Bryggde en Ipa för ca 8 dagar sedan
Jäser i källarförrådet då jag har 19 grader.
Skulle ikväll ta upp fatet till lgh där jag har 21 grader så det fick stå ett par dagar i den högre tempen och tittade endast till fatet dagen efter pitch och då såg allt ok ut...det hade börjat jäsa enligt plan, fyllde även på jäsröret ytterligate med lite utblandad Starsan då det hade minskat lite vätska första dygnet.
Troligen hade jag inte blandat ut vätskan tillräckligt då jag ikväll till min fasa upptäckte att jäsröret var i stort sett tomt på vätska, misstänker att starsan-blandnigen bubblat på/över i lagom takt tills det blev tomt i röret, mer el mindre...
Fyllde på mer när jag väl hade fått upp det i lgh...det började efter en liten stund bubbla lite lätt.
Tog ett hydrometerprov, jäsningen har ändå gått ungefärligt som tänkt....smakade även lite på provet innan det åkte i vasken, hittade inga större felsmaker, ingen påtaglig syra, etanol, gummi, papp el liknande.
Min fråga är ändå:
Hur rädd behöver jag vara för att det ska ha kommit in mera vildjäst än vad som annars ändå finns med redan från scratch/risk för infektion i övrigt?
Brukar köra renat i jäsröret men var slut i flaskan och då har jag typ aldrig behövt fylla på mer vätska...men hoppas ändå ölet blir bra och att man lär sig av misstaget
Tomt i jäsrör = risk för infektion?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
pettersson80
- Torrhumlare

Re: Tomt i jäsrör = risk för infektion?
Utan att veta säkert borde det vara lugnt. Jäsningen bildar ett övertryck i hinken (där av bluppandet). Någon annan med mer erfarenhet än jag får gärna svara, men jag tror att du kan andas ut!
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Bortsett från att ditt brygge redan har alkohol efter alla dessa jäsdagar (vilket minskar risken för infektion) så får man ibland faktiskt vara medveten om att såvida man inte ha väldigt otur så blir öl inte så himla fort dåligt som man ibland får läsa om. Tänk på bryggmästarna i Belgien som fyller en basäng full med ojäst vört och öppnar taket på brygghuset för att fånga upp vildjäst. Likaså jäses ju mycket annat öl i helt öppna kärl utan att bryggerierna måste hälla bort tusentals liter öl varje dag 
Visst är det viktigt med hygien (jag kör med star-san på allt och är lite "OCD"-noga med mycket inom själva bryggprocessen), men lite luft klarar din öl nog, i synnerhet eftersom luften knappt lyckas ta sig genom CO2-täcket som skapas under jäsningen.
Visst är det viktigt med hygien (jag kör med star-san på allt och är lite "OCD"-noga med mycket inom själva bryggprocessen), men lite luft klarar din öl nog, i synnerhet eftersom luften knappt lyckas ta sig genom CO2-täcket som skapas under jäsningen.
Under kraftig jäsning behöver man nog inte vara så orolig om jäskärlet inte är hermetiskt tillslutet, nej.
De där "Bryggmästarna i Belgien" får dock just de här mikroorganismerna i sin vört som vi vanliga bryggare normalt absolut inte vill ha där; Lactobacillus, Pediococcus och Brettanomyces.
De där "Bryggmästarna i Belgien" får dock just de här mikroorganismerna i sin vört som vi vanliga bryggare normalt absolut inte vill ha där; Lactobacillus, Pediococcus och Brettanomyces.
Tack för svaren!
Jag är OFTA nojjig i onödan många ggr och nu gick det bra då vi lyckades knipa 1:a platsen i en liten lokal öltävling bland hembryggare för 2 helger sedan med ölet i fråga...
Dock så utfördes ett experiment med 2 flaskor (vi tappade resten på fat) där jag medvetet syresatte det sista i kärlet som gick på flaska, ölet hade efter 3 veckor ändrat färg/karaktär rätt markant mot ölet på fatet och målet var oxidation och tror banne mig jag lyckades!!
Jag är OFTA nojjig i onödan många ggr och nu gick det bra då vi lyckades knipa 1:a platsen i en liten lokal öltävling bland hembryggare för 2 helger sedan med ölet i fråga...
Dock så utfördes ett experiment med 2 flaskor (vi tappade resten på fat) där jag medvetet syresatte det sista i kärlet som gick på flaska, ölet hade efter 3 veckor ändrat färg/karaktär rätt markant mot ölet på fatet och målet var oxidation och tror banne mig jag lyckades!!
Må så vara, men min poäng var att det går att göra öl utan att vara allt för paranoid. Det säljs ändå en hel del belgisk ölekstedt skrev:Under kraftig jäsning behöver man nog inte vara så orolig om jäskärlet inte är hermetiskt tillslutet, nej.
Du utmanade ödet och lyckades få gensvar.Danisch skrev:Dock så utfördes ett experiment med 2 flaskor (vi tappade resten på fat) där jag medvetet syresatte det sista i kärlet som gick på flaska, ölet hade efter 3 veckor ändrat färg/karaktär rätt markant mot ölet på fatet och målet var oxidation och tror banne mig jag lyckades!!
Jodå, jag fattade poängen (och höll med om den), men just detta exemplet var lite missvisande och irrelevant. Eftersom vi ändå är i nybörjardelen av forumet så tyckte jag det var värt att påpeka att det inte är en bra idé att exponera vörten för luft under en längre tid.SiCN skrev: Må så vara, men min poäng var att det går att göra öl utan att vara allt för paranoid. Det säljs ändå en hel del belgisk öl![]()