Problem med fattappning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Problem med fattappning

Inlägg av Brewson »

Hej!
Kan någon där ute hjälpa mig på traven? Jag skaffade rätt nyligen ett par fatkit från MaltMagnus och har i och med det skaffat mig lite nya bekymmer. Jag har problem med läckande kulkopplingar som gör att källargolvet eller kylskåpet blir nersölat med öl som jag hellre hade druckit upp. Jag har bytt packningar och smort dem med vaselin, men det vill inte riktigt hålla tätt. Ett annat problem är att partykranen "fräser ut" ölet, viket leder till extrem skumbildning och dålig kolsyrenivå i det upphällda ölet. Jag får hälla upp i omgångar så att skummet får sjunka undan mellan givarna. Jag tappar ölet genom en kort (ca.50cm) armerad kolsyreslang. Faten står i kyl på ca.4*C, jag håller CO2-nivån på ca.1,0, och jag lättar på trycket när det är dags att hälla upp till ca. 0,2. Är det något jag gör fel?
I förhoppning om att få ordning på problemen har jag tänkt skaffa mig PE-slang, eller så kallad "sytråd". Jag kanske inte blir av med problemet med läckande kulkoppling, men det kan med lite tur leda till mindre skumbildning. Jag har tittat runt men kan inte hitta grejor som passar till den tunna slangen. Hur ska jag göra för att få slangen att passa till kulkoppling och kran?
Tacksam för lite hjälp.

Mvh Erik
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Problem med fattappning

Inlägg av CoinBeer »

Läs denna tråd i ett annat forum.
Http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=18668
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

En artikel om fathantering från Hembryggaren http://shbf.se/documents/utrustning/fat ... 2_2011.pdf
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Brewson »

Tack CoinBeer och Bee!
Tack för snabb respons och finfina länkar. Nu har allt klarnat betydligt för mig, även var jag hittar grejorna. Jag hittade också en annan tråd om fattappning och fick där lära mig skillnaden mellan bra och dåliga kulkopplingar, så det blir att införskaffa nya och hoppas på bättring.
Mvh Erik
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Brewson skrev:Tack CoinBeer och Bee!
Tack för snabb respons och finfina länkar. Nu har allt klarnat betydligt för mig, även var jag hittar grejorna. Jag hittade också en annan tråd om fattappning och fick där lära mig skillnaden mellan bra och dåliga kulkopplingar, så det blir att införskaffa nya och hoppas på bättring.
Mvh Erik
När jag skulle koppla på min nya tappkran så läckte det mellan kopplingen och kranen... fattade inte vad det var tills jag bytte min "gängad kulkoppling" då såg jag att den andra jag hade gick inte i botten men den jag fick fatt på gjorde det, jag monterade på ett "adapterkit för tappkran till ölkoppling för corneliusfat"

Det var tvunget att vara en "gängad kulkoppling" av märket CMB för den skulle gå i botten...
// Jonas
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Brewson »

Precis vad jag läste i en tråd, Falken. CMB-koppling är det som gäller tydligen, det är inte det jag har och det är kanske det som är själva problemet. MM:s kranar är billigare, men det verkar inte vara lika bra grejer. Om jag förstår det rätt kör du med en "riktig" tappkran monterad direkt på fatet (med en CMB-kula emellan). Hur funkar serveringen, får du den kolsyra du vill ha och det fina, fasta skum som du vill ha?
Skriv svar