Hej,
jag har nu gjort min första bryggning med Brewster NG bryggverk.
Dessvärre har den problem att komma upp i 100 grader trots att det är det nya bryggverket som det ska vara mer kräm i.
Precis vid uppkok kör jag med locket på, då når den 100 grader. Jag tar därefter av locket och nu kommer jag ligga konstant på 99 grader och det sjuder bara lite. Hur viktigt är det att nå 100 grader? Är det ok med 99 grader, eller borde jag reklamera? SOm jag förstått det är det fler med mig som upplever detta.
Frustrerande.
Hur viktigt är 100 graders kok?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Hur viktigt är 100 graders kok?
Det är helt betydelselöst om koket sker vid 101, 100, 99, 98 eller 97 C. Det är kokets intensitet som är det viktiga. Så länge det är lite rörelse i grytan så är det nog okej.
Precis som ekstedt säger så är det viktiga att det är rörelse på vörten under koket. Se t.ex. picobrew zymatic, som inte kokar vörten alls, utan värmer den till 'nära' kok med en värmeväxlare och i stället pumpar runt vörten för rörelse.
Det är bättre att koka med locket på eller på glänt, om du då får rörelse på vörten, mot att det bara sjuder utan.
Om det är på gränsen, så kan isolering av kokkärlet hjälpa bra också.
Slutligen, så behöver det inte stormkoka heller, det räcker med att du har rörelse, ser du en buktning på ytan så räcker det.
Det är bättre att koka med locket på eller på glänt, om du då får rörelse på vörten, mot att det bara sjuder utan.
Om det är på gränsen, så kan isolering av kokkärlet hjälpa bra också.
Slutligen, så behöver det inte stormkoka heller, det räcker med att du har rörelse, ser du en buktning på ytan så räcker det.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Jag kan dock förstå att det är frustrerande att faktiskt inte kunna få ett kraftig kok om man så vill. Att med nöd och näppe komma upp till kok på full effekt är ju lite klent dimensionerat kan man tycka.
Det är rörelse i vörten när det sjuder. Bubblor bildas i botten och stiger till ytan vilket skapar en rörelse.bryggapa skrev: Det är bättre att koka med locket på eller på glänt, om du då får rörelse på vörten, mot att det bara sjuder utan.
Brewstern är ett sjudande bryggverk och det är inget fel i det. Rent teoretiskt kan man hetta upp vörten över 80°C och röra runt den med slev för att uppnå samma sak som rullande kok.
Lite sent svar här men testa att ställa temperaturen på 102 grader istället. Brewster visar ofta fel några grader och man kan kräva något högre temperatur på inställningen.
Sedan blir det inget stormkok med brewstern men det kanske skapar lite mer rörelse för dig.
Sedan blir det inget stormkok med brewstern men det kanske skapar lite mer rörelse för dig.