Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
Är det någon som provat att montera en hopback på pumpröret?
GF verkar ju nästan idealiskt konstruerad för att pumpa runt runt vörten några varv under eller efter kylningen. Det borde ju minska problemen med igensatt filter också.
GF verkar ju nästan idealiskt konstruerad för att pumpa runt runt vörten några varv under eller efter kylningen. Det borde ju minska problemen med igensatt filter också.
Peter Nilsson
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Vad har ni för effektivitet? Landade på 68% i min gamla setup hade jag runt 80%. Tips...
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Då var bryggdagen över. Jag tycker på det hela att det gått bra. Hyfsat enkelt att rengöra och kylningen gick som en dans. 100grader och ut kom 23, recirkulerade till hela batchen höll ca 85 sedan rätt ner i hinken och det landade på 20 grader. Där emot är jag lite besviken på effektiviteten. 68% känns inte bra. Jag körde 3liter per kg malt (6kg) och lakade till 25 liter. Hur gör ni andra? Sedan hade maltbädden svårt att ta flödet pumpen gav, körde på fullt hela tiden. Det nya humle filtret fungerade underbart inga påsar eller annat och vörten var blank och fin efter kok. Inte ett ända stopp i pumpen. Körde med 50g kottar.
Jag ligger oftast runt 86-88 % mäskningeffektivitet och 76 % brygghuseffektivitet.
Något tips för att få upp effektiviteten? Hur mäskar och lakar du?
Jag har inte kylt ännu... återkommer med effektiviteten om ett par timmar.
Detta var min brygd idag:
Böhmsk pilsner variant
Mäskvatten, mjukt med lågt pH
5 kg Weyermann Böhmisk floor malt
0,5 kg Caramünich I
20 liter mäskvatten
40 grader 20 min syrarast
52 grader 30 min proteinrast
65 grader 65 min försockringsrast
75 grader 15 min utmäskning
Lakning med 14 liter vatten vid 75 grader
Kok i 75 minuter
77 gr Saaz vid kok
-15 min 3 ml protoflock
-0 min 38 gr Saaz
Jäsning med Wyeast 2124 Bohemian lager vid 12-14 grader
Detta var min brygd idag:
Böhmsk pilsner variant
Mäskvatten, mjukt med lågt pH
5 kg Weyermann Böhmisk floor malt
0,5 kg Caramünich I
20 liter mäskvatten
40 grader 20 min syrarast
52 grader 30 min proteinrast
65 grader 65 min försockringsrast
75 grader 15 min utmäskning
Lakning med 14 liter vatten vid 75 grader
Kok i 75 minuter
77 gr Saaz vid kok
-15 min 3 ml protoflock
-0 min 38 gr Saaz
Jäsning med Wyeast 2124 Bohemian lager vid 12-14 grader
Hm, vet inte riktigt. Det känns inte som att jag gör något utöver det vanliga. Jag krossar med min Bulldog-kross oftast inställd på 1.2 mm. Brukar mäska i i 75 minuter + 10 minuters mashout. Ser till att mäsken håller runt pH 5.2 och justerar pH i lakvattnet till <6. Flödeslakar som vanligt.Mange81 skrev:Något tips för att få upp effektiviteten? Hur mäskar och lakar du?
Hur mycket vatten till vart kg malt? Rinner lakvatten snabbt igenom eller det sjunker sakta genom bädden?
För mäskvatten:Mange81 skrev:Hur mycket vatten till vart kg malt? Rinner lakvatten snabbt igenom eller det sjunker sakta genom bädden?
(Maltens vikt i kg * 2,7) + 3,5 = mäskvatten i liter
För lakvatten:
(Pre-boil i liter - mäskvatten i liter) + (maltens vikt i kg * 0,8) = lakvatten i liter
Annars finns det ett behändigt uträkningsverktyg på http://www.grainfather.co.nz/#!brewing- ... tors/c1vp9
Hur snabbt det rinner beror på maltnota och krossningsgrad. Jag försöker hålla mig runt 0,5 l/min.
Ja det där med lakhastighet får jag tänka på. Lakvattnet rann rätt igenom öste med liters bringare.
Hmmm det är något med uträkningen av effektivitet som jag gör fel...
OG=1.058
Volymen=29 liter
Maltvikt=5,5 kg
Vad får ni effektiviteten till?
OG=1.058
Volymen=29 liter
Maltvikt=5,5 kg
Vad får ni effektiviteten till?
Ja något fel är det. Blev över 100%
När jag kylde så hade jag fullt tryck på kallvattenkranen samt att jag justerade med ventilen efter pumpen. Beroende på flöde kan man få vörten långt under 20 grader om man vill men det tar ju lite längre tid.st1 skrev:Skrapa lite i botten ibland medan du kokar vörten så sätter det sig inte lika hårt. Skrapande hjälper dessutom till att bibehålla ett bra kok.
Jag har också haft lite svårt att nå 18-19 grader när jag kyler direkt från 100 grader. Dock går det snabbt att kyla ner hela vörten till 70-80 grader genom recirkulering, och ofta gör jag ett hop stand och då vill jag ju ändå ha ner temperaturen.
Aha, det är ett bra tips! Det ska ja testa nästa gång!
Vad gäller temperaturen ut från motströmskylaren, jag satte på "full snurr" på inkommande kylvatten och sänkte flödet med ventilen till en liten, liten stril, och då fick jag ut dryga 20 grader. Detta utan att ha cirkulerat i grytan nämnvärt innan (enbart för steriliseringen), så kör max kyla + min flöde så ska det nog lösa sig.
Fastbränning i botten, jag har ett stort mäskroder som jag mojsade med i botten titt som tätt, när allt var klart så var det bara en liten brun beläggning i botten. Den gick bort direkt med en diskborste.
Fastbränning i botten, jag har ett stort mäskroder som jag mojsade med i botten titt som tätt, när allt var klart så var det bara en liten brun beläggning i botten. Den gick bort direkt med en diskborste.