Hej!
Jag har försökt mig på att brygga en klon på Omnipollos Leon efter receptet i boken. Jag jäser med WLP715 i rumstemperatur (ca 21 grader)
För en vecka sedan tillsatte jag torrbumlingen eftersom planen var att tappa på flaska idag (efter 3 veckor). Nu märker jag att det är en hel del aktivitet fortfarande i jäsröret. Jag gissar att man bara borde vänta men jag har ju tillsatt torrhumling och jag har ju läst att öl blir "gräsigt" om torrhumlingnen ligger i för länge.
Hur hade ni gjort? Just nu tänker jag nog vänta ett par dagar och hoppas på att det ej blir gräsigt.
Leon klon, WLP715 slutar ej jäsa
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Leon klon, WLP715 slutar ej jäsa
Tror inte att den jäser utan att den aktivitet du ser i jäsröret är koldioxid som frigörs från ölet. Inte från att jästen käkar alltså.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
Det bubblar minst 1 gång per minut...
Hur länge har du torrhunlat? Har du kollat SG?
Torrhumlas 7,5 (8 ikväll) dygn, nej jag har ej mätt gravity ännu....
För att mäta SG behöver jag använda häverten...öppna locket mm d.v.s. risk för infektion. Nu vet jag ej heller vad som är normalt för WLP715 eftersom det är första gången jag använder den men jag gissar att den jäser ut "torrare" än många amerikanska ale jäster....
Om jag riskerar infektion, gör en mätning och det visar typ 1.012 så vet jag tyvärr fortfarande ej om det är "klart". BS brukar ju inte heller vara så pålitlig här...
För att mäta SG behöver jag använda häverten...öppna locket mm d.v.s. risk för infektion. Nu vet jag ej heller vad som är normalt för WLP715 eftersom det är första gången jag använder den men jag gissar att den jäser ut "torrare" än många amerikanska ale jäster....
Om jag riskerar infektion, gör en mätning och det visar typ 1.012 så vet jag tyvärr fortfarande ej om det är "klart". BS brukar ju inte heller vara så pålitlig här...
Ett bubbel i minuten är ingenting, ölet har garanterat jäst klart om det har gått tre veckor.
Champagnejäst jäser för övrigt normalt ut öl sämre än vanlig ale-jäst.
Champagnejäst jäser för övrigt normalt ut öl sämre än vanlig ale-jäst.
Tack!
Då flaskar jag och hoppa på att det blir bra
Då flaskar jag och hoppa på att det blir bra