Hej,
Kanske fel underkategori, men hittade ingen som passade bättre.
Jag undrar om någon räknat på ett ungefärligt literpris på den hembryggda ölen. Inklusive inköp av utrustning, rengöringsmedel, råvaror etc. Givetvis stor spridning med tanke på recept och utrustning, men är nyfiken då jag ev. kommer sälja några batcher till en medlemsförening.
Jag kör 15-20l åt gången. BIAB. ofta engelska ales (ESB) alt amerikanska pale ales. Pris/liter för bara råvaror brukar hamna mellan 17-22kr
Med vänlig hälsning, Janne
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Literpris hembrygge?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Literpris hembrygge?
I mitt fall ligger det nog på närmare hundringen litern.
Än så länge i alla fall, nu går man ju i bryggverkstankar så literpriset lär väl stiga ytterligare.
Än så länge i alla fall, nu går man ju i bryggverkstankar så literpriset lär väl stiga ytterligare.
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tack. Jo, jag har inte vågat räkna på hårdvara/bryggning ännu, i synnerhet som ett bryggverk ligger högt på listan även här [emoji6]
I sammanhanget verkar det inte helt rimligt att ta med några större kostnader för bryggverk. Om du absolut ska göra det tycker jag du ska försöka skatta någon slags marginalkostnad, d.v.s. vad blir extrakostnaden för dig jämfört med om du inte hade bryggt det här ölet. Kanske inte är helt uppenbart i sammanhanget men någon uppskattning av slitage, d.v.s. hur många bryggningar ditt bryggverk håller för.
OT: Den här tråden har väl hamnat i helt fel forumavdelning för övrigt.
OT: Den här tråden har väl hamnat i helt fel forumavdelning för övrigt.
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tack alla! Och ledsen för felplacerat inlägg. Då vet jag ungefär vad ett "självkostnadspris" blir