Hur mycket jäst till 10 liter?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur mycket jäst till 10 liter?

Inlägg av KungfuElvis »

Hade en Wyeast 1968 som var ett halvår gammal. Jag tillsatte bara halva påsen till en tioliters sats, var det för lite? I sånna fall, borde jag sprinkla över typ en halv påse Safale s-4 nu direkt? Var en timme sedan jag tillsatte första jästen
bloke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Hur mycket jäst till 10 liter?

Inlägg av bloke »

Ja det låter lite. Googla mr.Malty och räkna ut hur mycket du behöver. Varför satte du inte dot hela? Du kan ju inte spara hälften kvar i påsen ändå.
En starter på 2 liter hade nov inte varit fel
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

bloke skrev:Ja det låter lite. Googla mr.Malty och räkna ut hur mycket du behöver. Varför satte du inte dot hela? Du kan ju inte spara hälften kvar i påsen ändå.
Fan jag trodde det skulle bli för mycket jäst

Skickat från min iPhone med Tapatalk
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

bloke skrev:Ja det låter lite. Googla mr.Malty och räkna ut hur mycket du behöver. Varför satte du inte dot hela? Du kan ju inte spara hälften kvar i påsen ändå.
Efter 24 timmar hade inget hänt i hinken så jag hade i en halv påse Safale S-04, nu har den kommit igång efter yttligare 24 timmar men det verkar trögstartat :)
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

KungfuElvis skrev:
Efter 24 timmar hade inget hänt i hinken så jag hade i en halv påse Safale S-04, nu har den kommit igång efter yttligare 24 timmar men det verkar trögstartat :)
Det är väldigt svårt/ovanligt att ha i "för mycket" jäst. Jästrelaterade smaker kommer oftast för att man har i för lite jäst och/eller att man jäser för varmt.

Risken är stor att du nu kommer få bismaker i ditt öl för att du använt för lite jäst och dessutom rätt trött jäst. I brist på de exakta termerna och de jästvetenskapliga detaljerna så kommer trött eller för lite jäst stressas och dela sig många gånger innan rätt mängd jäst ätit upp ditt socker och det är då jästen producerar mycket estrar som ger tydliga bismaker. Som exempel lyckades jag själv göra en för övrigt god stout som hade en tydlig och omisskänslig smak av skumtomtar med jordgubbssmak. I mitt fall smakade det inte illa om än väldigt konstigt men oftast vill du inte ha så tydliga estrar i ölet om du inte gör viss veteöl eller öl av Belgiskt snitt...

För mycket jäst har jag aldrig varit med om att jag haft trots att jag "haft i hela påsen/påsarna". Det enda som händer är snabb och säker utjäsning och i något fall har man hamnat några pinnar under beräknat FG.
Retsticka men ingen taskvört
KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

Radhusgrillen skrev:
KungfuElvis skrev:
Det är väldigt svårt/ovanligt att ha i "för mycket" jäst. Jästrelaterade smaker kommer oftast för att man har i för lite jäst och/eller att man jäser för varmt.

Risken är stor att du nu kommer få bismaker i ditt öl för att du använt för lite jäst och dessutom rätt trött jäst. I brist på de exakta termerna och de jästvetenskapliga detaljerna så kommer trött eller för lite jäst stressas och dela sig många gånger innan rätt mängd jäst ätit upp ditt socker och det är då jästen producerar mycket estrar som ger tydliga bismaker. Som exempel lyckades jag själv göra en för övrigt god stout som hade en tydlig och omisskänslig smak av skumtomtar med jordgubbssmak. I mitt fall smakade det inte illa om än väldigt konstigt men oftast vill du inte ha så tydliga estrar i ölet om du inte gör viss veteöl eller öl av Belgiskt snitt...

För mycket jäst har jag aldrig varit med om att jag haft trots att jag "haft i hela påsen/påsarna". Det enda som händer är snabb och säker utjäsning och i något fall har man hamnat några pinnar under beräknat FG.
Okej! Så till tolvlitersbatchar är det lugnt att t.ex ha i en hel påse safale s04/us05? Jag fick bismak av banan i min tidigare batch jag bryggde men det mesta av det verkar ha försvunnit nu och den smakar rätt gott. Tack för ditt svar!

KungfuElvis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av KungfuElvis »

Just det, nu står den och jäser i 16/17 grader. Tänkte att den låga temperaturen kan ha att göra med att den är lite segstartad?

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

KungfuElvis skrev:Just det, nu står den och jäser i 16/17 grader. Tänkte att den låga temperaturen kan ha att göra med att den är lite segstartad?

Låg temperatur kan absolut göra att det tar tid att komma igång. Den låga temperaturen kan också hjälpa till att förebygga felsmaker så det kan mycket väl jäsa ut helt utan konstiga smaker. Hade du börjar jäsa i 20-21 grader hade det varit större risk.
Retsticka men ingen taskvört
Skriv svar