Hjälp med mäsksil till bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Burglar
Delmäskare
Delmäskare

Hjälp med mäsksil till bryggverk

Inlägg av Burglar »

Tjena!
Jag håller på att brygga mig ett litet bryggeri i min källare och har hittills fått ihop ett styrskåp, 3st 100liters kärl med ventiler och allt krafs som behövs. Nu till problemet, jag behöver lite ideér från folk som kan tänkas klura ut något fiffigt sätt att använda denna sil som falskbotten.
Silen
Silen

Det behövs uppenbarligen någon form av stöd samt en distans under silen så den inte slår i utloppet i mäskkärlet. Det jag har testat är detta:
Stöd
Stöd
Eftersom silen är exakt så stor som kärlet så behöver jag kapa IKEAs underlägg (som ni säkert känner igen :D ) Detta gjorde jag och till min stora bedrövelse så insåg jag att stängerna i underlägget inte är stänger....utan rör :cry: Så det sket sig duktigt att svetsa som jag hade tänkt mig, rören smälte och det blev bara skit av alltihopa :roll:
Men om någon vänlig själ vill lägga en hand på detta problem så vore jag tacksam.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Hjälp med mäsksil till bryggverk

Inlägg av Drake »

Kan du svetsa så är det väl bara att skaffa lite rostfria stänger och loppa ihop.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Vad är det för sil? Den ser ju fin ut...
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Ja finns väl en anledning att IKEA är så billigt på rostfritt. Istället för svetsloppor, borra hål i IKEA stängerna (rören) och silen och naja ihop med rostfri ståltråd?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Måste säga att jag tycker hela konstruktionen ser lite klen ut med tanke på hur mycket vikt som kommer hamna på silen.
Om du skulle brygga en starkare öl så kanske du använder 15-20 kg malt, när de sedan sväller i vattnet blir de rätt tungt.
När jag byggde mitt 60 l, så använde jag en rostfri plåt som jag slitsade med vinkelslip, liknande:

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ten-280-mm

Bara en liten tanke, lycka till med bygget!

Mvh Tomas
Burglar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Burglar »

Det gick rätt bra till slut iaf jag fick hjälp av en granne som hade en Tigsvets.
Fick lägga till två rostfria gängstänger för att hålla ihop.
20151217_194436.jpg
Några bultar som distanser
20151217_194449.jpg
Silen placerad på ställningen :)
20151217_194511.jpg
Skriv svar