BIAB i 5 liters
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Askatasuna
- Torrhumlare

BIAB i 5 liters
Hej.
Jag skulle vilja testa och brygga med BIAB men jag vill gärna hålla mig till mindre batchar än - runt 5L damejeanne passar mig perfekt för då får jag ungefär 12-14 flaskor ur det.
Alla de BIAB-påsar jag har sett är minst 17L.
Rekommenderar ni BIAB för små batchar eller vad är enklast om man vill brygga mindre batchar men inte vill köra satser?
Jag skulle vilja testa och brygga med BIAB men jag vill gärna hålla mig till mindre batchar än - runt 5L damejeanne passar mig perfekt för då får jag ungefär 12-14 flaskor ur det.
Alla de BIAB-påsar jag har sett är minst 17L.
Rekommenderar ni BIAB för små batchar eller vad är enklast om man vill brygga mindre batchar men inte vill köra satser?
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Re: BIAB i 5 liters
Biab absolut. och 10 liters batch (lika mycket jobb att brygga, men enklare då du kan använda hink) 
Ärlans hembryggeri
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Vilken BIAB-påse ska man ta då? De som är 17L och bara låta det hänga över mer?
Det funkar. Kläm fast överskottet av tyget i handtaget på locket så slipper du att det faller ner på sidan . Eller så syr du en egen påse.
Har du tillgång till IKEA så köp tyget teresia. Jag har inte äns gjort nån påse av det utan kör bara med löst tyg och knyter med ett snöre runt grytan så den håller sig på plats
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Jag tänker jag kommer ändå uppgradera till större grytor så jag shoppade en 17L BIAB-påse från Maltmagnus.
Blir och testa om några veckor i mina 8L grytor för att göra en 5L batch.
Tack för svaren folk.
Blir och testa om några veckor i mina 8L grytor för att göra en 5L batch.
Tack för svaren folk.
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Kan meddela att jag köpte en biab-påse från Maltmagnus (http://maltmagnus.se/biab) och har bryggt en Berliner Weisse idag i min 8L gryta från IKEA, funkade utmärkt.
Himla smidigt var det.
Himla smidigt var det.
Tycker just den påsen är riktigt kass tyvärr. Deras andra påsar är ok, men den där släpper igenom sjukt mycket skalrester och det påverkar smaken märkbart. Ikeatyget är som sagt betydligt bättre.
+1 på Drake..
-
Askatasuna
- Torrhumlare

Ok, jag har kört två gånger på Maltmagnus påse, vi får se om jag även testar och köpa den på Ikea och sen får smaka av och se hur skillnaden blir.