Helt ny, behöver några råd/tips
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Helt ny, behöver några råd/tips
Hej,
Som rubriken säger är jag helt ny, men har nu bestämt mig att dra igång med att brygga lite. Inte en dag försent.
Jag har hittat en klon på Heady Topper dubbel IPA, som jag tänkte försöka ge mig på.
Efter att ha översatt receptet har jag nu stött på några frågor som jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig att besvara.
Det första jag stöter på är frågor kring ingredienserna.
De anger att jag skall ha: 3.6 kg American two-row malt, detta verkar inte finnas att få tag på i Sverige.
finns det något jag kan ersätta detta med?
Samma sak gäller 0,34 kg honey malt. Några tips här?
Sedan står det inte i receptet om jag skall köra kottar eller pellets. spelar det någon roll vilket jag tar? Är det samma mängd oavsett vad jag väljer?
Det är galet mycket humle i denna klon. (receptet bifogat nedan)
Som jäst ska man tydligen ha wyeast 1028:London ale som man ska göra en 2L starter på.
Hur gör jag en starter? (verkar inte gå att få tag på denna jästen på humlegården) Alternativ?
Sedan står det i receptet att jag ska tillsätta malten till 6 (gallons vatten (22,71 L) och koka upp. , därefter laka till 7 gallon.
Betyder det att när koket är klart ska jag laka ur tills jag har totalt 7 gallon av vört i baljan, lakat o klart? Finns det något enkelt sätt att räkna ut hur mycket vatten jag behöver tillsätta för att komma upp i dessa 7 gallons? (26,49 L) utan att behöva mäta hur mycket som faktiskt finns kvar i grytan?
Och sista frågan: Det står inget om att jag skall tillsätta socker inför buteljering. Behöver man inte alltid det? Eller är det så att 2L starter ger tillräckligt för att man inte ska behöva göra detta?
Tacksam för all hjälp o tips jag kan få.
Sam’s Heady Topper Double IPA Clone Recipe
(5-gallon batch, all-grain)
Specs
OG: 1.078
FG: 1.017
ABV: 8%
IBUs: 120+
SRM: 6-7
Recept nedan:
MALT:
8 lbs. American two-row malt
5 lbs. German pilsner malt
1 lb. Carapils malt
1 lb. wheat malt
.75 lb. honey malt
HOPS:
1.5 oz. Simcoe at :60
.25 oz. Amarillo at :5
.25 oz. Cascade at :5
.25 oz. Centennial at :5
.25 oz. Simcoe at :5
1.5 oz. Centennial at :0
1 oz. Simcoe at :0
.5 oz. Citra at :0
.25 oz. Cascade at :0
.25 oz. Amarillo at :0
.75 oz. Centennial, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Citra, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Simcoe, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Amarillo, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Centennial, dry-hopped for 4 days
.5 oz. Cascade, dry-hopped for 4 days
.5 oz. Simcoe, dry-hopped for 4 days
YEAST:
Heady Topper or Wyeast 1028: London Ale – prepare a 2L starter
Directions:
Mash crushed grains in about 6 gallons of clean, chlorine-free water at 150˚F for 60 minutes. Sparge to collect about 7 gallons of wort in the kettle, then bring wort to a boil. Add hops according to schedule above. For the 0 minute additions, add the hops gradually after cutting off the heat, allowing the hops to steep in the wort as you chill it down, at least 30 minutes, or for as long as an hour. When the wort temperature reaches 68˚F, transfer to a fermenter and pitch the yeast starter. Ferment for 7 days at 68˚F, then pitch first round of dry hops. After 4 days, transfer to secondary fermenter and pitch second round of dry hops. After four days, bottle or keg. Beer will be ready to drink in 1-2 weeks.
Som rubriken säger är jag helt ny, men har nu bestämt mig att dra igång med att brygga lite. Inte en dag försent.
Jag har hittat en klon på Heady Topper dubbel IPA, som jag tänkte försöka ge mig på.
Efter att ha översatt receptet har jag nu stött på några frågor som jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig att besvara.
Det första jag stöter på är frågor kring ingredienserna.
De anger att jag skall ha: 3.6 kg American two-row malt, detta verkar inte finnas att få tag på i Sverige.
finns det något jag kan ersätta detta med?
Samma sak gäller 0,34 kg honey malt. Några tips här?
Sedan står det inte i receptet om jag skall köra kottar eller pellets. spelar det någon roll vilket jag tar? Är det samma mängd oavsett vad jag väljer?
Det är galet mycket humle i denna klon. (receptet bifogat nedan)
Som jäst ska man tydligen ha wyeast 1028:London ale som man ska göra en 2L starter på.
Hur gör jag en starter? (verkar inte gå att få tag på denna jästen på humlegården) Alternativ?
Sedan står det i receptet att jag ska tillsätta malten till 6 (gallons vatten (22,71 L) och koka upp. , därefter laka till 7 gallon.
Betyder det att när koket är klart ska jag laka ur tills jag har totalt 7 gallon av vört i baljan, lakat o klart? Finns det något enkelt sätt att räkna ut hur mycket vatten jag behöver tillsätta för att komma upp i dessa 7 gallons? (26,49 L) utan att behöva mäta hur mycket som faktiskt finns kvar i grytan?
Och sista frågan: Det står inget om att jag skall tillsätta socker inför buteljering. Behöver man inte alltid det? Eller är det så att 2L starter ger tillräckligt för att man inte ska behöva göra detta?
Tacksam för all hjälp o tips jag kan få.
Sam’s Heady Topper Double IPA Clone Recipe
(5-gallon batch, all-grain)
Specs
OG: 1.078
FG: 1.017
ABV: 8%
IBUs: 120+
SRM: 6-7
Recept nedan:
MALT:
8 lbs. American two-row malt
5 lbs. German pilsner malt
1 lb. Carapils malt
1 lb. wheat malt
.75 lb. honey malt
HOPS:
1.5 oz. Simcoe at :60
.25 oz. Amarillo at :5
.25 oz. Cascade at :5
.25 oz. Centennial at :5
.25 oz. Simcoe at :5
1.5 oz. Centennial at :0
1 oz. Simcoe at :0
.5 oz. Citra at :0
.25 oz. Cascade at :0
.25 oz. Amarillo at :0
.75 oz. Centennial, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Citra, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Simcoe, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Amarillo, dry-hopped for 8 days
.5 oz. Centennial, dry-hopped for 4 days
.5 oz. Cascade, dry-hopped for 4 days
.5 oz. Simcoe, dry-hopped for 4 days
YEAST:
Heady Topper or Wyeast 1028: London Ale – prepare a 2L starter
Directions:
Mash crushed grains in about 6 gallons of clean, chlorine-free water at 150˚F for 60 minutes. Sparge to collect about 7 gallons of wort in the kettle, then bring wort to a boil. Add hops according to schedule above. For the 0 minute additions, add the hops gradually after cutting off the heat, allowing the hops to steep in the wort as you chill it down, at least 30 minutes, or for as long as an hour. When the wort temperature reaches 68˚F, transfer to a fermenter and pitch the yeast starter. Ferment for 7 days at 68˚F, then pitch first round of dry hops. After 4 days, transfer to secondary fermenter and pitch second round of dry hops. After four days, bottle or keg. Beer will be ready to drink in 1-2 weeks.
Re: Helt ny, behöver några råd/tips
Vanlig pale ale malt duger gott.
Jag skulle förenklat torrhumlingen och kört rubbet i 4-5 dagar efter att ölet jäst färdigt.
Jag skulle förenklat torrhumlingen och kört rubbet i 4-5 dagar efter att ölet jäst färdigt.
American 2-row skulle jag ersatt med Pale Ale från Briess, den har Maltmagnus. Honeymalt kan du ersätta med melanoidmalt, finns lite olika tillverkare.
Vad gällande jästen kan du ersätta den med WLP013, London Ale.
Sök på förkultur, alternativt yeast starter på tuben och du kommer få en halv miljard svar.
Vad gällande jästen kan du ersätta den med WLP013, London Ale.
Sök på förkultur, alternativt yeast starter på tuben och du kommer få en halv miljard svar.
*) Som andra har sagt, ersätt med vilken Pale Ale malt som du får tag i.
*) Generellt ger pellets lite mer utbyte. Många som använder kottar gör det för att de är enklare att ta bort om man vill/behöver göra det.
*) WLP013 ska du kunna ersätta den med. http://www.shegoguebrew.com/p/yeast-strains.html är en trevlig sida om man vill kolla på lite olika jästsorter.
*) En starter är som en liten bryggd som man använder för att bygga upp jästen inann man pitchar den riktiga ölen.
*) Mäska med 6G, laka ut med 1G. Sedan kokar du. Mellan tummen och pekfinger går det åt 5dl vatten per kg malt och det kokar bort 10% per timme. Men, detta skiljer sig åt en del, du får helt enkelt testa dig fram och se vad du har för siffror. Humlet kommer att absorbera en del också.
*) Sockret är till för att jäsa fram kolsyra i flaskan. Detta behöver du.
/Stefan
*) Generellt ger pellets lite mer utbyte. Många som använder kottar gör det för att de är enklare att ta bort om man vill/behöver göra det.
*) WLP013 ska du kunna ersätta den med. http://www.shegoguebrew.com/p/yeast-strains.html är en trevlig sida om man vill kolla på lite olika jästsorter.
*) En starter är som en liten bryggd som man använder för att bygga upp jästen inann man pitchar den riktiga ölen.
*) Mäska med 6G, laka ut med 1G. Sedan kokar du. Mellan tummen och pekfinger går det åt 5dl vatten per kg malt och det kokar bort 10% per timme. Men, detta skiljer sig åt en del, du får helt enkelt testa dig fram och se vad du har för siffror. Humlet kommer att absorbera en del också.
*) Sockret är till för att jäsa fram kolsyra i flaskan. Detta behöver du.
/Stefan
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

WLP400 borde väl passa finfint? Den är väl uppodlad från Heady Topper om jag inte är missinformerad.
http://maltmagnus.se/jast/ale/aleflytan ... ct_id=1322
http://shop.humle.se/jast/alejast/flyta ... -yeast-bay
http://maltmagnus.se/jast/ale/aleflytan ... ct_id=1322
http://shop.humle.se/jast/alejast/flyta ... -yeast-bay
Ärlans hembryggeri
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Hej...
Kul att du är på g med ölbryggning.
Själv så har jag bryggt 3g,så jag räknar som nybörjare jag med.
Skaffa ett program är ett bra tips.
Beersmith är nog ett riktigt bra ,finns en gratisversion.
Själv använder jag Brewers Friend.
Fördelen med program är att kan konvertera från gallon till liter o oz till gram osv,samt att man kan skala upp eller ned recept.
Själv skulle jag valt ett enklare recept,inte så kul om du misslyckas i början o ölen knappt går att dricka.
Lycka till med bryggandet.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Kul att du är på g med ölbryggning.
Själv så har jag bryggt 3g,så jag räknar som nybörjare jag med.
Skaffa ett program är ett bra tips.
Beersmith är nog ett riktigt bra ,finns en gratisversion.
Själv använder jag Brewers Friend.
Fördelen med program är att kan konvertera från gallon till liter o oz till gram osv,samt att man kan skala upp eller ned recept.
Själv skulle jag valt ett enklare recept,inte så kul om du misslyckas i början o ölen knappt går att dricka.
Lycka till med bryggandet.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
+1 på att brygga en något enklare.
I början är det ganska mycket att hålla reda på och ett enklare recept kanske är bättre att börja med.
I början är det ganska mycket att hålla reda på och ett enklare recept kanske är bättre att börja med.
Tack alla för ett fint mottagande och bra råd o hjälp.
Jag är mycket tacksam. Självklart dyker det upp några följdfrågor.
Ni nämner att jag kommer behöva socker för att få igång kolsyra i flaskorna.
• Vet någon vad jag ska ha för socker och vilken mängd till ovan recept?
• lakvattnet som jag skall tillsätta, vilken temperatur bör jag ha på detta?
• Sedan funderade jag på torrhumlingen, det är ingen risk att jag infekterar mitt underverk när jag tillsätter humlen?
Är det humlepåse som är att föredra, eller det spelar kanske ingen roll?
Tack än en gång för fin återkoppling och en snabb sådan.
Jag är mycket tacksam. Självklart dyker det upp några följdfrågor.
Ni nämner att jag kommer behöva socker för att få igång kolsyra i flaskorna.
• Vet någon vad jag ska ha för socker och vilken mängd till ovan recept?
• lakvattnet som jag skall tillsätta, vilken temperatur bör jag ha på detta?
• Sedan funderade jag på torrhumlingen, det är ingen risk att jag infekterar mitt underverk när jag tillsätter humlen?
Är det humlepåse som är att föredra, eller det spelar kanske ingen roll?
Tack än en gång för fin återkoppling och en snabb sådan.
Ett hett tips är att läsa SHBFs wiki, där får du svar på dina frågor. Läs allt du kommer över!
Jag håller inte med ovanstående då receptet tydligt säger att du skall laka tills du har 7 gallon i mängd innan kok.STMF skrev:Mäska med 6G, laka ut med 1G. Sedan kokar du. Mellan tummen och pekfinger går det åt 5dl vatten per kg malt och det kokar bort 10% per timme. Men, detta skiljer sig åt en del, du får helt enkelt testa dig fram och se vad du har för siffror. Humlet kommer att absorbera en del också.
/Stefan
Mäskar du med 6 gallon och lakar med 1 kommer du som mest få ut strax över 5 gallon innan kok och ett för högt Og , iaf när jag la in receptet i beersmith och ställde in vad du behövde för att få ett Og på 1.076
Börja gärna med att räkna om volym/vikt på malt/vatten till kg/liter så blir det lättare att hjälpa dig med rätt mängder innan kok!
Mvh Danisch
Hej,
Nu kommer jag med en massa följfrågor som jag hoppas någon vill svara på. (jag har legat sömnlös i natt.) låg och läste o läste igår
för att komma fram till vad man menar med allt.
Men inledningsvis. Jag har köpt en Brewster NG.
Jag har skaffat beersmith 2. När jag konverterar repcetet, samt skapar en equipent profile (som jag hittade på något forum)
så ser receptet lite annolunda ut. Men med svar kommer mycket frågor.
Mina frågor kommer nedan under receptet. (jag hoppas verkligen att jag kan få svar av er rutinerade )
Type: All Grain
Batch Size: 19.50 l
Boil Size: 26.00 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 24.50 l
Final Bottling Vol: 18.25 l
Fermentation: Ale, Two Stage
Equipment: Brewster NG
Efficiency: 75.00 %
Est Mash Efficiency: 78.8 %
Taste Rating: 30.0
Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3.49 kg Pale Ale Malt 2-Row (Briess) (6.9 EBC) Grain 1 48.8 %
2.18 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 2 30.5 %
0.61 kg Melanoid (80.0 EBC) Grain 3 8.5 %
0.43 kg Carapils (Briess) (3.0 EBC) Grain 4 6.1 %
0.43 kg Wheat - Red Malt (Briess) (4.5 EBC) Grain 5 6.1 %
42.52 g Simcoe [13.00 %] - Boil 60.0 min Hop 6 58.9 IBUs
7.08 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 5.0 min Hop 7 1.3 IBUs
7.08 g Cascade [5.50 %] - Boil 5.0 min Hop 8 0.8 IBUs
7.08 g Centennial [10.00 %] - Boil 5.0 min Hop 9 1.5 IBUs
7.08 g Simcoe [13.00 %] - Boil 5.0 min Hop 10 2.0 IBUs
42.52 g Centennial [10.00 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 11 17.4 IBUs
28.35 g Simcoe [13.00 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 12 15.1 IBUs
14.17 g Citra [12.00 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 13 7.0 IBUs
7.08 g Amarillo Gold [8.50 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 14 2.5 IBUs
7.08 g Cascade [5.50 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 15 1.6 IBUs
1.0 pkg Vermont Ale (The Yeast Bay #) Yeast 16 -
21.26 g Centennial [10.00 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 17 0.0 IBUs
14.17 g Amarillo Gold [8.50 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 18 0.0 IBUs
14.17 g Simcoe [13.00 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 19 0.0 IBUs
10.00 g Citra [12.00 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 20 0.0 IBUs
14.17 g Cascade [5.50 %] - Dry Hop 4.0 Days Hop 21 0.0 IBUs
14.17 g Centennial [10.00 %] - Dry Hop 4.0 Days Hop 22 0.0 IBUs
14.17 g Simcoe [13.00 %] - Dry Hop 4.0 Days Hop 23 0.0 IBUs
Est Original Gravity: 1.084 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9.3 %
Bitterness: 107.9 IBUs
Est Color: 20.9 EBC
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Calories: 427.1 kcal/l
Mash Name: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Sparge Water: 14.51 l
Sparge Temperature: 75.6 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE
Total Grain Weight: 7.15 kg
Grain Temperature: 22.2 C
Tun Temperature: 22.2 C
Mash PH: 5.20
Mash In Add 18.65 l of water at 71.9 C 65.6 C 75 min
Sparge: Fly sparge with 14.51 l water at 75.6 C
Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time)
Carbonation Type: Bottle
Pressure/Weight: 107.35 g
Keg/Bottling Temperature: 21.1 C
Så, det var all info som jag fick av beersmith.
Första frågan är: Kan det verkligen stämma att jag ska laka med 14,5 liter som beersmith säger? Ni nämnde tidigare 1 gallon. Det är rätt stor skillnad?
När man sedan läser den amerikanska beskrivningen så står det:
Directions Mash crushed grains in about 6 gallons of clean, chlorine-free water at 150˚F for 60 minutes. Sparge to collect about 7 gallons of wort in the kettle, then bring wort to a boil. Add hops according to schedule above. For the 0 minute additions, add the hops gradually after cutting off the heat, allowing the hops to steep in the wort as you chill it down, at least 30 minutes, or for as long as an hour. When the wort temperature reaches 68˚F, transfer to a fermenter and pitch the yeast starter. Ferment for 7 days at 68˚F, then pitch first round of dry hops. After 4 days, transfer to secondary fermenter and pitch second round of dry hops. After four days, bottle or keg. Beer will be ready to drink in 1-2 weeks.
Andra frågan här är: vid 0 ska jag köra steep!?. Som jag förstått detta begrepp, ska jag alltså slå av värmen och låta denna humle ligga o dra minst 30 min till 1 timme. när vörten når 68F (dvs. 20C) är det klart. Det jag inte får ihop här är hur detta rimmar med snabb nedkylning? Brewster NG använder motströmskylare, dvs den kyler när jag tömmer. Då kan ju inte detta funka? Eller är alternativet att jag inte kyler första 30 min, för att sedan kyla med motströmskylaren? eller måste jag skaffa en kylspiral? Om jag väntar 30 min, riskerar jag inte att det blir infekterat? -Denna delen gör att det snurrar ordentligt i skallen på mig. Vid vilken temperatur är det safe för basiller och inte?
Nu kommer jag med en massa följfrågor som jag hoppas någon vill svara på. (jag har legat sömnlös i natt.) låg och läste o läste igår
för att komma fram till vad man menar med allt.
Men inledningsvis. Jag har köpt en Brewster NG.
Jag har skaffat beersmith 2. När jag konverterar repcetet, samt skapar en equipent profile (som jag hittade på något forum)
så ser receptet lite annolunda ut. Men med svar kommer mycket frågor.
Mina frågor kommer nedan under receptet. (jag hoppas verkligen att jag kan få svar av er rutinerade )
Type: All Grain
Batch Size: 19.50 l
Boil Size: 26.00 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 24.50 l
Final Bottling Vol: 18.25 l
Equipment: Brewster NG
Efficiency: 75.00 %
Est Mash Efficiency: 78.8 %
Taste Rating: 30.0
Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3.49 kg Pale Ale Malt 2-Row (Briess) (6.9 EBC) Grain 1 48.8 %
2.18 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 2 30.5 %
0.61 kg Melanoid (80.0 EBC) Grain 3 8.5 %
0.43 kg Carapils (Briess) (3.0 EBC) Grain 4 6.1 %
0.43 kg Wheat - Red Malt (Briess) (4.5 EBC) Grain 5 6.1 %
42.52 g Simcoe [13.00 %] - Boil 60.0 min Hop 6 58.9 IBUs
7.08 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 5.0 min Hop 7 1.3 IBUs
7.08 g Cascade [5.50 %] - Boil 5.0 min Hop 8 0.8 IBUs
7.08 g Centennial [10.00 %] - Boil 5.0 min Hop 9 1.5 IBUs
7.08 g Simcoe [13.00 %] - Boil 5.0 min Hop 10 2.0 IBUs
42.52 g Centennial [10.00 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 11 17.4 IBUs
28.35 g Simcoe [13.00 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 12 15.1 IBUs
14.17 g Citra [12.00 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 13 7.0 IBUs
7.08 g Amarillo Gold [8.50 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 14 2.5 IBUs
7.08 g Cascade [5.50 %] - Steep/Whirlpool 30.0 min Hop 15 1.6 IBUs
1.0 pkg Vermont Ale (The Yeast Bay #) Yeast 16 -
21.26 g Centennial [10.00 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 17 0.0 IBUs
14.17 g Amarillo Gold [8.50 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 18 0.0 IBUs
14.17 g Simcoe [13.00 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 19 0.0 IBUs
10.00 g Citra [12.00 %] - Dry Hop 8.0 Days Hop 20 0.0 IBUs
14.17 g Cascade [5.50 %] - Dry Hop 4.0 Days Hop 21 0.0 IBUs
14.17 g Centennial [10.00 %] - Dry Hop 4.0 Days Hop 22 0.0 IBUs
14.17 g Simcoe [13.00 %] - Dry Hop 4.0 Days Hop 23 0.0 IBUs
Est Original Gravity: 1.084 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9.3 %
Bitterness: 107.9 IBUs
Est Color: 20.9 EBC
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Calories: 427.1 kcal/l
Mash Name: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Sparge Water: 14.51 l
Sparge Temperature: 75.6 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE
Total Grain Weight: 7.15 kg
Grain Temperature: 22.2 C
Tun Temperature: 22.2 C
Mash PH: 5.20
Mash In Add 18.65 l of water at 71.9 C 65.6 C 75 min
Sparge: Fly sparge with 14.51 l water at 75.6 C
Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time)
Carbonation Type: Bottle
Pressure/Weight: 107.35 g
Keg/Bottling Temperature: 21.1 C
Så, det var all info som jag fick av beersmith.
Första frågan är: Kan det verkligen stämma att jag ska laka med 14,5 liter som beersmith säger? Ni nämnde tidigare 1 gallon. Det är rätt stor skillnad?
När man sedan läser den amerikanska beskrivningen så står det:
Directions Mash crushed grains in about 6 gallons of clean, chlorine-free water at 150˚F for 60 minutes. Sparge to collect about 7 gallons of wort in the kettle, then bring wort to a boil. Add hops according to schedule above. For the 0 minute additions, add the hops gradually after cutting off the heat, allowing the hops to steep in the wort as you chill it down, at least 30 minutes, or for as long as an hour. When the wort temperature reaches 68˚F, transfer to a fermenter and pitch the yeast starter. Ferment for 7 days at 68˚F, then pitch first round of dry hops. After 4 days, transfer to secondary fermenter and pitch second round of dry hops. After four days, bottle or keg. Beer will be ready to drink in 1-2 weeks.
Andra frågan här är: vid 0 ska jag köra steep!?. Som jag förstått detta begrepp, ska jag alltså slå av värmen och låta denna humle ligga o dra minst 30 min till 1 timme. när vörten når 68F (dvs. 20C) är det klart. Det jag inte får ihop här är hur detta rimmar med snabb nedkylning? Brewster NG använder motströmskylare, dvs den kyler när jag tömmer. Då kan ju inte detta funka? Eller är alternativet att jag inte kyler första 30 min, för att sedan kyla med motströmskylaren? eller måste jag skaffa en kylspiral? Om jag väntar 30 min, riskerar jag inte att det blir infekterat? -Denna delen gör att det snurrar ordentligt i skallen på mig. Vid vilken temperatur är det safe för basiller och inte?
- Weinkeller
- Maltrostare

Fråga 1. Det stämmer om malten binder ca 1l vatten per kg vilket är en vanlig mängd vid normal mäskning/lakning. Hur mycket som binds i malten för dig får du undersöka på bryggdagen och justera därefter.
Fråga 2. Stäng av värmen och låt stå 30min. Kyl därefter och överför till jäskärl. Det rimmar inte bra med snabb nerkylning efter kok men någon infektion får du inte i vört över 70C. Problemet som kan uppstå är i såna fall DMS men jag tror risken är liten med tider under 1h.
Fråga 2. Stäng av värmen och låt stå 30min. Kyl därefter och överför till jäskärl. Det rimmar inte bra med snabb nerkylning efter kok men någon infektion får du inte i vört över 70C. Problemet som kan uppstå är i såna fall DMS men jag tror risken är liten med tider under 1h.
Tack snälla för svar o snabb återkoppling!
jag återkommer med info om hur det gick
jag återkommer med info om hur det gick
Nu vet jag inte hur lång tid det tar för din motströmskylare att kyla hela mängden vört men räkna med att alla humlegivor kommer att ge betydligt högre IBU än vad som står i receptet eftersom stor del av vörten kommer att vara het även efter de 30 minuternas steep. Du ligger ju redan på 107 IBU i receptet och förmodligen kommer du att få minst 20-30 ibu till under kylprocessen. En gissning är att du kan ta bort 60-givan helt och hållet och få ett ordentligt beskt öl ändå.
Detta var en av anledningarna till att jag övergick till spiral, det är så mycket enklare att räkna på, speciellt om man kopierar ett recept som är avsett för kylspiral.
Men naturligtvis går det att ställa in BS så det blir nära verkligheten. Slopad 60-giva funkade helt ok men bäst är naturligtvis att lägga på x antal minuter på steep-tiden, jag gissar och förmodar att alla tidigare givor räknas om då, inte bara sista givan.
Detta var en av anledningarna till att jag övergick till spiral, det är så mycket enklare att räkna på, speciellt om man kopierar ett recept som är avsett för kylspiral.
Men naturligtvis går det att ställa in BS så det blir nära verkligheten. Slopad 60-giva funkade helt ok men bäst är naturligtvis att lägga på x antal minuter på steep-tiden, jag gissar och förmodar att alla tidigare givor räknas om då, inte bara sista givan.