Jag funderar lite på de formler som Grainfather tillhandahåller för att beräkna hur mycket mäskvatten respektive lakvatten man bör använda:
Ex. Mäskvatten=3,5 + (Grain weight * 2,7) Vilket i mitt fall blir: (5,5*2,7)+3,5= 18,37 l
Lakvatten= (28-mäskvatten)+(grainbill*0,8) Vilket i mitt fall blir: (28-18,37)+(5,5*0,8)=14 l
Min fundering är hur viktiga dessa volymer är. Lakvattenmängden är väl huvudsakligen för att få en hög effektivitet? I en BIAB-bryggning har man väl ofta hela vattenmängden redan från början.
Är det någon nackdel i Grainfather att öka mängden mäskvatten och minska mängden lakvatten för att få bibehållen kokvolym.
Anledningen till att jag frågar att jag inte har något bra sätt än så länga att värma lakvatten så att jag förnärvarande får springa med kastruller mellan kök och brygghus.
Därför vill jag gärna minska mängden lakvatten en aning om det inte har någo allvarlig sidoeffekt....
Beräkningar för mäsk och lakvatten?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Re: Beräkningar för mäsk och lakvatten?
Vad hade du för effektivitet
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Jag kör inte med hela lakvattenmängden, hamnar ändå på typ 80% mäskeffektivitet och vill inte komma högre. Häller i kokande vatten under uppkok istället.
Däremot så har jag oftast i nån liter extra under mäskningen.
Däremot så har jag oftast i nån liter extra under mäskningen.
Jag kan bara säga att med Braumeistern kör jag alltid utan lakvatten. Lakade min första bryggning men inget därefter. Ligger på 80% för jämnan.. Vore kul om någon har siffror att jämföra dom olika sätten i GF.