prima m brett?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

prima m brett?

Inlägg av Karl R »

vi gör rätt ofta på sista tiden starka belgare som jäser ut hårt. Även ett par belgo-ipor har det blivit. FG har i förekommande fall hamnat på mellan 1.001 och 1.009, lite beroende på jäst, tillsatt sockermängd efter högkröjs och annat.
hursom. istället för att prima flaskorna med strösocker borde man kunna tillsätta brettjäst. När det är såpass utjäst redan, säg 1.006 så menar jag att man kommer få ungefär lagom mycket kolsyra. Säger forat om det? Har för mig att 5g/l socker motsvarar 3 pinnar OG, men det går ju att räkna på.
Särskilt stark belgare mår ju bra av att stå ett tag så då borde ju bretten kunna göra sitt.

Har jag tänkt snett?

Om inte, tips på brett för ändamålet vore tacksamt, inte kört något så vilt ännu...

mvh
Karl
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: prima m brett?

Inlägg av Judgecc »

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

OH, doh! Men tack
Kul att du har samma tankar.
Hade en tanke på att använda sökfkn här men den brukar vara rätt trött.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Det funkar säkert men det blir lite vilda västern över kolsyrenivån. Tappa ett par på PET så kan ni följa nivån på kolsyran. Blir den för hög så kyl ner flaskorna ordentligt och släpp ev på trycket alternativt håll dem kalla/drick snart. Flaskor för champagne/mousserande vin är att rekommendera.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

näe, high chaparall vill jag ju inte egentligen. Men tänker kanske att det inte gör så väldigt mycket om man hamnar nånstans mellan motsvarande 4,5-6,5 g socker /liter. Så frågan är väl, hur mycket kan det slå? beroende på ölstil förstås, men nu har jag belgisk stark (duvel-ish) framför ögonen å tänker att där gör det mindre skillnad. Men kan ha fel om detta (också)

Alltså, om man kan jäsa längre än 1.000, vilket alltså går, då alkohol är lättare än vatten, hur långt mer kan man jäsa? Jag antar här ett par saker.
i) att ju högre andel alkohol, desto längre under 1.000 kan komma ner.
ii) det bara är alkoholen som gör skillnad, praktiskt.

Nåstans borde det alltså finnas en (tillräckligt) linjär ekvation för hur långt under 1.000 man kommer, beroende på alkoholhalt, borde det inte? =)

tack för bra tips om pet, förresten.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Brett jobbar inte linjärt, det är det som är problemet...
Det kan bli noll kolsyra till massor. Därför rådet med PET och hållbara flaskor.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Med följande notation

d1 & d2: vattnets densitet (ungefär 1.0 kg/l) resp alkohols densitet (ungefär 0,79)
p1 & p2 : viktandel vatten respektive alkohol i ett fullständigt utjäst öl eller annat

Vi bortser från alla andra ämnen och antar att p1+p2=1, då blir den sammansatta densiteten

1/(p1/d1+p2/d2)

Men det var kanske inte det du frågade efter. Hur lågt man faktiskt kommer kan tyvärr vara knepigt att veta.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

jomen det var väl ungefär det jag frågade efter. Tack för den. (variant av Daltons lag?, well, spelar ingen roll)

Men ok, ni båda, Weinkeller och Ekstedt, säger att det är svårt att veta hur långt man kommer. Då är det väl så. Men jag förstår det inte. Det borde finnas en botten, även för brett. Tillsatserna till vatten är ändå begränsade till antal. Socker/stärkelsen också. Är det för att det inte är testat? är det för att jag tänker fel? har jag missat ngt?

mvh
karl
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det är naturligtvis inte så att Brett kommer jäsa ut precis allt kvarvarande socker. Men du får tänka på att det blir rätt stor skillnad på kolsyrenivån om den jäser 2, 5 eller 10 punkter.

Min erfarenhet är att den inte jäser ut så många punkter, eller i alla fall den jäser långsamt det som den vanliga jästen har lämnat efter sig. Då flaskfontäner har uppstått är det efter flera månader, och då har jag sett till att dricka upp resterande flaskor så vad som skulle ha hänt med ytterligare tid vet jag inte.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

hmm, ok. Tack för input.
Jag tror att jag förseglar mina flaskor enligt vanlig modell och eventuell brettning får ske i jästunna istället för flaska.
//karl
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag slängde i min uppodlade orval kultur i onsdags i 10liter saison. Kommer flaska i helgen..
Jag har läst mig till detta. 1pinne =0.6co2/v vilket i min värld kommer bli 1.4v i flaskan utan socker. Mitt fg innan brett 1002. Jag räknar 0 som 0,tror inte det jäser ner under något nämnvärt.. Oftast är det väl med betydligt mer alkohol än 7%?
Skitsamma. Kommer sikta på 4v i kolsyrs. Så socker till 2.5v blir bra..
Skriv svar