Flytta jästunna

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mrbulle
Satsbryggare
Satsbryggare

Flytta jästunna

Inlägg av mrbulle »

Ska brygga till helgen men på ett ställe där jag inte ska jäsa. Jag kommer att transportera ölet i bil dagen efter och sedan låta den stå där och jäsa.

Ska jag slänga i jästen direkt efter kylning (och ha jäsande öl skumpandes i bilen) eller slänga i jästen när jag är framme (låta vörten stå utan jäst en natt).
Vilket är minst dåligt?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Flytta jästunna

Inlägg av Judgecc »

Jag vet att när Jamil öppnade sitt bryggeri så hade dom ett event. Där fick folk ta med 5gal spänner och fylla upp. Välja på olika jästsorter. Sen transportera hem det och jäsa hemma.. Du kmr ju syresätta vörten ordentligt i vilket fall. :).
Se till att sköta renlighet ordentligt så kan du säkerligen pitcha utan problem dagen efter.. Jag hade inte pitchat innan bilfärden..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag hade! Alla gånger!!
Med tanke på hur jästen far runt ändå så måste väl det vara bättre än att låta vörten stå ett dygn med risk för att något ska börja gro i den.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jo det är väl det som talar för. Man vill ju pitcha så fort som möjligt efter kylning helt klart. Fast det beror väö egentligen hur man transporterar satsen lite med. I mitt huvud ser jag en 30liters med 25liter fast spänd i framsätet med en filt över.. I det läget hade jag gjort allt för att f örsluts helt tätt och inget jäslås osv.. Men det kanske är bättre som Drake säger.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Vilket som kanske kan funka men om man vill ha hängslen och livrem så kan man ju pastörisera vörten när man kommer hem.
mrbulle
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av mrbulle »

Om man kör nochill och hoppas på att vörten inte hunnit komma ner i temp så vore det kanske också ett alternativ? Just nu lutar det åt jäst i direkt och hoppas på blir bra. Får köra riktigt försiktigt :)
Kanske ska se över möjligheterna att lämna kvar ölet, men kan inte ha koll på temperatur och processen vilket känns osäkert...
Skriv svar