Hej!
Efter lång bryggpaus pga tillökning är det nu dags att planera nästa bryggning. Drack nyligen Dugges Tropic Thunder (Sour/Wild Ale enligt ratebeer) och Brewski Tropic Sneeze (Berliner Weisse enligt ratebeer) som båda föll mig väldigt väl i smaken, båda lite syrliga med mycket fruktsmak. Tänkte därför försöka mig på något liknande. Jag har aldrig bryggt något åt det surare hållet så behöver därför lite hjälp. Inte nödvändigt intresserad av en klon, utan mer något som är i samma stil. En fruktig (gärna då med hjälp av tillsatt fruktjuice), lite lagom sur öl. Inspirerad av den här tråden så vore det spännande att testa med mango i sekundären för att få till den fruktiga delen. Därmed är det mest att få till den rätta surheten som jag behöver hjälp med. Ett recept på berliner weisse som grund med mangon i sekundären, skulle det vara en rimlig idé? Kanske med någon jäst i stil med WLP644?
Dugges Tropic Thunder (eller liknande)
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Dugges Tropic Thunder (eller liknande)
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Re: Dugges Tropic Thunder (eller liknande)
Kolla den här tråden för lite allmän info om hur du kan brygga ett surt öl snabbt och relativt enkelt. Läs gärna Milk the Funks wiki också.
Använd en enkel maltbas och tänk på att det går åt mycket frukt för att få en så fruktig smak som i Tropic Sneeze/Tropic Thunder. Den senare är dessutom bryggd med persikoarom. Använd humlesorter med tropisk karaktär, t.ex. Southern Passion.
Använd en enkel maltbas och tänk på att det går åt mycket frukt för att få en så fruktig smak som i Tropic Sneeze/Tropic Thunder. Den senare är dessutom bryggd med persikoarom. Använd humlesorter med tropisk karaktär, t.ex. Southern Passion.
Brettanomyces kommer inte ge dig någon syra, utan det är Lactobacillus du ska ha, utöver vanlig bryggjäst. Och det är kettle souring som är grejen, det finns bra beskrivningar av detta på nätet om du söker, det finns även någon tråd här på forumet. Som källa för Lacto verkar L. plantarum från olika ProViva-produkter vara populärt att odla upp.hejseb skrev:Hej! Kanske med någon jäst i stil med WLP644?
Men se där, tack så mycket för tipsen. Nu vet jag vad jag ska söka på (och i vilken tråd jag kan ställa dumma frågor
).
Hellre torrhumlare än torr humlare.