Hej,
Gjort min första bryggd för ett tag sedan och har fått blodad tand. Följde inget egentligt recept utan slog in lite i Beersmith så jag hamnade inom ramen för en IPA.
Men nu till nästa brygd tänkte jag bli lite mer seriös och följa ett recept.
Är ute efter en APA med mycket humlesmak.
Ska göra på extrakt (har två småbarn) och gärna utan att köpa för mycket ny humle.
Tänker mig en batch på ca 8 liter.
Har följande humle hemma:
Amarillo 8,9% ca 70g
Cascade 5,9% ca 70g
Crystal 3,5% 100g
Kohatu 7,8% ca 70g
Så frågan är vilken humle och vilken mängd till vilken tidpunkt.
Har ni några idéer?
Förslag på recept (APA)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Re: Förslag på recept (APA)
Om du kör på ljust maltextrakt ( typ 2 kg) och bara använder cascaden du har där så kan du få en hygglig APA.
Humleschemat kan se ut så här:
10 g vid 60 min
15 g vid 10 min
25 g vid 0 min kvar
Då har du ca 20 g cascade kvar som du kan torrhumla med. Eller så skiter du i torrhumlingen och lägger lite mer på 0-givan
Humleschemat kan se ut så här:
10 g vid 60 min
15 g vid 10 min
25 g vid 0 min kvar
Då har du ca 20 g cascade kvar som du kan torrhumla med. Eller så skiter du i torrhumlingen och lägger lite mer på 0-givan
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Så enkelt alltså?
Har beställt en bok om ölbryggning för att lära mig mer. Hade gärna provat med riktig malt men svårt med barnen och vill inte hålla på tills mitt i natten :/
Men tack för tipsen, lutar nog åt att köra med Cascade
Har beställt en bok om ölbryggning för att lära mig mer. Hade gärna provat med riktig malt men svårt med barnen och vill inte hålla på tills mitt i natten :/
Men tack för tipsen, lutar nog åt att köra med Cascade
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

BIAB går ju ganska fort om du vill testa helmalt framöver