Högre alkoholer
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Högre alkoholer
Halloj!
Buteljerade den senaste Pale Alen igår och fick då för första gången ett riktigt bakslag. Ölen smakar nästan sprit och det var riktigt äckligt. Synd med tanke på att den doftar helt fantastiskt. Jag tänker ju få att detta måste vara högre alkoholer som man läst om? Vad beror det på att man fick det, och hur kan man åtgärda det? Man vill ju absolut inte få en sån batch till efter stt ha smakat på provet. Detta är väl troligtvisninget som försvinner efter lageing på flaska heller va? De orsaker man har i bakhuvudet är väl för snabb jäsning eller för klent kok, kan det stämma? Jäsningen vet jag dock var ok. Konet däremot kanske var lite klent.
/Micke
Buteljerade den senaste Pale Alen igår och fick då för första gången ett riktigt bakslag. Ölen smakar nästan sprit och det var riktigt äckligt. Synd med tanke på att den doftar helt fantastiskt. Jag tänker ju få att detta måste vara högre alkoholer som man läst om? Vad beror det på att man fick det, och hur kan man åtgärda det? Man vill ju absolut inte få en sån batch till efter stt ha smakat på provet. Detta är väl troligtvisninget som försvinner efter lageing på flaska heller va? De orsaker man har i bakhuvudet är väl för snabb jäsning eller för klent kok, kan det stämma? Jäsningen vet jag dock var ok. Konet däremot kanske var lite klent.
/Micke
Re: Högre alkoholer
För hög jästemperatur, för mycket syre respektive för mycket jäst brukar vara de vanligaste förklaringarna.
Finkel kan ombildas till olika estrar, men det går långsamt.
Ok! Jag hade jäshinken i källaren där det har varit 19 grader nu. För mycket syre, hur menar du? Jag syresatte ju vörten innan jag pitchade jästen, men det ska man ju? För mycket jäst var det nog inte heller. En rehydrerad påse us-05 till 19 liter
Funderar på om klent kok påverkar?
Nej.mike85 skrev: Funderar på om klent kok påverkar?
För mycket syre? Menar du innan pitch? Vad jag förstått så ska det mycket till om man ska lyckas syresätta för mycket och så länge man inte använder ren oxygen är det i princip omöjligt att syresätta för mycket, snarare tvärtom. Men jag kan ha misstolkat saker och ting... Sen undrar jag även om det där med för mycket jäst. Ger det en högre utjäsning??? I så fall kan det vara en av orsakerna till min senaste bryggnings ovanligt, för mig, höga beräknad utsjäsning på 85%. (4 pkt US05 på 48L)ekstedt skrev:För hög jästemperatur, för mycket syre respektive för mycket jäst brukar vara de vanligaste förklaringarna.
Ren syrgas krävs nog för att syresätta för mycket ja.
- Weinkeller
- Maltrostare

Mycket enkla sockerarter? och troligen lite varm jäsning ser jag som troligast.
Ahaaaa! Vi hade en gandka hög andel basmalt och bara lite karamellmalt, skulle det kunna vara orsaken?
Låter lite mycket tycker jag men hur högt OG hade du? Vad sa Mr. Malty?(4 pkt US05 på 48L)
// Jonas
Jag kör oftast 2 påsar 05 till 20-22 liter och har inte haft det problemet.Tvärtom så har ölen blivit bättre när jag dubblat dosen.
Nej.mike85 skrev:Ahaaaa! Vi hade en gandka hög andel basmalt och bara lite karamellmalt, skulle det kunna vara orsaken?
Nej, temperatur är nog boven.mike85 skrev:Ahaaaa! Vi hade en gandka hög andel basmalt och bara lite karamellmalt, skulle det kunna vara orsaken?
Hemma hos mig, ger en temperatur 19°C i rummet 21°C i jäshinken när det jäser som mest, men då står hinken direkt på betonggolv (16°C). Om jag istället ställer hinken på en frigolitskiva blir det 24-25°C istället. Det skulle kunna ge högre alkoholer pga den relativt höga temperaturen för US-05.
Hur i helskotta kan en Pale Ale smaka sprit? Även om den jäser ut enormt bra och du kommer ner till absolut minimalt FG så får du väl inte mer än MAX 0.5% mer alkohol än beräknat?
Kan det inte vara så att den har blivit kontaminerad och det är det du tycker smakar sprit?
Kan det inte vara så att den har blivit kontaminerad och det är det du tycker smakar sprit?
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
Högre alkoholer är mycket mer potenta än vanlig etanol, så får du mycket sådana kan även en öl på 5 % smaka spritigt.Rocksolid skrev:Hur i helskotta kan en Pale Ale smaka sprit? Även om den jäser ut enormt bra och du kommer ner till absolut minimalt FG så får du väl inte mer än MAX 0.5% mer alkohol än beräknat?
Där lärde man sig något nytt igen. Tackar 
Rocksolid Brewing