Högre alkoholer

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Högre alkoholer

Inlägg av mike85 »

Halloj!

Buteljerade den senaste Pale Alen igår och fick då för första gången ett riktigt bakslag. Ölen smakar nästan sprit och det var riktigt äckligt. Synd med tanke på att den doftar helt fantastiskt. Jag tänker ju få att detta måste vara högre alkoholer som man läst om? Vad beror det på att man fick det, och hur kan man åtgärda det? Man vill ju absolut inte få en sån batch till efter stt ha smakat på provet. Detta är väl troligtvisninget som försvinner efter lageing på flaska heller va? De orsaker man har i bakhuvudet är väl för snabb jäsning eller för klent kok, kan det stämma? Jäsningen vet jag dock var ok. Konet däremot kanske var lite klent.

/Micke
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Högre alkoholer

Inlägg av ekstedt »

För hög jästemperatur, för mycket syre respektive för mycket jäst brukar vara de vanligaste förklaringarna.

Finkel kan ombildas till olika estrar, men det går långsamt.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Ok! Jag hade jäshinken i källaren där det har varit 19 grader nu. För mycket syre, hur menar du? Jag syresatte ju vörten innan jag pitchade jästen, men det ska man ju? För mycket jäst var det nog inte heller. En rehydrerad påse us-05 till 19 liter :) Funderar på om klent kok påverkar?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

mike85 skrev: Funderar på om klent kok påverkar?
Nej.
Groopen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Groopen »

ekstedt skrev:För hög jästemperatur, för mycket syre respektive för mycket jäst brukar vara de vanligaste förklaringarna.

Finkel kan ombildas till olika estrar, men det går långsamt.
För mycket syre? Menar du innan pitch? Vad jag förstått så ska det mycket till om man ska lyckas syresätta för mycket och så länge man inte använder ren oxygen är det i princip omöjligt att syresätta för mycket, snarare tvärtom. Men jag kan ha misstolkat saker och ting... Sen undrar jag även om det där med för mycket jäst. Ger det en högre utjäsning??? I så fall kan det vara en av orsakerna till min senaste bryggnings ovanligt, för mig, höga beräknad utsjäsning på 85%. (4 pkt US05 på 48L)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ren syrgas krävs nog för att syresätta för mycket ja.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mycket enkla sockerarter? och troligen lite varm jäsning ser jag som troligast.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Ahaaaa! Vi hade en gandka hög andel basmalt och bara lite karamellmalt, skulle det kunna vara orsaken?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

(4 pkt US05 på 48L)
Låter lite mycket tycker jag men hur högt OG hade du? Vad sa Mr. Malty?
// Jonas
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag kör oftast 2 påsar 05 till 20-22 liter och har inte haft det problemet.Tvärtom så har ölen blivit bättre när jag dubblat dosen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

mike85 skrev:Ahaaaa! Vi hade en gandka hög andel basmalt och bara lite karamellmalt, skulle det kunna vara orsaken?
Nej.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

mike85 skrev:Ahaaaa! Vi hade en gandka hög andel basmalt och bara lite karamellmalt, skulle det kunna vara orsaken?
Nej, temperatur är nog boven.
Hemma hos mig, ger en temperatur 19°C i rummet 21°C i jäshinken när det jäser som mest, men då står hinken direkt på betonggolv (16°C). Om jag istället ställer hinken på en frigolitskiva blir det 24-25°C istället. Det skulle kunna ge högre alkoholer pga den relativt höga temperaturen för US-05.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Hur i helskotta kan en Pale Ale smaka sprit? Även om den jäser ut enormt bra och du kommer ner till absolut minimalt FG så får du väl inte mer än MAX 0.5% mer alkohol än beräknat?

Kan det inte vara så att den har blivit kontaminerad och det är det du tycker smakar sprit?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Rocksolid skrev:Hur i helskotta kan en Pale Ale smaka sprit? Även om den jäser ut enormt bra och du kommer ner till absolut minimalt FG så får du väl inte mer än MAX 0.5% mer alkohol än beräknat?

Kan det inte vara så att den har blivit kontaminerad och det är det du tycker smakar sprit?
Högre alkoholer är mycket mer potenta än vanlig etanol, så får du mycket sådana kan även en öl på 5 % smaka spritigt.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Där lärde man sig något nytt igen. Tackar :)
Skriv svar