Första helmaltsölen, grymt pappad!
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Hade du inte 20 liter öl i hinken = 80 gram socker?Peppen108 skrev:https://byo.com/resources/carbonation
4g/l ca 64 gram totalt eller 5.5msk strösocker.
För egen del räknar jag ut sockermängden först när jag tappat över i tapphinken och ser hur mycket det är i den, har jag 20 liter i jäshinken och kör med hävert över är det ofta jag lämnar ca 1 liter i jäshinken då jag inte tar med det sista bottenslafset = 19 ggr den mängd socker jag tänkt till mitt blivande öl...
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Det var extremt mycket humle, jäst och maltrester. Jag ville inte testa gränserna så jag lämnade fyra liter "gröt".
Flask tappningen gick i ett nafs. Flaskorna var redan tvättade så de behöve bara sköljas med saniclean. Sen hade jag tapphinken i form av biltemas 25 liters kastrull upphöjd på en stol på bordet och kapsylstation till vänster. Det får bli den nya metoden för mig.

Flask tappningen gick i ett nafs. Flaskorna var redan tvättade så de behöve bara sköljas med saniclean. Sen hade jag tapphinken i form av biltemas 25 liters kastrull upphöjd på en stol på bordet och kapsylstation till vänster. Det får bli den nya metoden för mig.

Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Jag brukar också lämna lite på botten för att inte dra med en massa gunk, sista tappningen så valde jag att tappa på fat och körde sista litern i jäshinken ungefär direkt från hävert ner i flaska, funkade det med, annars vid flaskfyllning är det över till tapphink och flaskfyllare som gäller...
Primade med socker direkt i flaskan eller kokade du sockerlag?
Hoppas der smakar bra om någon vecka eller två!
Primade med socker direkt i flaskan eller kokade du sockerlag?
Hoppas der smakar bra om någon vecka eller två!
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Jag hade tänkt köra med tabletter i flaskan men det hade nig blivit för mycket kolsyra. Det var väldigt smidigt att köra ner kokad sockerlag i jäshinken.
Jag körde ett gammalt knep från när jag gjort fermenterad spontanjäst lemonad. Man köper två 50cl petflaskor med motsvarande kolsyra som man önskat och så tömmer man den ena och tappar på det som ska fermenteras. Så ställer man dom brevid varandra. På så sätt kan man ha koll på jäsningen genom att provklämma och jämföra med referensen. Jag valde en pilsner, så det är väll lite mer kolsyra men då vet man typ när det är lagom eller tvunget att kyla flaskorna. Har inte hört om det i ölbryggning men jag har nog gjort det ett dussin gånger med lyckat resultat på fermenterad lemonad.
Jag körde ett gammalt knep från när jag gjort fermenterad spontanjäst lemonad. Man köper två 50cl petflaskor med motsvarande kolsyra som man önskat och så tömmer man den ena och tappar på det som ska fermenteras. Så ställer man dom brevid varandra. På så sätt kan man ha koll på jäsningen genom att provklämma och jämföra med referensen. Jag valde en pilsner, så det är väll lite mer kolsyra men då vet man typ när det är lagom eller tvunget att kyla flaskorna. Har inte hört om det i ölbryggning men jag har nog gjort det ett dussin gånger med lyckat resultat på fermenterad lemonad.
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Kör också sockerlag, smidigt och funkar bra!
Kul test med petflaska, för egen del har jag inte upplevt någon större skillnad på kolsyran i våran senaste lager, där några stod kallt länge i kylskåp efter kolsyresättning och ett par andra som stod i 20 grader i 6 månader, var samma/lika i kolsyrebilden...
Men senaste veteölen provade jag och ha i strösocker direkt i sista 4 flaskorna och resten med sockerlag för att jämföra skillnad, har dock inte öppnat någon av de med strösocker i = blir spännande!
Kul test med petflaska, för egen del har jag inte upplevt någon större skillnad på kolsyran i våran senaste lager, där några stod kallt länge i kylskåp efter kolsyresättning och ett par andra som stod i 20 grader i 6 månader, var samma/lika i kolsyrebilden...
Men senaste veteölen provade jag och ha i strösocker direkt i sista 4 flaskorna och resten med sockerlag för att jämföra skillnad, har dock inte öppnat någon av de med strösocker i = blir spännande!
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad! Första provsmakningen

Nu börjar det likna något även om den var god redan vid flasktappningen. En tidig rapport kommer här.
Arom: Lätta fruktiga och blommiga dofter från humlen
Kropp: En relativt robust kropp för att vara en så pass ljus öl, ganska lite estrar och inga jäst eller jässmaker dock kan man förnimma lite värme från alkoholen.
Malt: Smakar väldigt mycket som det luktade om Maris Otter, ingen överdriven kvarvarande sötma, torr och fin avslutning
Kolsyra: Lätt kolsyrad men ändå tillräckligt för att lyfta upp aromer nog att balansera maltigheten.
Sammanfattning så här långt. Om det är den här typen av öl man är ute efter så är en MO och EKG smash rätt väg att gå. Enkla och fina råvaror, enkla och fina smaker.
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Kul att se resultatet i glas/på bild!
Vår filosofi från början var att hålla det jätteenkelt med malten och då vi älskar Amerikansk Ipa har vi gjort så att vi håller på och testar en jäkla massa humle än så länge...Simcoe/Amarillo ihop funkar kanon tycker vi.
Trevlig bild med den vita kontrasten/skuggan!
Vår filosofi från början var att hålla det jätteenkelt med malten och då vi älskar Amerikansk Ipa har vi gjort så att vi håller på och testar en jäkla massa humle än så länge...Simcoe/Amarillo ihop funkar kanon tycker vi.
Trevlig bild med den vita kontrasten/skuggan!
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Kul och tackar! Jag gjorde en LME DIPA med kraftig kolsyra, torrhumlad med 20g mosaic och 25g simcoe som blev en tropisk frukt bomb. Tydlig mango- och en mer subtil men långvarig passionsfruktsarom. Jag har kört med enbart mosaic tidigare men den är lite lömsk för den kan slå över och lukta nyslangad miljödiesel. Men som sagt 20g mosaic och 25 simcoe och kraftig kolsyra då är det fruktfyrverkeri i hela huvudet. Jag ska ge amarillo en andra chans för jag misstänker att den förra påsen jag fick hade sett sina bästa dagar.
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Idag tog jag en flaska som fått stå varmt i 4 veckor och sen kylts till 10-12 grader. Det är den första som jag kan säga varit utan anmärkninger. Men bra kan bli bättre. Till nästa gång skulle jag ha i vete, havre eller någon special malt som ger lite protein och styvare skum samt 30% upplevt mer kolsyra. Det blir nog ingen öl som passar in i någon stil guide mer en trevlig bordsöl som tål att stå på egna ben. 
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
30% upplevt mer kolsyra? Va?Peppen108 skrev:Till nästa gång skulle jag ha i vete, havre eller någon special malt som ger lite protein och styvare skum samt 30% upplevt mer kolsyra.
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Ja, typ 30% procent mer lite så där subjektivt.
kanske 2.2 volymer CO2 och 110g socker.
Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!
Idag knäkte jag den första som var helt perfekt. Typ 3 veckor kolsyra och tre veckor i kylen (#1 2C, #2 6C, #36C).

Mobilkamera bilden gör den inte rättvisa men jag är iaf grymt nöjd. Till nästa gång ska jag nog försöka plocka ner jästemperaturen en grad under de första 72h för att få ett uns mindre estrar men den är över alla förväntingar. Hade den funnits på systemet hade jag köpt den direkt.

Mobilkamera bilden gör den inte rättvisa men jag är iaf grymt nöjd. Till nästa gång ska jag nog försöka plocka ner jästemperaturen en grad under de första 72h för att få ett uns mindre estrar men den är över alla förväntingar. Hade den funnits på systemet hade jag köpt den direkt.

