Hej!
Jag gav mig på att brygga en glutenfri sats enligt:
1. Sterilisera
2. Mäskning
a. 82 grader i 30min
b. 430g (434 uppmätt) sorgum, 200g (207g uppmätt) majs, 48g honung (50g uppmätt)
3. Lakning, sila 4 ggr
4. Koka , småputtra i 30min. Därefter hällde vi i 11g humle.
5. Kyl -> 21 grader (ca 45-60min)
6. Jäsning
Mitt problem är nu att satsen har stått i jäskärlet sedan 26 Juli. Är det bara att kasta satsen? Jag öppnade den för att hälla ut den, men den luktade inte konstigt.
Tack på förhand!
Mvh
Fredrik
Är min sats förstörd?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Är min sats förstörd?
Det är väl bara att smaka på den. Är det ett syretätt kärl så är den nog ok om inte så är den väl i värsta fall oxiderad i smaken.
Ok, då gör jag så!
Finns det någon risk att den är giftig att dricka?
Ber om ursäkt om detta är en dum fråga, men bör jag tillsätta socker till flaskorna när jag tappar ölen?
Mvh
Fredrik
Finns det någon risk att den är giftig att dricka?
Ber om ursäkt om detta är en dum fråga, men bör jag tillsätta socker till flaskorna när jag tappar ölen?
Mvh
Fredrik
- Weinkeller
- Maltrostare

Giftig kan den inte bli så länge du inte blandat gift i ölen. Ämnar du kolsyrejäsa på flaska behöver du nog lite färsk jäst och runt 9-10g/l socker då det inte borde finnas någon koldioxid kvar från jäsningen i ölen.
Tack för hjälpen! Tappade den igår, hoppas den är drickbar