Första brygget i nya grytan och andra helmalten totalt blir en engelsk ipa efter eget recept.

36 liter vatten och 5,35kg torrvaror
Lakade med 71 gradigt vatten och gick från 67 grader (en grad under målet) till 65 grader i ett 24 gradigt rum i 70 min. All malten är dubbelkrossad från MM eller av mig. Allt väl.
Pre boil og 1041 exakt som prognosen.
Koket gick bra men det drog ju in en snöstorm förra lördagen så avkokningen gick ner något och vi landade på en og efter kok på 1052 istället för 1056. Det hade gått att koka av mer men det hade varit jobbigt att återställa i bäckmörker och snöfall. Volymen efter kok var 28.6 liter. Vi tappade ur 23 liter och tillsatte 150g dextros efter tre dagar när jäsningen lungnat ner sig för att komma upp till en teoretisk fg på 1055. Vi strödde jästen direkt på vörten men nästa gång blir det aktivering med vatten för en friskare och starkare jäst.
Nu fyra dagar senare är jäsningen på avrullning och det bubblar var 20:de sekund i jäskärlet. Det doftar väldigt frisk och lite av torkad aprikos och mogen nektarin ur jäskärlet. Tror det kan bli bra det bra. Orginal receptet var lite ett hukskott och började som en bitter men mötte öltypsdefinitionerna för engelsk ipa på alla punkter förutom färgen så jag tillsatte lite patent malt för att fixa det. Min spontana känsla efter att ha kollat igenom definitioner från lite olika länder är att alla är väldigt mörka. I fortsättningen kommer jag nog göra recepten och låta dom få den färg dom får för det känns lite tramsigt att lägga till mörk specialmalt till till exempel pale ales för att få till en färg enligt någon definition.
Edit: fixade ett fg som smygit sig in innan koket.