Änligen dags!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Änligen dags!

Inlägg av fritte »

På söndag skall jag förhoppningsvis brygga för första gången.
Blir en Pale Ale ur boken Brygga Öl.
Jag har bara fått tag på en 15l kastrull(koket =15,5l).
Vill helst slippa använda två kastruller.
Undrar därför hur mycket man max kan koka i den kastrullen och ifall kan
minska kokets liter mängd utan att minska på malten för att på det sättet få högre ABV.
Tacksam för alla tips /////Fritte
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Änligen dags!

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Nja riktigt så enkelt är det inte.
Du har rätt i att mer malt/liter öl ger högre ABV men maltmängden kräver en viss mängd vatten för att sockret i malten ska lakas ut. minskar du på vattenmängden kommer det att bli socker kvar i malten och då sjunker ABV.
Mängden vört som kan kokas begränsas nog bara av hur mycket du vill riskera att det kokar över. Passar du koket (vilket du nog kommer att göra, det är ju första gången) kan du ha i mer. Men knappast 15liter i en 15liters gryta.
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fritte »

Kan 12-13l kok fungera i en 15l kastrull ?
För att vara på säkra sidan är det lika bra att räkna om receptet.
Man lär sig eftersom ....förhoppningvis.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Kul att du är på g Fritte!

Tror absolut du kan koka 12-13 liter i din 15 liters kastrull, vi kokar 8 i våran 10 och 18 i vår 20 liters, gäller att vara med precis vid "hot break" när det börjar koka, annars är vår regel att en sitter alltid och håller koll på koket!

Har själv bryggt flera av recepten i boken "Brygg öl" och har dom inlagda i Beersmith och ändrar jag i receptet och minskar ex mängden lakvatten med 2 liter för att få ut 13.5 istället för 15.5 så kommer du ha en högre sockerhalt innan kok och en högre estimerad sockerhalt efter kok = högre Abv i ditt slutliga öl.
De sista 2-3 litrarna du lakar ligger normalt runt 1.010-1.020 i sockerhalt och höjer inte ditt slutliga värde, det snarare sänker det. Så självklart har du en högre sockerhalt innan kok om du minskar din vattenmängd med samma mängd malt.

Det du då kan göra är att späda efter kok om du önskar få ner ditt OG, men vi brukar försöka undvika det.
Tänk dock om du ändrar volymen så kan du tänkas behöva ändra humlegivor, för kokar du samma mängd humle i mindre volym ökar Ibu/beskan...

Lycka till!!
faltskog1971
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av faltskog1971 »

Tack o bock Danish.
Tänkte minska humle givorna med samma % som jag minskar koket eller nästan iallafall.
Denna ale kanske går mer åt ipa hållet?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
faltskog1971
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av faltskog1971 »

faltskog1971 skrev:Tack o bock Danisch.
Tänkte minska humle givorna med samma % som jag minskar koket eller nästan iallafall.
Denna ale kanske går mer åt ipa hållet?

Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Faltskog》
Vi bryggde pale ale receptet från boken "Brygg öl" första 2 bryggningarna, ena gången med Amarillo/Simcoe som humle och den andra blev det bara Simcoe som humle...
Annars samma basmalt med lite skillnad då vi köpte en 5 kg's säck med pale ale malt och delade upp det lite i våra bryggningar.

2.4 kg Pale Ale
100 gram Carapils

Mot
2.6 kg Pale Ale
200 gram Carapils

Den första lakade vi med lite för mycket vatten och fick då ca 17.5 liter innan kok med pre boil gravity på: 1.030
Fick efter kok ut 12.8 liter i jäshinken med Og på: 1.043
Hamnade efter jäsning på: 1.008
Abv på ca: 4.6%
Ibu: 46

Den andra lakade vi lite mindre och fick innan kok ut 15 liter/pre boil gravity på: 1.046
Efter kok 10.4 liter i jäshinken med Og på: 1.059
Efter jäsning: 1.009
Abv på ca: 6.6%
Ibu: 50

Så den ena blev väl vad man kan säga en pale ale och den andra en Ipa.
Oavsett vad vi fick ut så var båda riktigt trevliga både i smak/färg, i efterhand så tror jag inte våran öl hade blivit så bra utan boken till hjälp, följde alla steg mer el mindre till punkt o pricka.

Hur ser dina humlegivor ut?
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fritte »

De som jag köpte/har hemma är Columbos,Cascade och Mosaic.
Tänkte att Cascade ska ersätta Amarillon och Mosaic ska ersätta Simcoen i Pale Ale receptet ur Brygga Öl boken.
Ska köra med humlepåsar,har läst mig till att man kan öka dosen humle för att utviningen är inte den samma som om man
kör med lös humlepellets.
Ska som sagt bara använda mig av 12-13l till koket så frågan är hur mycket jag skall minska dosen av humle eller köra som receptet lyder.
Receptet lyder...10g Columbus(finns hemma) 60 min,20g Amarillo(Cascade) 15 min,20g Amarillo(Cascade) 0 min,
20g Simcoen(Mosaic) 0 min. Torrhumla med.. 20g Amarillo(Cascade), 10g Simcoen(Mosaic), 10g Columbus(finns hemma).
Irish Mosh 1påse=5gram, 1pkt Us=05 jäst.
Kommer bli skoj iallafall o bara att hoppas att skiten :wink: går att dricka när den är klar.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Malt?
Hur mycket av varje?
Tänkte mest lägga in allt på skoj i mitt program för att se vad du kan tänkas hamna på?
Annars ser humleschema ungefär ut som mitt/bokens.
Klart det kommer bli drickbart!!!
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fritte »

Ok här kommer malten..tyvärr fanns i allt av det i receptet hemma där jag beställde.
Har tänkt använt mig an 2 kg Maris Otter Pale Ale.400 gram munich( Viking),160g Cara Plus 10( ljus karamell), 110g Cara Ruby 50( mörk karamell) allt inköpt på ölkompaniet.
Möjligt att nån sort går att ta bort ,,vad vet jag :D annars är det detta som gäller.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Den enda malten jag skulle kunna ha något emot är Cara Ruby, den belgiska som ska ge en lite tydligare karamellsötma/kolaliknande smak, jag tycker inte en kolatouch funkar i en Ipa mot beskan från den amerikanska humlen, men det är jag det och du väljer fritt hur du vill göra.

Enligt mina kalkyleringar kommer du hamna på en alkoholhalt på runt 6-6,5% beroende på hur du gör med Cara Ruby´n och hur mycket du kokar bort, med en lagom beska för öltypen, får "gröna" värden i mitt upplägg vilket är normalt för öltypen...

Lycka till!
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fritte »

Om jag tex skulle välja att ta bort Cara Ruby vilken av de tre övriga tycker du ska ersätta den mängden....///fritte
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Knappt så du behöver ersätta den lilla mängden, alt öka på cara plus till ex 200 gram...basmalt har du så du klarar dig...eller så kör du på ditt upplägg, prova nu eller i en annan öl nästa gång, kan ju bli kanongott, ska erkänna att jag själv inte provat cara ruby, tyckte bara profilen på malten såg ut som något jag inte önskar i en pale ale/ipa...
Skriv svar