eget Recept för veteöl, nybörjare

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

MwaTech
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

eget Recept för veteöl, nybörjare

Inlägg av MwaTech »

hejsan.
satt o försökte knopa ihop ett recept på ett veteöl men har lite frågetecken att reda ut, detta e va jag kommit fram till
och siktar på 20l att jäsa då jag har 30l tunna

Malt
2 kg pilsnermalt
3 kg Vetemalt

Humle
30g Hallertauer pellets
10g Sladek pellets

jäst
Hefeweizen Ale WLP300

tänkte köra med BIAB påse metoden fast med teresa tyg ifrån ikea som kag klär kastrullen med o sätter fast runt om för enkelhet första gången
kokar 22l vatten till ca 70 grader grader slänger i all malt i påsen o låter stå i 90 min tar upp tyget o kramar ur det ( Ska det vara mer vatten eller malt för att få ut 20l i jäskärlet ?? )

kokar upp och har i hallartaurer humlen och kokar i 90 min, har i 5g sladek och kokar i 5 min och sen 5g till precis innan silning och kylning
har i det i jäshinken vid 20C och har i Hefeweizen Ale WLP300, låter stå i typ 10 dagar sen omtappning till nytt jäskärl o stå i typ 5 dagar, sen rör i sockerlag
och tappa på flaska.

skulle hemskt gärna ha synpunkter ifrån er som bryggt veteöl tidigare eller rent allmänt om jag e rätt ute för att få ett gott veteöl
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: eget Recept för veteöl, nybörjare

Inlägg av Drake »

Du behöver nog minst 30 liter vatten ungefär för att få ut 20 liter till jäshinken. Räcker om du mäskar i 60 minuter. Jag hade struntat i omtappning tills det är dags att fylla på flaska. Eller primat direkt i flaskan och tappat direkt från jäshink.
MwaTech
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: eget Recept för veteöl, nybörjare

Inlägg av MwaTech »

Okey ja det kanske är smart, då kör jag i primär tunnan tills de e dax för flaska, då kör jag över till sekundär o har i sockerlag o kör på flarra direkt,

Verkar de va rätt mängd malt annars för en 20l satts? Räcker ett rör jäst eller behövs mer? Tänkte ta o beställa sakerna så de finns hemma,

Primärt vill jag ha en veteöl med skapligt mycket banan, efter att jag läst så har det med jästemp och de kommer att stå i ca 22 graders rumstemperatur och de e runt där jag läst att just den smaken kommer
Skriv svar