Det här med vattenbehandling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Det här med vattenbehandling

Inlägg av HåkanBråkan »

här är min vattenprofil, kan någon som kan det här med vattenbehandling säga om jag behöver behandla vattnet och isåfall hur, jag brygger mest apa, Ipa och kölsch

PH 8,1
Ca 23 mg/l
Mg 2 mg/l
Na 2 mg/l
Cl 2 mg/l
HCO3 80 mg/l
SO4 5,0 mg/l
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Det här med vattenbehandling

Inlägg av ekstedt »

Det är i grunden ett bra bryggvatten som går att brygga med som det är. Ska du förändra något så är det att få upp kalciumnivån något, i synnerhet för ljusa öl. Jag föreslår att du helt enkelt provar dig fram med små tillsatser av kalciumsulfat och/eller kalciumklorid i mäsken och utvärderar resultatet. Typ i storleksordningen 0,1-0,2 g/l.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HåkanBråkan »

ekstedt skrev:Det är i grunden ett bra bryggvatten som går att brygga med som det är. Ska du förändra något så är det att få upp kalciumnivån något, i synnerhet för ljusa öl. Jag föreslår att du helt enkelt provar dig fram med små tillsatser av kalciumsulfat och/eller kalciumklorid i mäsken och utvärderar resultatet. Typ i storleksordningen 0,1-0,2 g/l.
Tack för svaret, dum fråga kanske men hur påverkar kalciumnivån ölet
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

HåkanBråkan skrev: Tack för svaret, dum fråga kanske men hur påverkar kalciumnivån ölet
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html
arnew
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av arnew »

Jag bryr mig kanske inte så mycket om vattnet, det smakar bra från kranen, men en svärson har en borrad brunn med bräckt vatten som han satt en RO anläggning på, vad tar osmosbehandlingen bort och skulle det duga till nått öl?
The road goes on forever and the party never ends .
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Alla mineraler.
Men du får ju chansen att skapa ditt eget vatten! :-D
arnew
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av arnew »

Nästa helg skall jag brygga med RO-vattnet från svärsonens brunn, kan anlägningen verkligen ta bort alla mineraler, så här ser det ut före reningen: klorid 1200 mg/l, sulfat 150 mg/l, kalcium 35 mg/l, kalium 18 mg/l, magnesium 18 mg/l, natrium 700 mg/l, pH 8,5, alkalinitet 190 mgHCO3/l.
Jag tycker nog att detta vatten fortfarande smakar lite salt.
The road goes on forever and the party never ends .
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

RO membranet ska ju bara släppa igenom vattenmolekyler om jag är rätt informerad. Det används flitigt i sydligare länder (bl a Thailand) för avsaltning av saltvatten. Där behöver man få i sig salter på annat sätt om man bara dricker RO vatten.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Silikat tar det inte men det kanske är av underordnad betydelse vid ölbryggning. Kolsyra slinker också igenom men annars tar den det mesta.
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av victornorell »

Ni som har koll på detta... jag och min bryggarkompanjon diskuterade lite idag angående vattenbehandling/-justering. Jag bor i Malmö och här är fruktansvärt hög alkalinitet (HCO3 om jag fattat det rätt?) på runt 140 mg/l. Detta är inte önskvärt i alla öl, så vi funderade på hur man ska gå runt detta...

Vi har bryggt i ungefär 2 år och får till riktigt bra öl. Började justera pH i mäsk och lakvatten för ett tag sedan, och tänkte försöka förstå oss på det där med vattenjustering också.

Man tillsätter ofta salter för att komma upp i önskvärda nivåer av sulfat, kalcium etc... Men om man vill minska dessa mängder? Ska man späda ut sitt vatten med destillerat vatten, eller finns det något enklare (läs billigare) sätt att åstadkomma detta?

Tackar för alla svar!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

victornorell skrev:Ni som har koll på detta... jag och min bryggarkompanjon diskuterade lite idag angående vattenbehandling/-justering. Jag bor i Malmö och här är fruktansvärt hög alkalinitet (HCO3 om jag fattat det rätt?) på runt 140 mg/l. Detta är inte önskvärt i alla öl, så vi funderade på hur man ska gå runt detta...

Vi har bryggt i ungefär 2 år och får till riktigt bra öl. Började justera pH i mäsk och lakvatten för ett tag sedan, och tänkte försöka förstå oss på det där med vattenjustering också.

Man tillsätter ofta salter för att komma upp i önskvärda nivåer av sulfat, kalcium etc... Men om man vill minska dessa mängder? Ska man späda ut sitt vatten med destillerat vatten, eller finns det något enklare (läs billigare) sätt att åstadkomma detta?

Tackar för alla svar!
Man kan koka vattnet samtidigt som man syresätter det, då fälls kalciumkarbonat ut, läs mer i "How to brew", kap. 4, s. 39. Tillsats av kalciumhydroxid är en annan variant.

För övrigt är 140 ppm HCO3 inte fruktansvärt mycket, Dublin har 320 exempelvis.
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av victornorell »

Man kan koka vattnet samtidigt som man syresätter det, då fälls kalciumkarbonat ut, läs mer i "How to brew", kap. 4, s. 39. Tillsats av kalciumhydroxid är en annan variant.

För övrigt är 140 ppm HCO3 inte fruktansvärt mycket, Dublin har 320 exempelvis.
Tackar, ska kolla igenom lite mer i boken! :)
Skriv svar