch rate med pigg jäst är nog det som gjort mest skillnad för mig för att få bättre öl. Tycker du ska se över din bryggteknik innan du beslutar dig, ett bryggverk är nog ingen garanti för bra öl.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Pilsnerkokaren skrev: Annars var kranen på bryggrytan en uppenbarelse, eller när jag väl byggde det rostfria jäskärlet och började att jäsa ölen under tryck.
Vad är egentligen fördelen med att jäsa under tryck
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Drake skrev: Vad är egentligen fördelen med att jäsa under tryck
Själva jäsandet ska bli renare men det har jag inget belägg för, det ska vara något med estrar och att man ska kunna jäsa vid högre temp med bra resultat. En stor fördel är nog att man inte utsätter ölen för syre, enda gången det sker för mig är när det är dags för att sätta på kapsylen på flaskan.

Har nu använt samma jäst i över ett år (totalt 620liter fördelat på 23 gånger) och enligt bedömningen jag fick i julas av öldomare (skickade in öl för bedömning) kunde dom inte hitta några felsmaker pga jästen. Dom kunde faktiskt inte hitta några felsmaker alls, ja inte ens några goda smaker heller enligt dom. Men det är ju mer en fråga om tycke och smak. 28liter öl jäser lätt ut på 5 dagar i 10°, om det är snabbare än normalt vet jag inte heller.

Men all hantering är så mycket lättare jämfört med plasthinkar. Byggde kärlet för att kunna använda PartyCoolern som kyl, så tryckjäsningen blev egentligen bara en bonus. Coolern är ju ett slutet kärl och jag gav upp rätt snabbt försöken att få till en kran eller en genomföring som skulle kunna vara vettig. Enda chansen att slippa lyfta ur kärlet ur coolern blev då att det skulle gå att trycka ur ölen.

Efter koket häller jag grönölen i kärlet, ibland utan kylning vilket gör att jag inte behöver rengöra kärlet så noga. Det blir ju steriliserat av ölen ändå. Kärlet får stå ute tills tempen sjunkit tillräckligt för att coolern ska kunna ta över kylningen. När väl ölen har kommit till rätt jästemp skvalpar jag i en slatt jäst och låter jäsningen komma igång. Efter ett dygn stänger jag säkerhetsventilen i Corneliuslocket och låter det jäsa vid 0,5bar. Spundingventilen stänger jag helt när D-rasten påbörjas och när väl D-rast är klar kan jag börja tvångskolsyra.

Har byggt några kärl till efter det första och den enda stora ändringen jag gjort är att kärlet har blivit större. Siktar på att kunna brygga 30-35liter åt gången i fortsättningen.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Kul att läsa alla idéer och tips här! Inspirerad av tråden har jag nu en havrestout i jäskylen, noggrant vattenjusterad och i kontrollerad temperatur. Vi får se vad det gör för smaken...
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Skriv svar