Att tilsätta jäst vid flasktappning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Att tilsätta jäst vid flasktappning

Inlägg av Peppen108 »

Haha. Ja så är det nog.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

niklas_n skrev:Tycker det låter som bullshit, den håller knappast sämre om man inte tillsätter jäst.
Det är kanske lite överkurs men att snabbt kunna sänka temperaturen gör så att föråldringsprocesserna saktar in med ungefär de tider jag angav i exemplet. Det kommer från Dr Charlie Bamforth som är gammal bryggare från Bass och föreläser bland annat om smakstabilitet hos öl. Det bygger på den svenske nobelpristagaren Svante Arrhenius lagar om reaktionshastigeheter kopplat till temperatur.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Suck! :wink:
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Lite coolt med att det faller tillbaks på gamle Arrhenius ändå, som ju även var en föregångare inom klimatvetenskap och växthuseffekten.

Gillar det där med att daska jästpåsen också, påminner mig lite om Churchills (påstådda) ideal för en drajja: Häll upp ett glas gin, ställ fram en flaska vermouth bredvid glaset. Ät sedan upp en oliv och töm därefter glaset.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Men för att återgå till ämnet, visst kan det finnas situationer då det kan vara fördelaktigt att tillsätta färsk jäst vid flasktappning;

1. om jästen var i dåligt skick från början (ska naturligtvis undvikas)
2. om man har pressat jästen hårt upp nära dess alkoholtoleransgräns (bör helst undvikas)
3. om man har kallkraschat hårt
4. om ölet har stått länge mellan bryggning och tappning (exempelvis lambik)

Och då brukar 0,1 g/l anges som riktmärke. Men i normalfallet får man utmärkta resultat med jästen som finns kvar i ölet, och att tillsätta färsk är överkurs med sannolik obefintlig märkbar påverkan på slutresultatet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

De tre sista punkterna lyckades jag pricka in med min julbelgare. :oops:
11%, på primär över en månad och en vecka i 0-gradigt kylskåp. (jo, jag vet att man brukar tillsätta extra jäst i många belgare men var bara tvungen att prova var gränsen går.) Nu efter ett par veckor så provade jag en flaska och den pös så fint när jag öppnade den. Dessutom har nästan all raketbränsle dunstat bort! Fortsätter det såhär kommer den att bli fin som faan! :D

Den första punkten tror jag är viktigast så jag gjorde en jättesats förkultur och tillsatte rent syre.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

ekstedt skrev:Men för att återgå till ämnet, visst kan det finnas situationer då det kan vara fördelaktigt att tillsätta färsk jäst vid flasktappning;

1. om jästen var i dåligt skick från början (ska naturligtvis undvikas)
2. om man har pressat jästen hårt upp nära dess alkoholtoleransgräns (bör helst undvikas)
3. om man har kallkraschat hårt
4. om ölet har stått länge mellan bryggning och tappning (exempelvis lambik)

Och då brukar 0,1 g/l anges som riktmärke. Men i normalfallet får man utmärkta resultat med jästen som finns kvar i ölet, och att tillsätta färsk är överkurs med sannolik obefintlig märkbar påverkan på slutresultatet.
+ 1 på den ekstedt, bra förklarat!!

2 bryggningar, bl a en Dipa fick vi problem med att det inte blev någon kolsyra efter flasktapp, samt en julöl, möjligen pressade vi jästen för hårt trots förkultur på båda.
Båda räddades faktiskt upp med att vi öppnade flaskorna, rehydrerade torrjäst och tillsatte 0.05 gram jäst i varje flaska, på med ny kapsyl och de blev utmärkta efter ytterligare en månad, visst vår Dipa blev lite överkolsyrad men funkade iaf att dricka, det var iaf INTE obefintlig skillnad före efter den nya jästen tillsattes, provade att låta 2 flaskor stå lite varmare i en månad, utan att tillsätta mer jäst, de hade fortfarande ingen kolsyra i sig efter ytterligare en månad på flaska, så visst kan det göra skillnad...20 av 22 bryggningar inkl kallkrascher ca 7-8 ggr har inte inneburit att vi behövt tillsätta mera jäst, de har blivit kanon utan!

Finns det något sätt för en hembryggare att mäta hur mycket jäst det finns kvar för att räcka till att bilda kolsyra?
Finns ett avsnitt i boken "yeast" som tar upp detta, måste läsa igenom det när jag kommer hem från jobbet igen då jag inte minns allt just nu!
Skriv svar