lagring och karbonering av balkongpilsner
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: lagring och karbonering av balkongpilsner
Popcornsmörsmak är en annan smakförnimmelse av diacetyl. För djävligt att dricka, men än värre är när diacetyl ger en smak av härsket smör. Får man sådana smaker i ölet är det bara att vaska hela batchen.
Jo precis, det är lite därför jag undrar över det här med diacetylrast.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Mitt tips är att du gör ett diacetylprov. Beskrivning finns i länken http://www.winning-homebrew.com/diacetyl-test.html
Nej, öl som smakar smör gör ju inte en människa glad. Däremot vill jag gärna att det ska smaka lite tjeckiskt. Men det kanske är too much of a gamble?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Bästa sättet att avgöra diacetylsmak är att testa ölet. Ta två prover av ölet och täck med gladpack, värm det ena till ca 65 c och håll det andra i rumstemp. Efter tjugo minuter sänk tempen på det värmda provet till rumstemp, jämför proven. Är smaken alldeles för smörigt i det värmda provet, ställ ölet i rumstemp och gör ett nytt prov dagen efter. Upprepar tills du är nöjd.
Tack! Det prov man inte värmer, är det till för jämförelse?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

JaAbejoupaz skrev:Tack! Det prov man inte värmer, är det till för jämförelse?
Nu är ölet färdigjäst och ser väldigt fint ut. Men det luktar snarare som weissbier. Kan det vara diacetylen tro? Hur som helst har jag bestämt mig för att låta det stå i rumstemp ett dygn till innan jag flasktappar.