Infektionsrisk vid priming med socker direkt i flaskan?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Infektionsrisk vid priming med socker direkt i flaskan?
Hejsan,
Efter 30 bryggningar har jag tröttnat på att tappa om från jästunnan till annat kärl med en hävert, koka sockerlag, röra försiktigt osv. Nu blir det istället kran på jästunnan och flaskfyllaren direkt på kranen ned i flaskan. Men då uppstår problemet med primning. Många slänger ju strösocker direkt i flaskan från sockerpaketet men hur stor är infektionsrisken?
En anledning till att jag började med sockerlag var just att då kokades lagen vilket borde ta död på eventuella basilusker. Är jag nojjig här och överdriver risken?
/lasse
Efter 30 bryggningar har jag tröttnat på att tappa om från jästunnan till annat kärl med en hävert, koka sockerlag, röra försiktigt osv. Nu blir det istället kran på jästunnan och flaskfyllaren direkt på kranen ned i flaskan. Men då uppstår problemet med primning. Många slänger ju strösocker direkt i flaskan från sockerpaketet men hur stor är infektionsrisken?
En anledning till att jag började med sockerlag var just att då kokades lagen vilket borde ta död på eventuella basilusker. Är jag nojjig här och överdriver risken?
/lasse
Re: Infektionsrisk vid priming med socker direkt i flaskan?
Jag skulle säga att infektionsrisken är mycket liten, så länge du inte fingrar på skedar och utrustning. Socker, direkt från påsen, torde innehålla ytterst få bakterier. Och "luftburna" bakterier finns visserligen, men den absoluta majoriteten av bakterier hemma hos dig -- finns på dig själv. Sen pratar vi ju om vätska (ölet) som faktiskt har en viss alkoholhalt, inte tillräckligt stor för att sterilisera men definitivt för att hämna bakteritillväxt. Sedan ett liten förslag: varför inte köra direkt från jäshinken (med flaskfyllare), jag tillsätter sockerlaget, rör ytterst försiktigt och väntar 20 min, sedan börjar jag tappa. Har jästkakan lagt sig tillrätta på botten så funkar det utmärkt. Och har inte haft några problem med ojämn kolsyra.
/rili
/rili
Enklast är att använda mockasockerbitar, de väger 2,3g gram styck och brukar vara perfekt i en 33cl flaska. Funkar fint de få gånger jag flaskar.
Dock är 7 g/l ganska mycket och passar kanske inte för alla, eller i alla fall inte för alla stilar.niklas_n skrev:Enklast är att använda mockasockerbitar, de väger 2,3g gram styck och brukar vara perfekt i en 33cl flaska. Funkar fint de få gånger jag flaskar.
Har precis som dig Lasse själva primat med sockerlag de ca 25 bryggningar vi hittils bryggt och vid de sista 4-5 har vi bryggt såpass stora batcher att vi inte får över allt till tapphinken och har provat att tappa de sista 2 litrarna från jäshinken på flaska direkt med slangen från hävert och har tillsatt strösocker direkt i de flaskorna, än så länge utan problem.
Då har vi även med dessa ca 2 liter av det sista gjort en hel del som att plaska med ölet lite extra, tappat på flaskor som endast är ursköljda med vatten efter vi druckit och återanvänder flaskan.
Provat att inte desinficera kapsyl/flaska, allt för att försöka tvinga fram problem i flaskan, mest för att se vad som händer, än så länge har ingen varit dålig med någon tydlig infektion, peppar peppar ta i trä...lite kul iaf o försöka tvinga fram fel genom prov av en liten del av det sista i hinken...
...fast ska tilläggas att nu har vi börjat tappa direkt på fat och efter det ser det ut som att ev bara våra belgare/stouts kommer tappas på flaska och då blir det fortsatt med sockerlag i dessa, då jag upplever att varför ändra på något som funkar!
Då har vi även med dessa ca 2 liter av det sista gjort en hel del som att plaska med ölet lite extra, tappat på flaskor som endast är ursköljda med vatten efter vi druckit och återanvänder flaskan.
Provat att inte desinficera kapsyl/flaska, allt för att försöka tvinga fram problem i flaskan, mest för att se vad som händer, än så länge har ingen varit dålig med någon tydlig infektion, peppar peppar ta i trä...lite kul iaf o försöka tvinga fram fel genom prov av en liten del av det sista i hinken...
...fast ska tilläggas att nu har vi börjat tappa direkt på fat och efter det ser det ut som att ev bara våra belgare/stouts kommer tappas på flaska och då blir det fortsatt med sockerlag i dessa, då jag upplever att varför ändra på något som funkar!
Kan man inte koka sockerlag och hälla i kanna som man sedan väger och delar med antal flaskor. Och sen hälla direkt i flaskor? Väger kannan mellan flaskorna så ser man hur mycket man har hällt i.
Då är det väl lättare att koka en lag och räkna ut hur mycket socker det är per ml och därefter dosera med en pipett?
Absolut. Bra att andra tänker [emoji4]
Både Bee och Joelowe har genomförbara lösningar även om jag i min förenklingsrunda tänkte att slänga i socker med hjälp av ett mått i lämplig storlek vore det enklaste.
Fast det där med pipett låter ju smidigt plus att det minskar infektionsrisken. Hmmm... Koka lag, mäta volym och räkna ut sockermängd per ml. Simpelt, det är nog det som skulle passa mig bäst. Tack!
Men var köper man en pipett?
/lasse
Fast det där med pipett låter ju smidigt plus att det minskar infektionsrisken. Hmmm... Koka lag, mäta volym och räkna ut sockermängd per ml. Simpelt, det är nog det som skulle passa mig bäst. Tack!
Men var köper man en pipett?
/lasse
Tror det finns flergångssprutor (som man använder för att ge små barn medicin) på apoteket. Borde inte kosta många kronor och doserar också rimliga mängder (typ 1-5 ml). Tänker att sockerlaget måste var väldigt koncentrerat om du ska använda pipett (i varje fall den variant som doserar med droppar).
Tror det finns pipetter på humlegården.
Annars har jag kört 1-1.5tsk strösocker per flaska när jag har för mycket för fatet. Funkar för mig.
Annars har jag kört 1-1.5tsk strösocker per flaska när jag har för mycket för fatet. Funkar för mig.
Jag brukar kombinera primning och sterilisering.
För mig fungerar en mockabit (2,1g/33cl) på de flesta öl jag gör. Jag lägger i dem efter jag har sköljt ur flaskorna, så det är lite lite vatten i dem, och sedan sätter på aluminiumfolie och bakar dem i ugnen.
Ugnsbakning av flaskor är det många som gör i steriliseringssyfte, men jag vet inte hur många som lägger i socker samtidigt...
För mig fungerar en mockabit (2,1g/33cl) på de flesta öl jag gör. Jag lägger i dem efter jag har sköljt ur flaskorna, så det är lite lite vatten i dem, och sedan sätter på aluminiumfolie och bakar dem i ugnen.
Ugnsbakning av flaskor är det många som gör i steriliseringssyfte, men jag vet inte hur många som lägger i socker samtidigt...
Tanken har slagit mig men har aldrig hört att någon verkligen gjort så.Grayscale skrev: Ugnsbakning av flaskor är det många som gör i steriliseringssyfte, men jag vet inte hur många som lägger i socker samtidigt...
Funkar det bra?
Tillräckligt bra. Eftersom sockret smälter i ugnen och ligger som en hinna i botten så tar det lite längre tid för det att lösa sig i ölen, men skaka alla flaskor efter de blivit kapsylerade så brukar det mesta vara upplöst.
Tänk dock på att inte köra ugnen för varmt. Vid 160 grader (har för mig att det är den temperaturen) kommer socker karamelliseras. Jag kör på 110-125 grader i en timme (varmluftsugn) och låter det svalna över natten.
Enda nackdelen som jag ser är att man får bestämma sig i förväg vad gäller kolsyra.
Tänk dock på att inte köra ugnen för varmt. Vid 160 grader (har för mig att det är den temperaturen) kommer socker karamelliseras. Jag kör på 110-125 grader i en timme (varmluftsugn) och låter det svalna över natten.
Enda nackdelen som jag ser är att man får bestämma sig i förväg vad gäller kolsyra.
Håller med "Bee" i detta - Använd pipett!
Citera för svar!