Hydrometer vs refraktometer problem

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av robofon »

Införskaffade en refraktometer från humlegården för ett tag sen för att slippa söla med att tappa upp i mätglas.
Eftersom jag hade en omgång i jäshinken på g att tappas gjorde jag en jämförelse, förvånande nog visade refraktometern 1019 medans hydrometern 1010.
Kollade då refraktometern med destillerat vatten och den visade 0.
Kollade också hydrometern dock inte i destillerat vatten men den visade då 0,5 i lite för kallt kranvatten
Nåväl en gång är ingen gång tänkte jag så vid nästa bryggning kollade jag OG på båda sätt och bägge visade 1072

När det var dags för torrhumling efter 7 dagar passade jag på att mäta igen och till min fasa visde refraktometern 1030 och hydrometern 1015.

Detta ger mig sjuk huvudbry, någon här som har nån aning om vad/vilken pryl som kan vara fel?

//Pär
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Hydrometer vs refraktometer problem

Inlägg av dernebo »

En refraktometer visar inte rätt om man mäter i alkoholhaltig vätska. Refraktometer funkar bra för OG men FG bör man köra med hydrometer. Det kanske finns nåt sätt att räkna ut och kompensera, men det känns ändå säkrare att köra hydrometer för sista mätningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av STMF »

Precis, en refraktometer visar inte rätt om det är alkohol i vätskan. Det finns omräknare på internet som ger dig verkligt värde.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ProInc_BNB »

Här finns det ett verktyg som räknar åt dig:
(Jag har inte testat detta själv så jag vet inte hur pass exakt det är.)

http://www.northernbrewer.com/learn/res ... alculator/

Här finns en liten video som beskriver hur en refraktometer fungerar:

https://www.youtube.com/watch?v=Qd9uJ9JitJw
Bild
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Korrigeringsformlerna ska tas med en stor skopa salt. Det kan slå många grader Öchsle åt endera hållet i färdigjäst öl jämfört med hydrometer. Jag använder den för att snabbt få ungefärlig koll på jäsningen, t.ex. om det är dags för diacetylrast. Men slutlig FG mäter jag alltid med hydrometer. Och skvätten i mätglaset kommer ju väl till pass för en sensorisk analys. [emoji3]
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det finns ett mera handfast sätt men kanske lite bökigt. Mät upp en specifik mängd öl. Koka det så att en hel del kokat bort m.a.o. alkoholen som avgår till största delen först. Fyll sedan upp med vatten till den ursprungliga volymen och mät. Då bör refraktometern och hydrometern ge samma och ett mera rättvisande resultat. Vid beräkning av alkoholhalten en lite annan konstant i ekvationen. Här visas alltså mera exakt förjäsningen eftersom man inte matematiskt behöver korrigera för alkoholens lägre täthet eller påverkan på brytningsindex i förhållande till vatten.
Björn Petersson
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det knepigaste med det är att få exakt samma volym. Ett tips är att mäta i en flaska med så smal hals som möjligt och markera ursprunglig volym på halsen.
Skriv svar