Buteljering av Flanders Red

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Buteljering av Flanders Red

Inlägg av Airboden »

Jag har en liten batch med Flander Red som surat till sig en tid. Går nu och grubblar på buteljeringen av denna och kolsyrejäsningen ska fungera.

Har använt WLPs Flander Ale-jäst som den legat på sedan början av september. Oavsett om jag väljer att buteljera den nu, väntar några månader eller tappa om den till nytt jäskärl och tillsätter ekkuber, så funderar jag rent generellt hur man går till väga med att kolsyresätta öl som jäst ut neråt 1.005 och lägre, och även stått så pass länge?

Vanligtvis primar jag med Carb drops vilket jag tycker är smidigt. Kommer det fungera om jag kör på som vanligt? Bör jag tillsätta ny jäst i flaskorna samtidigt som jag primar? Drömmen vore att kunna tillsätta några korn us-05 i varje falska och sedan en tablett carb drops per flaska och sedan hoppas på att det nya sockret ska väcka 05an till liv. Eller behöver jag en jäst som jobbar lägre?

Någon som har erfarenhet och bra tips?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Buteljering av Flanders Red

Inlägg av ekstedt »

Airboden skrev:Jag har en liten batch med Flander Red som surat till sig en tid. Går nu och grubblar på buteljeringen av denna och kolsyrejäsningen ska fungera.

Har använt WLPs Flander Ale-jäst som den legat på sedan början av september. Oavsett om jag väljer att buteljera den nu, väntar några månader eller tappa om den till nytt jäskärl och tillsätter ekkuber, så funderar jag rent generellt hur man går till väga med att kolsyresätta öl som jäst ut neråt 1.005 och lägre, och även stått så pass länge?

Vanligtvis primar jag med Carb drops vilket jag tycker är smidigt. Kommer det fungera om jag kör på som vanligt? Bör jag tillsätta ny jäst i flaskorna samtidigt som jag primar? Drömmen vore att kunna tillsätta några korn us-05 i varje falska och sedan en tablett carb drops per flaska och sedan hoppas på att det nya sockret ska väcka 05an till liv. Eller behöver jag en jäst som jobbar lägre?

Någon som har erfarenhet och bra tips?
Jag har kolsyrejäst en massa p-lambikar vilket borde vara i stort sett samma sak. För det första, så är det troligen alldeles för tidigt att flaska nu. Låt den stå ett ett år först, helst, i ett syretätt kärl som Better Bottle eller glasdamejeanne. Står den i en vanlig plasthink är det hög tid att tappa om nu, men har du den redan i ett syretätt kärl är det bättre att låta den vara.

Efter en så lång jäsning som ett år finns det inte så mycket koldioxid kvar löst i ölet. Det är viktigt att tänka på när du avgör kolsyrenivån. Annars gör du precis som vanligt. Det brukar finnas aktiv jäst kvar, men vill man ha både hängslen och livrem kan man tillsätta lite ny jäst; US-05, F2 eller EC-1118 funkar alla bra.
Skriv svar