Socker mängd för kolsyra i lageröl,

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Socker mängd för kolsyra i lageröl,

Inlägg av COYG »

Efter en massa ale och veteöl bryggningar har jag gått på en lageröl, ( inte min första) men den första som jag har brukat mitt kylskåp till kallkrasch/lagring, nu efter avslutat fermentering och diacetylrast har ölet stått i ca. 3 veckor på mellan 1 och 2 grader. så jag tänkte i morgon och tappa ca. 38 liter på flaskor, men min fråga är: hur mycket socker pr liter när lager ölen är på ca. 1-4 grader vid tappning på flaskor?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Socker mängd för kolsyra i lageröl,

Inlägg av ekstedt »

COYG skrev:Efter en massa ale och veteöl bryggningar har jag gått på en lageröl, ( inte min första) men den första som jag har brukat mitt kylskåp till kallkrasch/lagring, nu efter avslutat fermentering och diacetylrast har ölet stått i ca. 3 veckor på mellan 1 och 2 grader. så jag tänkte i morgon och tappa ca. 38 liter på flaskor, men min fråga är: hur mycket socker pr liter när lager ölen är på ca. 1-4 grader vid tappning på flaskor?
Vid vilken temperatur gjordes diacetylrasten och hur länge?
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Först jäsning i 12 dagar på 10 grader därefter opp på ca. 18-19 grader i två dagar så ned till ca.1-2 grader i tre veckor.Så min diacetyllrast är på ca 2 dagar.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

COYG skrev:Först jäsning i 12 dagar på 10 grader därefter opp på ca. 18-19 grader i två dagar så ned till ca.1-2 grader i tre veckor.Så min diacetyllrast är på ca 2 dagar.
Då kan du ha samma mängd socker som du brukar, det är de där två dagarna vid 18-19 grader som styr, där borde allt extra koldioxid från den kalla jäsningen ha stuckit.
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Ahh! Tack för svar!

Då kör jag samma sockermängd som mina Ale's ! jag inbillade mig att mängden socker styrs av hur kall ölen var vid flaskningen.
Skriv svar