Torrhumla en lager?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Torrhumla en lager?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Bryggde en lager i helgen med Spalter select som smakgiva och funderade på att torrhumla några dagar med samma humle för att öka på smaken lite. Eftersom jag brygger som jag gör (under tryck) får jag också torrhumla på fat under tryck.
Jag kommer att svetsa en ögla under Corneliuslocket som jag kan hänga en humlepåse med tyngd i. Borde fungera men hur mycket humle ska jag ha? Hela proceduren kommer att ske vid 10° efter D-rasten innan klarningen. Klarningen blir på annat fat efter att smaken har landat på önskvärd styrka.

Har inte torrhumlat innan och är faktiskt lite tveksam till att alls göra det, jag är ingen IPA kille så risken är att jag får en öl som jag inte gillar om det blir för mycket humle.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Torrhumla en lager?

Inlägg av Lindh »

Du kommer få en väldigt liten effekt av torrhumlen vid den temperaturen, runt 20c är betydligt lämpligare och 3-4 dagar räcker för humlepåse med några skedar (rostfria, lättdiskade och matsäkra) sen tar du lite smakfri tandtråd och ut genom stora öppningen i dåfatet. Det sluter tätt och håller utan problem. Kottar är någor smidigare för fathumling än pellets som gärna ger ifrån sig småpartiklar. Sök hu lepåse på min blogg får du se mina påsar med väldigt finmaskigt tyg (Sarita på ikea).
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Tackar, då låter jag fatet stå i rumstemp några dagar för att få bättre resultat. Tandtråden är en bra idé men jag ska ändå bygga om faten lite så en ögla i locket är inga problem. Den kommer knappast vara i vägen sen heller.
Vad det gäller humlepåse har jag fördelen av att vara sambo med en sömmerska, kommer nog att ha tyng både ovan och under humlen, ja det blir kottar, har aldrig använt något annat.

Jag har 60gr humle kvar, är det lönt?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Du behöver knappast en sömmerska för tre raka sömnar ;-)
60g i ett fat kommer göra en tydlig skillnad helt klart.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nja, själva sömnaden ska jag nog klara av, var väl mer att det finns ju en och annan tygbit i huset redan att välja på.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag är också sambo med en sömmerska, men inte fan hjälper det!
Kan iofs förstå det, tror inte att dom som är tillsammans med exempelvis tandhygienister får tänderna petade så fort dom har fått något mellan tänderna. :wink:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Då var det dags att torrhumla för första gången.
Ska jag blöta humlen eller är det bara att trycka över ölen till humlingsfatet när burken är laddad?

Det blev ingen påse, hade hålad plåt på jobb så jag svetsade ihop en "snuskburk" som kan hängas i locket.
Bild

Bild
Ville ha en enkel låsning av burken utan muttrar eller liknande. Om det fungerar vet jag om en vecka när det är dags att klarna ölen.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Om det blev gott?
Det smakar öl, så jag får väl vara nöjd. Humlen är närvarande men gav en oljig känsla i munnen innan den var klar, men det har lagt sig nu. Kvar finns en humleton som inte är oangenäm på något vis.
Beskan dämpades dock markant av torrhumlingen märkte jag så det fick bli en omgång humlete för att hjälpa upp grundbeskan.
Skriv svar