Lager, förkultur eller mindre batch
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Lager, förkultur eller mindre batch
Jag har lite dålig erfarenhet av lagerbryggning pga dålig jäsning.
Nu tänkte jag ge det en ny chans men funderar på hur jag ska få till en lämplig jästmängd.
Jag vill göra ett fat, ca 20 liter, med OG kring 1.050. Jag utgår från ett rör wlp830. Mina beräkningar säger att jag behöver 375 miljarder jästceller.
För att nå dit funderar jag på att antingen börja med en mindre batch, ca 10 liter. Sedan pitcha 20-litersbatchen på jästkakan. Frågan är om jag vinner något på det jämfört med att t ex göra 2 förkulturer (t ex 2+2 liter)?
Nu tänkte jag ge det en ny chans men funderar på hur jag ska få till en lämplig jästmängd.
Jag vill göra ett fat, ca 20 liter, med OG kring 1.050. Jag utgår från ett rör wlp830. Mina beräkningar säger att jag behöver 375 miljarder jästceller.
För att nå dit funderar jag på att antingen börja med en mindre batch, ca 10 liter. Sedan pitcha 20-litersbatchen på jästkakan. Frågan är om jag vinner något på det jämfört med att t ex göra 2 förkulturer (t ex 2+2 liter)?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: Lager, förkultur eller mindre batch
Du kan göra en tvåliters förkultur och vid högkrausen, pitcha hela förkulturen. Denna metod gör att jäsningen kommer igång snabbt och det blir en bra utjäsning med.
Ok jag har ingen stir plate ska tilläggas. Om man ska lita på beräkningar så verkar inte en 2-liters förkultur räcka...
Vilken pitchtemperatur använder du med din metod?
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag brukar brygga en 6L provsats när jag gör en ny lager med flytande jäst. Då får jag också tid på mig att modifiera receptet. Den sparade jästen tar jag fram kvällen innan bryggning och häller i en 1l starter med samma OG som ölen. Den kommer lagom igång ordentligt tills det är dags för pitch. Jäser starten vid lagertemp. 4-5ggr brukar jag max återanvända en sådan kultur.Gocharlie skrev:Jag har lite dålig erfarenhet av lagerbryggning pga dålig jäsning.
Lita på beräkningar kan man väl göra, men man behöver inte följa dem slaviskt heller. De är bara riktmärken. En tvåliters förkultur kommer ge en bra jäsning. Har du inte någon magnetomrörare kan du ska på förkulturen då och då.Gocharlie skrev:Ok jag har ingen stir plate ska tilläggas. Om man ska lita på beräkningar så verkar inte en 2-liters förkultur räcka...
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Håller med Weinkeller.Gocharlie skrev: För att nå dit funderar jag på att antingen börja med en mindre batch, ca 10 liter. Sedan pitcha 20-litersbatchen på jästkakan. Frågan är om jag vinner något på det jämfört med att t ex göra 2 förkulturer (t ex 2+2 liter)?
Brygg 10 Liter och smaka av receptet och spara jästkakan. Justera efter önskemål och använd jästkakan till nästa bryggning. Har gjort så sen 141220 med samma jäst och har nu bryggt ca 500 liter sen dess. Det går bara åt ca 2-3 dl jästslurry till en normalstark lager så det blir mycket jäst över som får slängas.
Tack för tipsen!
Jag bryggde en 8-litersbatch igår.
Inspirerades av Johan Schultz recept på frankisk lager från senaste Hembryggaren. Hoppade över dekoktionen, kanske testar det på nästa batch.
Jag bryggde en 8-litersbatch igår.
Inspirerades av Johan Schultz recept på frankisk lager från senaste Hembryggaren. Hoppade över dekoktionen, kanske testar det på nästa batch.