Kortlivad arom

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kortlivad arom

Inlägg av Furulid »

Jag bryggde i mitten av september vad som kanske kan kallas en EPA, Bobek single hop, torrhumlad. Jag var inte nöjd med den, men å andra sidan var den ett experiment för att lära känna Bobek ordentligt. Den blev rejält blommig, närmast parfymdoftande. Nu testade jag den i lördags och kunde konstatera att den närmast överväldigande aromen var puts väck. Det här har jag varit med om förr (förstås), och det är inget okänt fenomen att armomstarka brygder är färskvaror. Det jag är undrande över är snarast hur ölen man köper på systemet kan behålla aromen så länge som den gör. Är det helt enkelt så att omsättningen är så stor att man inte köper månadsgammal IPA, eller är det en fråga om bryggteknik? Om så, vill jag lära mig hemligheten med hållbar arom!
True hop and love
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Kortlivad arom

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Som jag har läst mig till så är det flera faktorer som begränsar hur länge smakerna finns kvar efter en torrhumling. Torrhumlar du på jästkakan fastnar en hel del av smakerna på cellväggarna på jästen, därför är det nog bättre att torrhumla när ölen har klarnat. Sen oxiderar tydligen humlearomen lätt så kan du är det nog bäst att torrhumla på fat under tryck.
Inte lätt för en hembryggare men förmodligen vanligt för kommersiella bryggerier som vill ha torrhumlad öl i sitt sortiment.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Det ska tyligen gå att "purgea" sina flaskor med kolsyra innan flaskning för att undvika humleoxidering. Inte testat själv men ska försöka, för det är ju ett vanligt problem.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Jag blåser ur mina flaskor med kolsyra innan jag fyller dem. Brukar faktiskt blåsa ur headspace innan jag sätter på kapsylen också. Jag har upplev en stor förbättring sen jag införde det momentet.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

st1 skrev:Jag blåser ur mina flaskor med kolsyra innan jag fyller dem. Brukar faktiskt blåsa ur headspace innan jag sätter på kapsylen också. Jag har upplev en stor förbättring sen jag införde det momentet.

Kool. Då ska jag verkligen testa.
Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kortlivad arom

Inlägg av Furulid »

Tack, väldigt konkret och bra tips! Då blir det modellen framöver! Samtidigt funderar jag över tillämpligheten då jag tappar kolsyresatt öl på flaska (nämnde inte det), och kapsylerar på skum, vilket borde innebära att det inte är nämnvärt med syre i flaskan utöver under själva tappningen.

Skickat från min iPad med Tapatalk
True hop and love
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag tror inte att det är vid flaskningen som humlen oxiderar, det är nog vid själva torrhumlingen i jäskärlet. Det följer nog med en hel del syre med humlen om man inte blöter upp den först.

När jag provade att torrhumla, hängde jag en behållare med humle i ett fat som jag tryckte ut syret ur. Därefter tryckte jag över ölen till det fatet från ett annat och torrhumlade i några dagar.
Det är en månad sen jag flaskade så jag kan inte uttala mig om det fungerat fullt ut ännu, men hitintills finns det en frisk humleton när man dricker ölen.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Sen är det ju inte bara torrhumling som kan orsaka oxidering, men oxidering har en märkbar effekt på humlearomen. Att blåsa ur flaskorna med kolsyra handlar mer om att minimera kontakten med syre när man flaskar. Jag brukar blåsa ur jäskärlet både innan och efter jag torrhumlar, och egentligen så fort jag över huvud taget öppnar det.

Det är givetvis upp till var och en att välja hur man vill gå tillväga. Jag som torrhumlar de flesta öl jag brygger har i alla fall märkt en stor skillnad sen jag började använda kolsyra.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Furulid skrev:Tack, väldigt konkret och bra tips! Då blir det modellen framöver! Samtidigt funderar jag över tillämpligheten då jag tappar kolsyresatt öl på flaska (nämnde inte det), och kapsylerar på skum, vilket borde innebära att det inte är nämnvärt med syre i flaskan utöver under själva tappningen.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Sant, om du kapsylerar på skum borde inte oxidering i flaskan vara ett problem.
Skriv svar