Bygge av kontrollbox till HERMS
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Bygge av kontrollbox till HERMS
Beror nog på många faktorer iofs. Man kan ju bygga in enbart grundfunktionerna eller göra det väldigt avancerat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Bygge av kontrollbox till HERMS
Absolut, men detta bygge klockar in under 2000 i skrivande stunddernebo skrev:Beror nog på många faktorer iofs. Man kan ju bygga in enbart grundfunktionerna eller göra det väldigt avancerat.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Respect.
ditt är både snyggare och billigare än mitt. 
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Snyggt!
Har någon hittat nån bra ersättare för detta skåp än? Verkar vara lämplig storlek.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har någon hittat nån bra ersättare för detta skåp än? Verkar vara lämplig storlek.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack!
Utöver 3 fas (tar ut 230v 16a X 3, ingen ide att ta ut 400 volt då lasten är resestiv får man inte ut mer Watt med 400v koppling) så har jag satt in bättre säkringar, jorfelsbrytare, volt och amp. mätare per fas, styrning av koket och dubbla utgångår (en för HLT och en för koket, omkoppling sker per fas med brytarna som sitter brevid volt/amp. mätarna)
Gällande lådan; Nope, har inte kollat så mycket efter alternativa lådor då jag kunde jobba vidare med den jag redan hade
Utöver 3 fas (tar ut 230v 16a X 3, ingen ide att ta ut 400 volt då lasten är resestiv får man inte ut mer Watt med 400v koppling) så har jag satt in bättre säkringar, jorfelsbrytare, volt och amp. mätare per fas, styrning av koket och dubbla utgångår (en för HLT och en för koket, omkoppling sker per fas med brytarna som sitter brevid volt/amp. mätarna)
Gällande lådan; Nope, har inte kollat så mycket efter alternativa lådor då jag kunde jobba vidare med den jag redan hade
- assistredo
- Maltrostare

Jodå - visst får du ut mer effekt med delta-koppling (400V) istället för y-koppling (3x230V) med ett 3-faselement. Nackdelen kan vara att yteffekten blir 3 gånger högre vilket dock inte ska vara ett problem om du bara värmer vatten (HLT). Effekten blir således tre gånger högre med 400V.Ceder skrev:tar ut 230v 16a X 3, ingen ide att ta ut 400 volt då lasten är resestiv får man inte ut mer Watt med 400v koppling)
Man bör dock tänka på att elementet drar något mera ström per fas vid 400v-koppling (multiplicera med kvadratroten ur 3 - ex. 16A per fas vid 3x230V blir c:a 28A per fas vid 400V). Det räcker alltså inte med 16A-säkringar om du kopplar ett element som ger 11 000W vid 3x230V som 400V. Med 16A-säkringar kan du alltså ta ut max. 19 200W med 400V.
Björn Petersson
Så som jag fattat det efter att ha pratat med behörigt folk och läst på nätet så har du fel (om det hade varit ex. en motor och inte ett element så stämmer det dock att du kan plocka ut mer när du kör)
Tror vi faktiskt pratat om detta tidigare, skall se om jag kan hitta tråden
Tror vi faktiskt pratat om detta tidigare, skall se om jag kan hitta tråden
Följer!
Jag trodde också att det bara gällde motorer etc, inte rent resistiv last.
Jag trodde också att det bara gällde motorer etc, inte rent resistiv last.
- assistredo
- Maltrostare

Anvisningar för länken nedan:
Klicka på "Elpatroner"
Klicka sedan på "Teknisk information/formler för beräkningar" under avsnittet "Tillbehör till elpatroner"
titta där särskilt på vad som sägs om d-koppling och y-koppling och begrunda
http://www.relek.se/
Klicka på "Elpatroner"
Klicka sedan på "Teknisk information/formler för beräkningar" under avsnittet "Tillbehör till elpatroner"
titta där särskilt på vad som sägs om d-koppling och y-koppling och begrunda
http://www.relek.se/
Björn Petersson
Hej, tack för länken, den motsäger inte inte det jag menar. Jag var kanske otydlig, min poäng är att du inte kan plocka ut mer effekt över 16A oavsett Y eller D koppling vid ren resestiv last.
Jag tror Björn har rätt. En elpatron som är kopplad D kommer att ge 3 gånger mer effekt än om den är kopplad med Y-koppling. Detta förutsätter såklart att elpatronen kan kopplas med 400VAC.
- assistredo
- Maltrostare

Ceders bygge var en triggerfaktor. När IKEA-skåpet utgått byggde jag en låda själv (i trä) - hittade inget bra alternativ till rimligt pris. Sen blir det lägenhetsbyte i april och från enfas till trefas. Får se om det blir några ändringar.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11532
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11532
Björn Petersson
Hej igen
Gällande max effekt för 3fas så antar jag att vi är överens om följande;
I en D koppling så har man 400 volt mellan faserna (L)
Respektive fas är avsäkrad till ex. 16A (L1, L2, L3)
Effekten räknas ut enligt formeln P=√3*U*I (COS FI är 1 då det är en resetiv last och är därför utlämnad ut formeln)
Om vi då vill lasta 16A blir det P=1,73*400*(16+16+16)/3
Det vill saga 11,072kW
Motsvarande I en Y koppling är enklare att räkna ut då man för mellan fas och nolla, 230 volt mellan fas (L) och nolla. Den gamla klassiska formeln funkar då
P=U*I
Om vi då vill lasta 16A blir det P=230*16
Det vill saga 3680 W per fas, du har 3 att tillgå = 3680 * 3 = 11,040kW
Missförstå mig rätt, jag skulle bli jätteglad om jag kan plocka ut mer än ovan I en D koppling, men jag får det till att det blir samma/lika som att köra med Y koppling.
Gällande max effekt för 3fas så antar jag att vi är överens om följande;
I en D koppling så har man 400 volt mellan faserna (L)
Respektive fas är avsäkrad till ex. 16A (L1, L2, L3)
Effekten räknas ut enligt formeln P=√3*U*I (COS FI är 1 då det är en resetiv last och är därför utlämnad ut formeln)
Om vi då vill lasta 16A blir det P=1,73*400*(16+16+16)/3
Det vill saga 11,072kW
Motsvarande I en Y koppling är enklare att räkna ut då man för mellan fas och nolla, 230 volt mellan fas (L) och nolla. Den gamla klassiska formeln funkar då
P=U*I
Om vi då vill lasta 16A blir det P=230*16
Det vill saga 3680 W per fas, du har 3 att tillgå = 3680 * 3 = 11,040kW
Missförstå mig rätt, jag skulle bli jätteglad om jag kan plocka ut mer än ovan I en D koppling, men jag får det till att det blir samma/lika som att köra med Y koppling.
- assistredo
- Maltrostare

Att effekten blir 3 gånger större med D-koppling jämfört med Y-koppling av trefas för samma element (resistiv last) gäller men kan bara användas under förutsättning att säkringarna klarar det.
Ett element som ger 11 040W som Y-kopplat (230V gånger 16A gånger 3) kan inte användas som D-kopplat om du bara har 16A säkringar per fas. Då har du givetvis ingen nytta av 400V. Då har du ju 400V över hela elementets tre delar och det drar 28A per fas (16A gånger kvadratroten ur 3). Du kan bara D-koppla ett trefaselement som ger 6 400W vid Y-koppling om du har 16A säkringar. Då kan du ta ut 19 200W vid D-koppling.
Således är den praktiskt möjliga skillnaden mellan maximalt möjligt effektuttag vid Y-koppling och möjligt uttag vid D-koppling högst 1,73 gånger mer effekt vid 400V och 16A-säkringar. Och det kan ju då inte heller åstadkommas med samma element som ger max vid Y-koppling.
Vid 230V och 16A är resistansen drygt14Ohm. Spänningen=strömstyrkan gånger resistansen. Vid spänningen 400V och samma resistans (samma element) blir då strömstyrkan 28A.
Ett element som ger 11 040W som Y-kopplat (230V gånger 16A gånger 3) kan inte användas som D-kopplat om du bara har 16A säkringar per fas. Då har du givetvis ingen nytta av 400V. Då har du ju 400V över hela elementets tre delar och det drar 28A per fas (16A gånger kvadratroten ur 3). Du kan bara D-koppla ett trefaselement som ger 6 400W vid Y-koppling om du har 16A säkringar. Då kan du ta ut 19 200W vid D-koppling.
Således är den praktiskt möjliga skillnaden mellan maximalt möjligt effektuttag vid Y-koppling och möjligt uttag vid D-koppling högst 1,73 gånger mer effekt vid 400V och 16A-säkringar. Och det kan ju då inte heller åstadkommas med samma element som ger max vid Y-koppling.
Vid 230V och 16A är resistansen drygt14Ohm. Spänningen=strömstyrkan gånger resistansen. Vid spänningen 400V och samma resistans (samma element) blir då strömstyrkan 28A.
Björn Petersson