Problem att filtrera bort humle

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

panther14
Delmäskare
Delmäskare

Problem att filtrera bort humle

Inlägg av panther14 »

Hej alla bryggare!
Jag har ert problem som förstör min bryggdag jämt, så ny måste det lösas! Hur filtrerar ni bort humlen efter att ny kylt vörten och den ska ner i jäshinken? Jag körde med pellets igår i hopp om att detta skulle förenkla, men trots solning genom 2 silar och en saftsil så sätter saftsilen igen och det tar stopp redan efter några liter. Det hela resulterar i massa onödigt slabbande och en timmes extra jobb. Hur ska jag göra för att på enklaste sätt få över en humlefri vört till jäshinken? Tack!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Problem att filtrera bort humle

Inlägg av Judgecc »

Mitt tips är en biab påse eller en kökssil.. Saftsil är bara att be om bekymmer..
Sen behöver vörten inte vara kristallklar. Mina biab tider gav inte kristallklar vört förens efter jag kallkraschat och flaska ölet..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Protaflock och whirlpool. Har du dessutom en diptube får du med nästan all vört och max 1 % druv eller så.
Får klar vört utan sildukar och annat skit som bara sätter igen.
Bilagor
11208630_10152940668366325_1837590513340610551_n.jpg
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Använd humlekokpåsar. Då får du bara lite fint humledruv i botten tillsammans med annat junk. Det som finns kvar kör man lätt genom saftsil. Man för greja med plastskeden i silpåsen lite grann. Eventuellt tömma påsen en gång innan allt runnit ner.
Tar mig inte mer än 10 minuter max att köra genom saftsilen.
Du kanske får öka mängden humle minimalt tack vare att humlekokpåsarna "hindrar" extraheringen av humlen lite.

Whirlpool fungerar bara om du har ett riktigt stort kärl, typ 40L+
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av emil_fh »

Hade samma problem att saftsilen satt igen.

Kör nu med ett vanligt teresiatyg, cirka 1x1 meter, lägger helt enkelt över jäshinken, håller i de fyra hörnen och häller i vörten, så den silas genom tyget. Är man två är det lätt att sedan ta två hörn vardera och omvartannat dra upp och ner, så att humlen och övrigt åker runt i duken. Silar inte lika bra som en saftsil, och får mer druv i hinken, men då det går på någon halvminut total och jag får bort all humle så är jag nöjd.

Kör hela kottar, kan hända att tyget är för glest för att sila nedbrytna pellets.
Avart
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Avart »

Jag är av skolan "druv är bara bra" och älskar pellets. Om man dumpar hela sin kastrull i jäshinken så flyter kottarna ovanpå vilket gör det svårt att häva upp ölen, så då brukar jag använda en ikea-pastasil för att fånga upp dem, men pellets lägger sig i botten och ger en blank öl. Har aldrig varit med om att få en gräsig öl av att ha med pellets-skröfs i hinken heller.

Slappna av, oroa dig inte, drick en hembrygd och strunta i att filtrera vörten.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag är väldigt osäker på om att få med all druv i jäshinken spelar någon roll. Jag har fått väldigt skiftande resultat när jag testat, men jag tycker det definitivt blir bättre öl när humlen inte följer med. En markant skillnad skulle jag vilja säga och då har jag provat att brygga samma recept med och utan humlefiltrering. (pellets i påse respektive pellets direkt i koket)
Senast redigerad av Drake den måndag 2015-11-30 02:44, redigerad totalt 1 gång.
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av emil_fh »

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Finns hur mycket som helst att läsa om trub vs. no trub. Här är ett test som gav motsatt resultat jämfört med Brüls.
http://www.lindhcraftbeer.com/2014/10/trub-vs-notrub/
Livhusaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Livhusaren »

Kör en grov sil. Lite druv är bara bra ur många hänseenden, men jag förstår att man inte vill ha 400g humle i jäskärlet. För en lågt humlan öl - i med allt och sluta tramsa. Det blir skitbra.
Skriv svar