Högt OG
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Högt OG
En liten undring, man ska kanske vara glad att man får högt OG, har fått det på mina sista bryggningar är väl kanske ingen nackdel har börjat med lite vattenbehansling om det kan spela roll samt att jag mäskar på lite lägre temperatur nu ca 65 gr och vattnet jag lakar med håller ca 76-77 grader. Har skaffat ett bryggverk BK 35 kanske kan det bero på att man då håller en jämnare temperatur vid mäskning. Vad tror ni som hållit på längre än mig ?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Högt OG
Att du får en högre eller lägre effektivitet när du byter mäskningsmetod är inget konstigt alls. Justera mängd malt efter din nya effektivitet.
Grattis, kul att höra att du har ett bra utbyte av malten.
För det mesta brukar folk klaga på för lågt utbyte...
Om du får extremt högt utbyte så finns det en risk att du lakar ur malten (oavsett metod) för mycket vilket leder till astringenta öl.
Nu anger du inte några siffror så det är svårt att säga att om du ligger i farozonen.
Om du får extremt högt utbyte så finns det en risk att du lakar ur malten (oavsett metod) för mycket vilket leder till astringenta öl.
Nu anger du inte några siffror så det är svårt att säga att om du ligger i farozonen.
Härliga tider, strålande tider 
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Gjorde en Kölsch igår på 19 l till jäsning som låg på 1.058 efter kok, enligt recept borde det vara 1.048, vet inte om det är för högt jämförde med receptet bara använde 4,15 kg malt.Kenneth skrev:Grattis, kul att höra att du har ett bra utbyte av malten.
Ser bra ut. Du har en utbyte på cirka 88-90%
Högt men inte för högt.
Justera maltnotan för att få rätt OG.
Högt men inte för högt.
Justera maltnotan för att få rätt OG.
Härliga tider, strålande tider 
Visade receptet 48 into fermenter eller pre-boil?
OG stiger ju när du kokar bort vatten.
Bara en tanke.
Bara en tanke.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Ska kolla, men det är troligen into fermenter då ABV enligt receptet ska vara 4,6 %Rocksolid skrev:Visade receptet 48 into fermenter eller pre-boil?
Bara en tanke.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Blir inte riktigt klok på det här nu, bryggde en klon på Sierra Nevada Pale Ale och fick ett OG före kok på 1.054 men efter kok 1.050. Det enda som blev fel var att jag lakade lite för mycket i mängd så mängden vört som gick till kok var alltså några liter för stor, men OG ska väl öka någon pinne efter kok eller är jag ute och cyklar nu
Troligen ett mätfel. Beroende på när du mätte preboil SG så kan vörten ha skiktat sig och sockerhalten var högre i det skiktet.
Se till att röra om ordentligt innan du tar mätprovet.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Precis vad jag misstänkte, tack för svaretBee skrev:Troligen ett mätfel. Beroende på när du mätte preboil SG så kan vörten ha skiktat sig och sockerhalten var högre i det skiktet.