Ingen kolsyra i flaskor?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Ingen kolsyra i flaskor?

Inlägg av Peppen108 »

Jag gjorde en delat batch av en extraktöl. Delningen skedde efter att jästen var tillsatt. Båda torrhumlas, den stora 25 liter med Simcoe i påse och den mindre 5 liter med lösa pellets av mosaik innan flasktappningen så silades denna med ett kaffefilter av tyg/nät.

Dom flasktappa de lika och varje 33cl flaska fick 3 gram socker.

Dock så blev det ingen kolsyra i de flaskor som kom från det lilla kärlet med lös humle som filterrades.

Någon som vet vad som kan ha gått fel?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Ingen kolsyra i flaskor?

Inlägg av martinb »

Jag tolkar det som att du delade batcherna efter jäsningen var klar.
Iom att du filtrerade kan det ju dessvärre varit så att du blev av med för mycket jäst. Sedan kan det vara så att sockret inte löst upp sig med, om du inte kör med sockerlag (ca 5g socker per liter färdig öl + lika mycket vatten) så rekommenderar jag det starkt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Det stämmer. Jag la dock sockret i flaskorna så den biten är jag säker på. Jag borde ta en flaska och lägga i lite jäst och sätta på ny kork.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Vänta ett par veckor till, jag har haft liknande problem efter en kallkrasch, men med tiden så kom kolsyran.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Drake skrev:Vänta ett par veckor till, jag har haft liknande problem efter en kallkrasch, men med tiden så kom kolsyran.
Fast så är det om du kallkrashar med tex. gelatin då blir det problem med flaskjäsning om man inte tillsätter lite jäst.
Om man läst den metoden som Lindh tipsar om så står det klart och tydligt där http://www.lindhcraftbeer.com/2015/08/blanka-ol/
// Jonas
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jo, fast de få gånger jag gjort det har det funkat. Förutom då det tog extra lång tid. Tror att det alltid finns lite jäst kvar men den får nog jobba lite mer.
Ska flasktappa en 11-procentare idag dom jag kallkraschat i en vecka minst. Men har glömt att odla fram lite jäst så jag funderar på att låta en liten del av jästlaksn åka med i tapphinken.
Normalt kör jag med sockerlag i flaskorna men tänkte tappa om för att få ett uns extra jäst. Låter det som en galen ide?
Litar inte på att safales flaskjäst klarar 11 %.
Skriv svar