Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Måste ni skriva alla funderingar i denna tråden, ni kan väl starta en tråd för varje ämne, det kommer att bli väldigt stökigt att leta rätt på olika frågor och svar när detblir 35-40 sidor här.
Det rekommenderas inte att köra med Maltkorgen då det tydligen finns risk för överkok längs sidorna. Jag har inte testat det själv.thella skrev:Är det någon som kör med någon slags humlesil/korg i bryggverket? Antar att man inte kan köra med maltkorgen, att hålen blir för stora?
Premiärturen i BK:n skedde med humlen i min gamla BIAB-påse som fick ligga löst i vörten. Nu har jag till nästa bryggning fixat en hop spider för att få lite mer ordning på grejerna.
/lasse
Det rekommenderas inte att köra med Maltkorgen då det tydligen finns risk för överkok längs sidorna. Jag har inte testat det själv.
Premiärturen i BK:n skedde med humlen i min gamla BIAB-påse som fick ligga löst i vörten. Nu har jag till nästa bryggning fixat en hop spider för att få lite mer ordning på grejerna.
/lasse[/quote]
Hej!
Kom du underfund med varför man skulle montera en extra kulventil för att reglera flödet på pumpen? Precis som du skrev förut borde man ju kunna göra det med den kulventil som redan finns.
/lasse[/quote]
Hej!
Kom du underfund med varför man skulle montera en extra kulventil för att reglera flödet på pumpen? Precis som du skrev förut borde man ju kunna göra det med den kulventil som redan finns.
Nej, jag la inte så mycket engagemang på det utan åkte till Biltema och köpte lite grejer och satte en kulventil efter pumpen som alla andra.thella skrev:Hej!
/lasse
Rekommenderas en slangklämma på den tjockare slangdel som sitter på röda tappkranen? Den sitter förvissa ganska hårt, men jag är lite orolig vad som händer när man drar på.
Klickar man på bilden hamnar den åt rätt håll.
Klickar man på bilden hamnar den åt rätt håll.
Det beror väl helt enkelt på att pumpen mår bättre av att ha fullt flöde till sig. Man stryper inte vätskan innan solar pumparna utan efter..
Det gäller alla pumpar, de mår inte bra av att gå torra eller med för lite vätska.Judgecc skrev:Det beror väl helt enkelt på att pumpen mår bättre av att ha fullt flöde till sig. Man stryper inte vätskan innan solar pumparna utan efter..
@bee Misstänkte att så var fallet.. Och nu vet jag.
Tack för svar! Frågan är om man pallar fixa en ytterligare ventil...kanske prova först och se om det går att köra hyfsat nära max med befintlig.
Du kan ju alltid nypa slangen med en klämma för att strypa lite..
Sant. Provar det istället till att börja med.Judgecc skrev:Du kan ju alltid nypa slangen med en klämma för att strypa lite..
Anledningen till att man inte kan köra max vad är den? Om man ändå kör max till pumpen så är det ju den som är i vägen för maxkörning. För högt tryck ner i maltbädden antar jag? Skulle ju kunna avhjälpas med en vörtspridare.
Jag kör ju BM så jag är inte 100. Men JA, det är som jag uppfattat det för snabb cirkulation om man ej stryper.. Jag skulle kört på både vört spridare och möjligheten att strypa flödet.. Inga svåra saker att fixa ihop..
Lär öka på effektiviteten en del..
Lär öka på effektiviteten en del..
Senast redigerad av Judgecc den måndag 2015-12-14 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Flöde in = Flöde ut.
För mycket flöde till kan få maltbädden att kompakteras och sätta sig.
Var kranen sitter har med livslängden på pumpen att göra.
För mycket flöde till kan få maltbädden att kompakteras och sätta sig.
Var kranen sitter har med livslängden på pumpen att göra.
Jag kör utan slangklämma och det har fungerat bra. Jag brygger dock ute i garaget så det är ingen katastrof om det skulle råka läcka lite. Det är värre om man står inne och har ett snyggt parkettgolv att vara rädd om antar jag.thella skrev:Rekommenderas en slangklämma på den tjockare slangdel som sitter på röda tappkranen? Den sitter förvissa ganska hårt, men jag är lite orolig vad som händer när man drar på.
Men.... En slangklämma kostar 10 spänn på Biltema eller Classe. En ganska billig livförsäkring i ditt fall....
/lasse
Utan strypning på pumpen så är det för starkt flöde ned i maltbädden. Det kommer stänka (vilket kanske inte gör något eftersom man har lock) men än värre så kommer strålen borra ned sig i malten så att vörten inte flödar genom malten utan går rakt ned genom silbotten så att säga. Tro mig, du vill strypa flödet om du inte ordnar en vörtspridare eller liknande för att fördela ut vörten över maltbädden.thella skrev:Anledningen till att man inte kan köra max vad är den? Om man ändå kör max till pumpen så är det ju den som är i vägen för maxkörning. För högt tryck ner i maltbädden antar jag? Skulle ju kunna avhjälpas med en vörtspridare.
Allt du behöver finns på Biltema för en dryg hundring. Annars så är Judgeccs förslag om att använda en klämma (eller tving) på slangen ingen dum idé. Varför kom jag inte på det själv? Nåja, det ser proffsigare ut med lite kranar o ventiler.
/lasse